Vevhuskomp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste nog avvakta tills jag är piggare/har lite mer tid innan jag responderar till det du skriver Boshboo. Just nu är jag inte riktigt med på hur du menar och att det skulle finnas en fix gräns för vilka tryck som är möjliga på olika platser i motorn vid olika tidpunkter känns väldigt främmande för mig. Men jag har troligen missat ngt här.
Om jag fattat ngt av det lilla jag hittat så handlar det i "modern tid" om att ha en anpassad vevhusVOLYM i förhållande till vad dagens extremt effektiva pipor "klarar av" att "suga" hela vägen genom överströmmare, vevhus och ut i förgasaren. Inte bara hur pipan funkar "ovan kolven". Målet är ju som alltid att fånga maximalt med färskgas i förbränningsrummet.
Säkert inget nytt alls för er mer erfarna, men för mig var ovanstående lite av en aha-upplevelse. Frågan är bara vad man rimligen kan sikta mot hemma i garaget på en betydligt äldre grundkonstruktion där säkert mkt talar emot det som fungerar på vattenkylda, nikasilbehandlade maskiner med reeds osv. Detdär med att få till rätt timing fick helt plötsligt än större betydelse.
Mkt intressant detta. Men ser ni att jag helt missuppfattat de absoluta grunderna så skrik till så jag tas in på rätt väg. 2-takt är helt ny mark för mig men jäkligt kul som teknisk utmaning. <!-- </EdIndex> --></div>
Om jag fattat ngt av det lilla jag hittat så handlar det i "modern tid" om att ha en anpassad vevhusVOLYM i förhållande till vad dagens extremt effektiva pipor "klarar av" att "suga" hela vägen genom överströmmare, vevhus och ut i förgasaren. Inte bara hur pipan funkar "ovan kolven". Målet är ju som alltid att fånga maximalt med färskgas i förbränningsrummet.
Säkert inget nytt alls för er mer erfarna, men för mig var ovanstående lite av en aha-upplevelse. Frågan är bara vad man rimligen kan sikta mot hemma i garaget på en betydligt äldre grundkonstruktion där säkert mkt talar emot det som fungerar på vattenkylda, nikasilbehandlade maskiner med reeds osv. Detdär med att få till rätt timing fick helt plötsligt än större betydelse.
Mkt intressant detta. Men ser ni att jag helt missuppfattat de absoluta grunderna så skrik till så jag tas in på rätt väg. 2-takt är helt ny mark för mig men jäkligt kul som teknisk utmaning. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Ja hmm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Den nedåtgående kolven komprimerar det som finns i vevhuset. Ju mindre volym i vevhuset ju högre tryck. Hur menar du med 1 bar som maxtryck? <!-- </EdIndex> --></div>Boshboo skrev:Ytliga tankar bara i ett intresant och roligt ämne:
om vi börjar vid 0 grader, bdc och 0 i tryck
vi snurrar veven 180 grader till TDC = 1 bars undertryck, släpper in allt i vevhuset = 0 bar igen
vi snurrar 180 grader till bdc och får 1 bars övertryck , släpper allt till förbränningsrummet och expansionskammaren, = 0 bar igen.
Vad åstadkommer vi med högre tryck i vevhuset ????
Vi kan ju aldrig få mer än 1 bars undertryck och det är ju det vi drar in blandninngen med i vårt vevhus, lite masströghet har vi ju på luften men ändock. Volym X - cc in i vevhuset, Volym X + cc upp till förbrännings rummet.
Flödet är ju det samma .
Som tankeställare:
Det fanns en turbo konverterad TZR 125 i MC Nytt någon gång på 80 eller början på 90 talet med turbo som gav 57 HP. Men hur såg dämparen ut på denna best ??
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Ja hmm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
För min del har jag inte fördjupat mig i "problemet" vevhuskomp. Minsta möjliga vevhus. Volymen blir stor nog om man skulle mäta med en vätska. Men om vevhuset är mindre än cylindervolymen, betyder det ju att man inte får in tillräckligt med blandning, per varv. Man vill ju ha bort vakumet under kolven vid ÖD.
Fast visst det är intressant fråga. <!-- </EdIndex> --></div>
Och sedan beror ju trycket också på när överströmmarn öppnar och om det är kolvstyrt, red eller slid, på insuget.Norman skrev:Den nedåtgående kolven komprimerar det som finns i vevhuset. Ju mindre volym i vevhuset ju högre tryck. Hur menar du med 1 bar som maxtryck?Boshboo skrev:Ytliga tankar bara i ett intresant och roligt ämne:
om vi börjar vid 0 grader, bdc och 0 i tryck
vi snurrar veven 180 grader till TDC = 1 bars undertryck, släpper in allt i vevhuset = 0 bar igen
vi snurrar 180 grader till bdc och får 1 bars övertryck , släpper allt till förbränningsrummet och expansionskammaren, = 0 bar igen.
Vad åstadkommer vi med högre tryck i vevhuset ????
Vi kan ju aldrig få mer än 1 bars undertryck och det är ju det vi drar in blandninngen med i vårt vevhus, lite masströghet har vi ju på luften men ändock. Volym X - cc in i vevhuset, Volym X + cc upp till förbrännings rummet.
Flödet är ju det samma .
Som tankeställare:
Det fanns en turbo konverterad TZR 125 i MC Nytt någon gång på 80 eller början på 90 talet med turbo som gav 57 HP. Men hur såg dämparen ut på denna best ??
För min del har jag inte fördjupat mig i "problemet" vevhuskomp. Minsta möjliga vevhus. Volymen blir stor nog om man skulle mäta med en vätska. Men om vevhuset är mindre än cylindervolymen, betyder det ju att man inte får in tillräckligt med blandning, per varv. Man vill ju ha bort vakumet under kolven vid ÖD.
Fast visst det är intressant fråga. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Ja hmm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den nedåtgående kolven komprimerar det som finns i vevhuset. Ju mindre volym i vevhuset ju högre tryck. Hur menar du med 1 bar som maxtryck?[/quote]
För att krångla till lite mer:
Det possitiva trycket är KANSKE 1 bar, och är bara ett antagande men det negativa trycket kan aldrig bli mer än -1 bar för då är det ju 100 % vakuum. Det possitiva trycket i mina funderingar är att öppningstiderna för kanalerna styr detta till 99%, mycket lång duration = lågt tryck, kort = högt Osv. , lika så avgas portens duration måste således styra detta. Om man antar att man skickar upp 1 bars tryck till förbränningsrummet så smiter det ju ut i pipan och kommer tillbaka i med hjälp av en tryckvåg från föregående avgas puls och således har vevhus trycket liten inverkan , hur högt tryck denna har skulle vara intressant att veta i vilket fall. Är det någon som vet ????
Boshboo <!-- </EdIndex> --></div>
För att krångla till lite mer:
Det possitiva trycket är KANSKE 1 bar, och är bara ett antagande men det negativa trycket kan aldrig bli mer än -1 bar för då är det ju 100 % vakuum. Det possitiva trycket i mina funderingar är att öppningstiderna för kanalerna styr detta till 99%, mycket lång duration = lågt tryck, kort = högt Osv. , lika så avgas portens duration måste således styra detta. Om man antar att man skickar upp 1 bars tryck till förbränningsrummet så smiter det ju ut i pipan och kommer tillbaka i med hjälp av en tryckvåg från föregående avgas puls och således har vevhus trycket liten inverkan , hur högt tryck denna har skulle vara intressant att veta i vilket fall. Är det någon som vet ????

