Frukost/Lunch/Brunch..

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåt som jag tycker är väldig gott är ris a la malta men jag har slutat äta det. I alla fall *ute* 8)

En gång för nåt tiotal år sedan var jag på en julbord och kände mig krasslig när jag kom hem. Dagen efter var det värre och så mycket värre att jag duschade och ringde akuten för jag kände det var något allvarligt fel. Jag ringde även bekanta och berättade läget.

Det var en söndag så jag fick ta bilen till jourhavande primärvårdscentral som ligger bredvid lasarettet. När jag kom fram blev det värre och jag satt hopvikt och mådde fruktansvärt illa och hade fruktansvärt ont i magen. Efter en stund blev jag undersökt och dom hittade inget fel men jag mådde bara sämre och sämre... :(

Jag hade bilen utanför men kunde ens inte gå som dom ringde efter en taxi som körde mig till akuten en bit bort. Inne på akuten fick jag vänta länge, länge. Dom rullade in mig på ett rum men jag kunde inte ligga där ensam och må så dåligt så jag hasade mig ut och kröp på alla fyra längs väggarna i korridoren och folk där bara glodde på mig. Tiden gick och jag kröp så småningom tillbaka in på rummet och efter ytterligare någon halvtimme kom så doktorn. Jag mådde så dåligt så jag hade svårt att kommunicera men dom tog prover och så tror jag dom sa det inte var något fel på blindtarmen. Nu började jag i alla fall lugna ner mig och om jag fick något piller för det vet jag inte men somnade till slut. Senare vaknade jag av att en sköterska kom och då var väl klockan 22 kanske. Hon frågade hur jag mådde och faktiskt mådde jag bättre så hon undrade om jag ville ha en smörgås och lite att dricka. Jo, det funkade och sen sa doktorn att jag fick åka hem om jag ville och så blev det också. Bilen fanns någon halv kilometer bort så jag gick till den.

Grejen men det här var att jag aldrig mått så dåligt i hela mitt liv och det var vedervärdigt vill jag lova och inget jag vill uppleva mer. :x

Vad orsaken var vet jag inte riktigt. Det kan ha varit ett gallstensanfall men också att jag inte tålde ris a la maltan.

Men med den här upplevelsen i bagaget stoppar jag inte i mig vad som helst numera utan är lite försiktigt.

Man får också lära sig... Varm mat är tämligen säker men den ska ha varit riktigt uppvärmd det rätt igenom. Och inte ska det stå framme för lång tid heller. Bröd är också OK

Kallrätter och sallad är jag däremot försiktig med och nu har IKEA börjat portionsförpacka sin sallad på sin restaurang här och det tycker jag är jättebra.

Ris a la malta har jag senare hört kan vara en bakteriebomb med sin vispade grädde :shock: så den skålen låter jag hädanefter stå orörd om jag inte helt säkert vet den nyligen tillagats. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När kvällsmaten är avslutad kan det smaka bra med lite nyheter. Personligen tycker jag svt:s webbsida blir alltmer ointressant för varje år som går så jag har börjat söka andra kanaler, bl.a. nedanstående där man ibland kan hitta intressanta saker som inte vanlig MSM visar upp.

http://swedish.ruvr.ru/2012_10_17/91571823/ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är för härlig 56:an biggrin

Ska testa dina matkunskaper lite i kväll :wink:

Man har dessa ingredienser att tillgå : (Bilden)
Frågan är då: VAD gör man för maträtt om man får detta framför sig ?
(Inga Brunabönor ingår, det som är i bunken är uppvispat ägg med lite mjölk och salt/vitpeppar

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket för det Lasse...

Nu sätter du mej i bryderier för det här är inte något som jag är mästare på precis... men man kan alltid fråga farbror google om tips och det var med hjälp av det jag fick lära mig om K-Jetronic för ett par år sedan men nu var det ju mat och dina ingredienser det gällde...

I den vänstra skålen ser det ut att vara tonfisk och jag känner igen det från något salladsbord jag varit i närheten av. Och i den högra skålen var det ju ägg, lite mjölk samt salt o peppar.

Sedan har vi då skärbrädan.... Ja, till vänster är det tomater och sedan under är det hackad rödlök men sedan är jag lite osäker men jag gissar på någon sorts ost.

Vad kan det nu bli av dessa ingredienser? Det blev några olika svar på google men jag fastnade för ett av dem och det har med *le* att göra som porträttfotografen vill att man ska säga när bilden knäpps. Omelett förstås. Vi fick lära oss det i skolköket minns jag men inte riktigt hur man gjorde. Det var i.a.f. en stekpanna och så rörde man i den...

Nu när jag har studerat det här en stund så tror jag det blev riktigt gott och klar höjdare till kvällsmat. Jag börjar nu tro du är riktigt populär där hemma i stugan, Ja, kanske det finns en viss risk att matgästerna blir lite bortskämda rent av.... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:
Raketsport skrev:Hade en mindre smaklig frukost, en kopp te med en gnutta aska och distinkt eftersmak av sotlunga.
Inte visste jag att du hade vart i mitt pannrum och sotat.
Du kunde kommit upp med muggen och druckit.
Tusan att jag inte visste det :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

56:an skrev:Tack så mycket för det Lasse...