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snabbdementi så länge...tills jag läst på bättre. 
OM ni orkat läsa mitt svammel i tidigare inlägg så TROR jag ni ska vara mkt skeptiska då jag precis fick en tanke om att jag nog fått allt precis tvärtom rörande gammalt/modernt tänk, vehuskomp, porttider/areor osv.
Att det är en parameter av "lägre" rang när det ska vässas lite kan man fastslå ganska fort. Vidare går det att "tumregla" att över 1,5:1 är få (ingen?) som kör med framgång ens i 50cc TT (???), för de med "gammal teknik" i form av få och små portar sammtidigt som man vill kunna köra lite gata och ha lite segdrag kvar nämns ca 1,2:1 som ett "bra minvärde att acceptera".
Troligen klarar vi oss rätt långt på den informationen, särskillt om man åker tex Flinta med en hel gympasal under kolven att fylla ut med allsköns ilägg.
Så jag kanske borde vara nöjd...om det inte vore för att jag är gravt skadad av att vilja lära mig saker, hur de hänger ihop i teori och praktik...så jag söker vidare och återkommer om jag hittar ngn begriplig krycka att stödja sig på i ämnet "Beräkna vevhuskomp till din monstervärstingpendlartilljobbetmoppe.".
För troligen är det sådan kunskap alla måste veta lite mer om för att få en skön nattsömn. Mmm, så är det... <!-- </EdIndex> --></div>

OM ni orkat läsa mitt svammel i tidigare inlägg så TROR jag ni ska vara mkt skeptiska då jag precis fick en tanke om att jag nog fått allt precis tvärtom rörande gammalt/modernt tänk, vehuskomp, porttider/areor osv.
Att det är en parameter av "lägre" rang när det ska vässas lite kan man fastslå ganska fort. Vidare går det att "tumregla" att över 1,5:1 är få (ingen?) som kör med framgång ens i 50cc TT (???), för de med "gammal teknik" i form av få och små portar sammtidigt som man vill kunna köra lite gata och ha lite segdrag kvar nämns ca 1,2:1 som ett "bra minvärde att acceptera".
Troligen klarar vi oss rätt långt på den informationen, särskillt om man åker tex Flinta med en hel gympasal under kolven att fylla ut med allsköns ilägg.

Så jag kanske borde vara nöjd...om det inte vore för att jag är gravt skadad av att vilja lära mig saker, hur de hänger ihop i teori och praktik...så jag söker vidare och återkommer om jag hittar ngn begriplig krycka att stödja sig på i ämnet "Beräkna vevhuskomp till din monstervärstingpendlartilljobbetmoppe.".
För troligen är det sådan kunskap alla måste veta lite mer om för att få en skön nattsömn. Mmm, så är det... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad Engström skrev:
Men om vevhuset är mindre än cylindervolymen, betyder det ju att man inte får in tillräckligt med blandning, per varv. Man vill ju ha bort vakumet under kolven vid ÖD.
Är det inte så att kolven fungerar som en pump och att ju större dödutrymme i vevhuset ju mindre sug och tryck blir det.
Om vi rent teoretiskt tänker oss en vevhusvolym på 2 liter så skulle kolven knappast ådstakomma nåt undertryck för att suga in bränsleblandningen,
ej heller trycka upp tillräckligt för att motorn skulle gå.
Det är väl så att det som sugs in under kolven byter plats och hamnar på ovansidan på kolven (förbränningsrummet) via överströmmningskanalerna och då borde väl det ideala vara noll utrymme runt vevpartiet. <!-- </EdIndex> --></div>
Men om vevhuset är mindre än cylindervolymen, betyder det ju att man inte får in tillräckligt med blandning, per varv. Man vill ju ha bort vakumet under kolven vid ÖD.
Är det inte så att kolven fungerar som en pump och att ju större dödutrymme i vevhuset ju mindre sug och tryck blir det.
Om vi rent teoretiskt tänker oss en vevhusvolym på 2 liter så skulle kolven knappast ådstakomma nåt undertryck för att suga in bränsleblandningen,
ej heller trycka upp tillräckligt för att motorn skulle gå.
Det är väl så att det som sugs in under kolven byter plats och hamnar på ovansidan på kolven (förbränningsrummet) via överströmmningskanalerna och då borde väl det ideala vara noll utrymme runt vevpartiet. <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Trodde jag missat ngt kul och användbart ord.
Men jag tackar för kommentaren och tar den som en komplimang. Med självdiagnostiserad "dyslexi light" och med en ovana att uttrycka mig allt för långt och spretigt både i tal och tex blir man ju varm bara av att ngn lägger 30sek av sin dyrbara tid på att ta in och kommentera mitt inlägg. Dessutom inlägg där man med klar tydlighet visar sin totala brist på grundkunskap i ämnet 2T. Trots det ska det börja tyckas och tänkas i en av de minst viktiga, svåraste och minst dokumenterade området.
Ja jäklar, att man aldrig lär sig.
Ngn som har en svensktillverkad, fotväxlad, motor med vidhängande gympasal att sälja? Känns som om ämnet kräver praktiska prov.
Skulle det finnas ngt runt moroten är det inget hinder…iaf inte om det ska köras med bitarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Haha, Googlade tom "minniska" innan polletten trillade ner och jag förstod.Conrad Engström skrev:Fantastisk minniska och svänga sig med orden.