Nu sätter du mej i bryderier för det här är inte något som jag är mästare på precis... men man kan alltid fråga farbror google om tips och det var med hjälp av det jag fick lära mig om K-Jetronic för ett par år sedan men nu var det ju mat och dina ingredienser det gällde...

I den vänstra skålen ser det ut att vara tonfisk och jag känner igen det från något salladsbord jag varit i närheten av. Och i den högra skålen var det ju ägg, lite mjölk samt salt o peppar.

Sedan har vi då skärbrädan.... Ja, till vänster är det tomater och sedan under är det hackad rödlök men sedan är jag lite osäker men jag gissar på någon sorts ost.

Vad kan det nu bli av dessa ingredienser? Det blev några olika svar på google men jag fastnade för ett av dem och det har med *le* att göra som porträttfotografen vill att man ska säga när bilden knäpps. Omelett förstås. Vi fick lära oss det i skolköket minns jag men inte riktigt hur man gjorde. Det var i.a.f. en stekpanna och så rörde man i den...

Nu när jag har studerat det här en stund så tror jag det blev riktigt gott och klar höjdare till kvällsmat. Jag börjar nu tro du är riktigt populär där hemma i stugan, Ja, kanske det finns en viss risk att matgästerna blir lite bortskämda rent av.... :D
slider_score.gif mistick_yes.gif Grattis 56:an
Tänkte att vi ska börja lära dig lite enklare matlagning, så du slipper brunabön-påsarna :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad säger ni om Blåbärskaka och färska rödbetor 8) 8)

Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såna där efterrättskakor är jag svag för.... :oops:

Vad ska du göra med de kokta rödbetorna? Inläggning i ättika eller vad?

Få se om de kan bli något med äpplen i ugnen nu i helgen. Jag har både Ingrid Marie och Cox Orange som jag lagt i brödlådor med tidningspapper i botten och ikväll tog jag in dem i garaget för det blir nog frost i natt.

Cox orange äpplen är jättegoda och söta så jag tänker använda dem till kakan och försöka utesluta socker och se hur det blir. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

56:an skrev:Såna där efterrättskakor är jag svag för.... :oops:

Vad ska du göra med de kokta rödbetorna? Inläggning i ättika eller vad?

Få se om de kan bli något med äpplen i ugnen nu i helgen. Jag har både Ingrid Marie och Cox Orange som jag lagt i brödlådor med tidningspapper i botten och ikväll tog jag in dem i garaget för det blir nog frost i natt.

Cox orange äpplen är jättegoda och söta så jag tänker använda dem till kakan och försöka utesluta socker och se hur det blir.
Tre av rödbetorna åt vi upp varma med kallt extrasaltat smör på mistick_yes.gif Det är riktigt gott, MEN !! man ska inte titta i toaletten mogonen därpå :shock: har man då glömt vad man ätit ringer man garanterat akuten :accident:

:lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I kvälls blir det en bland dom godaste maträtterna jag vet :lol:
kom hem från affären nu, gick och petade, kollade, vände på och tryckte på
Lax, Oxfilè, Entrecote, Kungskrabba, smörgåstårta, mm.mm.. och fastnade till slut för Steksill :lol: Stekt sallt sill med gräddlöksås spocht_winner <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lasse, Har du provat att gratinera lite förkokta rödbetor i ugn med smulad mögelost ex. Kvibilles röda. När det varmt varmt så tar man ut det ur ugnen och tillsätter ruccola och flingsalt. Supergod sallad! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Lasse väss skrev:I kvälls blir det en bland dom godaste maträtterna jag vet :lol:
Lax, Oxfilè, Entrecote, Kungskrabba, smörgåstårta, mm.mm.. och fastnade till slut för Steksill :lol: Stekt sallt sill med gräddlöksås spocht_winner
Fan, jag älskar stekt sill, det smäller tom högre än lax för min del, så när gumman äter lax så kommer (sillstjärten) fram till mej, :P :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Raketsport skrev:Lasse, Har du provat att gratinera lite förkokta rödbetor i ugn med smulad mögelost ex. Kvibilles röda. När det varmt varmt så tar man ut det ur ugnen och tillsätter ruccola och flingsalt. Supergod sallad!
Det ska absolut provas :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Lasse väss skrev:I kvälls blir det en bland dom godaste maträtterna jag vet :lol:
Lax, Oxfilè, Entrecote, Kungskrabba, smörgåstårta, mm.mm.. och fastnade till slut för Steksill :lol: Stekt sallt sill med gräddlöksås spocht_winner
Stekt salt sill, helt underbart! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Here we go again :lol:

I kvälls : Raggmunkar, stekt salt fläsk och lingonsylt 8)

Skriv svar