Trodde jag missat ngt kul och användbart ord.
Men jag tackar för kommentaren och tar den som en komplimang. Med självdiagnostiserad "dyslexi light" och med en ovana att uttrycka mig allt för långt och spretigt både i tal och tex blir man ju varm bara av att ngn lägger 30sek av sin dyrbara tid på att ta in och kommentera mitt inlägg. Dessutom inlägg där man med klar tydlighet visar sin totala brist på grundkunskap i ämnet 2T. Trots det ska det börja tyckas och tänkas i en av de minst viktiga, svåraste och minst dokumenterade området.
Ja jäklar, att man aldrig lär sig.

Ngn som har en svensktillverkad, fotväxlad, motor med vidhängande gympasal att sälja? Känns som om ämnet kräver praktiska prov.
Skulle det finnas ngt runt moroten är det inget hinder…iaf inte om det ska köras med bitarna. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ibland har jag lite brått och då kan stavningen bli lite si och så. Dessutom är jag dyslektiker. Mitt inlägg var en uppskattning till kunskapen om språket och var välmenad. Det övriga du skrev tarvar en förklarig i senaste texten <!-- </EdIndex> --></div>AndreasL skrev:Haha, Googlade tom "minniska" innan polletten trillade ner och jag förstod.Conrad Engström skrev:Fantastisk minniska och svänga sig med orden.
Trodde jag missat ngt kul och användbart ord.
Men jag tackar för kommentaren och tar den som en komplimang. Med självdiagnostiserad "dyslexi light" och med en ovana att uttrycka mig allt för långt och spretigt både i tal och tex blir man ju varm bara av att ngn lägger 30sek av sin dyrbara tid på att ta in och kommentera mitt inlägg. Dessutom inlägg där man med klar tydlighet visar sin totala brist på grundkunskap i ämnet 2T. Trots det ska det börja tyckas och tänkas i en av de minst viktiga, svåraste och minst dokumenterade området.
Ja jäklar, att man aldrig lär sig.
Ngn som har en svensktillverkad, fotväxlad, motor med vidhängande gympasal att sälja? Känns som om ämnet kräver praktiska prov.
Skulle det finnas ngt runt moroten är det inget hinder…iaf inte om det ska köras med bitarna.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dyslektiker "på ritkigt" är jag tack å lov inte, men det vill gärna bli fel ändå. Jaja, huvudsaken är att folk begriper vad man försöker säga.
Avser du detdär om olika kompförhållande eller min fråga om ngn har motor tillsalu?
Vad det gäller motor så vet jag bara om en svensktillverkad variant med stor vevhusvolym och det är såklart HVA typ E, eller Flinta som vi alla känner den vid. Men kanske D-motorn oxå hade mkt vevhusvolym?
Oavsett, en fotväxlad Flinta (Vågar man ens drömma om att hitta en 3-vxl?) som är skapligt komplett, hel eller i delar, skulle vara intressant att ta in i labet. Fast smartast vore väl att köpa en hel moppe med en sådan motor så man kan provköra sina teorier oxå...
<!-- </EdIndex> --></div>
Tog det precis så. Jag bugar så mkt.Conrad Engström skrev:Ibland har jag lite brått och då kan stavningen bli lite si och så. Dessutom är jag dyslektiker. Mitt inlägg var en uppskattning till kunskapen om språket och var välmenad. Det övriga du skrev tarvar en förklarig i senaste texten

Dyslektiker "på ritkigt" är jag tack å lov inte, men det vill gärna bli fel ändå. Jaja, huvudsaken är att folk begriper vad man försöker säga.
Avser du detdär om olika kompförhållande eller min fråga om ngn har motor tillsalu?
Vad det gäller motor så vet jag bara om en svensktillverkad variant med stor vevhusvolym och det är såklart HVA typ E, eller Flinta som vi alla känner den vid. Men kanske D-motorn oxå hade mkt vevhusvolym?
Oavsett, en fotväxlad Flinta (Vågar man ens drömma om att hitta en 3-vxl?) som är skapligt komplett, hel eller i delar, skulle vara intressant att ta in i labet. Fast smartast vore väl att köpa en hel moppe med en sådan motor så man kan provköra sina teorier oxå...

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Att hitta en trepet flinta är värre. Fast vi har en i Torshälla som har ett antal, men där är vevhusen krympta.
<!-- </EdIndex> --></div>
Tack för förklaringen. Allt är OKAndreasL skrev:Tog det precis så. Jag bugar så mkt.Conrad Engström skrev:Ibland har jag lite brått och då kan stavningen bli lite si och så. Dessutom är jag dyslektiker. Mitt inlägg var en uppskattning till kunskapen om språket och var välmenad. Det övriga du skrev tarvar en förklarig i senaste texten
Dyslektiker "på ritkigt" är jag tack å lov inte, men det vill gärna bli fel ändå. Jaja, huvudsaken är att folk begriper vad man försöker säga.
Avser du detdär om olika kompförhållande eller min fråga om ngn har motor tillsalu?
Vad det gäller motor så vet jag bara om en svensktillverkad variant med stor vevhusvolym och det är såklart HVA typ E, eller Flinta som vi alla känner den vid. Men kanske D-motorn oxå hade mkt vevhusvolym?
Oavsett, en fotväxlad Flinta (Vågar man ens drömma om att hitta en 3-vxl?) som är skapligt komplett, hel eller i delar, skulle vara intressant att ta in i labet. Fast smartast vore väl att köpa en hel moppe med en sådan motor så man kan provköra sina teorier oxå...
Att hitta en trepet flinta är värre. Fast vi har en i Torshälla som har ett antal, men där är vevhusen krympta.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo dendär Torshällaflintan har man ju hört talas om. Fräänt!
Och jo, jag kan tänka mig att fylla igen ett Flintavevhus jag oxå.
Tänkte att just en Flinta vore lämplig för att testa detdär med vevhuskomp på i praktiken då skillnaden mellan originalvolym och "fullsatt" är ganska stor. Så stor att tom en amatör som jag kunde märka av skillnaden.
Om jag fattat rätt när jag kollat bilder och sprängskisser så är det skillnad på växelmekanismen på alla varianterna av Flinta? Eller är åtminstånne 2 och 3 fot samma princip och 2 och 3 hand lika? Sen fanns det trampor, remma, kugghjul och kjedjor...
Ursäkta OT.
Jag får väl lägga ut en köpesannons kanske... <!-- </EdIndex> --></div>
Och jo, jag kan tänka mig att fylla igen ett Flintavevhus jag oxå.

Tänkte att just en Flinta vore lämplig för att testa detdär med vevhuskomp på i praktiken då skillnaden mellan originalvolym och "fullsatt" är ganska stor. Så stor att tom en amatör som jag kunde märka av skillnaden.
Om jag fattat rätt när jag kollat bilder och sprängskisser så är det skillnad på växelmekanismen på alla varianterna av Flinta? Eller är åtminstånne 2 och 3 fot samma princip och 2 och 3 hand lika? Sen fanns det trampor, remma, kugghjul och kjedjor...

Ursäkta OT.
Jag får väl lägga ut en köpesannons kanske... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är nog snarare så att 2-vxl fot och hand är ganska lika. 3vxl hand är helt annorlunda. 3 vxl fot har jag inte skruvat i, så där vet jag inget... <!-- </EdIndex> --></div>AndreasL skrev:Jo dendär Torshällaflintan har man ju hört talas om. Fräänt!
Och jo, jag kan tänka mig att fylla igen ett Flintavevhus jag oxå.
Tänkte att just en Flinta vore lämplig för att testa detdär med vevhuskomp på i praktiken då skillnaden mellan originalvolym och "fullsatt" är ganska stor. Så stor att tom en amatör som jag kunde märka av skillnaden.
Om jag fattat rätt när jag kollat bilder och sprängskisser så är det skillnad på växelmekanismen på alla varianterna av Flinta? Eller är åtminstånne 2 och 3 fot samma princip och 2 och 3 hand lika? Sen fanns det trampor, remma, kugghjul och kjedjor...
Ursäkta OT.
Jag får väl lägga ut en köpesannons kanske...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Norman, tackar för den informationen. Får väl se om/när det blir läge att handla en motor. Slumpen brukar spela in.
Allt för många tokiga idéer om vevhuskomp, förbättringar av "undermåliga" konstruktioner, expansionskammare, testriggar osv osv.
När ska man finna tid till allt detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Allt för många tokiga idéer om vevhuskomp, förbättringar av "undermåliga" konstruktioner, expansionskammare, testriggar osv osv.
När ska man finna tid till allt detta? <!-- </EdIndex> --></div>