<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en ny cylinder på min HVA. Denna nya cylle ska egentligen ha en vevstake med lite längre slaglängd. Nu har jag en ny och längre kolv till den nya cylindern. problemet är att jag måste höja cylindern men det räcker ändå inte för att se spolkanalerna i kolvens nedre läge.
Kan jag förlänga spolkanalerna uppåt några mm med ett slipstift eller är det något annat som påverkas då?
Motorn är slidmatad. <!-- </EdIndex> --></div>
Förlänga spolkanalerna?
-
Förlänga spolkanalerna?
kör novolette 1954,
( I lager: Crescent E-type -73 )
Re: Förlänga spolkanalerna?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nu hänger jag inte med. Längden på den ändrar inte slaglängden. <!-- </EdIndex> --></div>AkvaristenUppsala skrev:Jag har en ny cylinder på min HVA. Denna nya cylle ska egentligen ha en vevstake med lite längre slaglängd.
-
Kommer denna motor att gå jättekonstigt??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min novolette -54 har i orginal 40 cc cylinder, diameter 38mm.
Jag vill trimma men inte använda orginalgrejerna så jag fick tag i:
-1 st cylle (1955 eller 1956 års cylinder); dia 38mm och 44 cc . Motorerna från 55 & 56 hade längre slaglängd(vevstaken).
Då denna cylinder är högre var jag tvungen att köpa en längre kolv( 1 st Puch maxi-kolv som passar bra).
Nu har jag en kolv som går ända upp i cylindertoppen men när den går ner i botten så ser man knappt avgasutblåset och inte alls spolkanalerna.

Alltså måste jag höja cylindern ca 3 mm och dessutom förlänga spolkanalerna uppåt.
Vad kommer denna motor att få för karaktär egentligen? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vill trimma men inte använda orginalgrejerna så jag fick tag i:
-1 st cylle (1955 eller 1956 års cylinder); dia 38mm och 44 cc . Motorerna från 55 & 56 hade längre slaglängd(vevstaken).
Då denna cylinder är högre var jag tvungen att köpa en längre kolv( 1 st Puch maxi-kolv som passar bra).
Nu har jag en kolv som går ända upp i cylindertoppen men när den går ner i botten så ser man knappt avgasutblåset och inte alls spolkanalerna.

Alltså måste jag höja cylindern ca 3 mm och dessutom förlänga spolkanalerna uppåt.
Vad kommer denna motor att få för karaktär egentligen? <!-- </EdIndex> --></div>
kör novolette 1954,
Re: Kommer denna motor att gå jättekonstigt??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rent spontant får jag intrycket att du borde använda grejer som funkar ihop utan grov modifikation. Att du kombinerar en kortslagig vev med en cylinder med mindre diameter är ju bara det första felet för att trimma, nu vet jag inte vilka slaglängder det handlar om men bara för att dra en siffra kan du säkert hamna på nått runt 35cc. Mindre volym är inte vägen till mer effekt, inte i normala fall i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Slaglängden bestäms av hur långt från centrum på vevpartiet vevstaken sitter, vevstakslängden har ingen inverkan på det - däremot kan man med olika staklängd få kolven att hamna högre eller lägre i cylindern. Förmodligen skiljer bägge två ganska mycket mellan dessa motorerna.AkvaristenUppsala skrev:Motorerna från 55 & 56 hade längre slaglängd(vevstaken).
Rent spontant får jag intrycket att du borde använda grejer som funkar ihop utan grov modifikation. Att du kombinerar en kortslagig vev med en cylinder med mindre diameter är ju bara det första felet för att trimma, nu vet jag inte vilka slaglängder det handlar om men bara för att dra en siffra kan du säkert hamna på nått runt 35cc. Mindre volym är inte vägen till mer effekt, inte i normala fall i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helt rätt, det är naturligtvis vevpartiet som skiljer sig mellan 44cc och 40 cc. diametern på en oborrad cylle är densamma.
Har suttit och läst in mig på blowdowns, mätt hit och dit. det verkar som om jag måste använda orginalcylindern på 40 cc. det blir fel hur än jag gör med 44 cc-cyllen när jag inte har ett matchande vevperti. <!-- </EdIndex> --></div>
Har suttit och läst in mig på blowdowns, mätt hit och dit. det verkar som om jag måste använda orginalcylindern på 40 cc. det blir fel hur än jag gör med 44 cc-cyllen när jag inte har ett matchande vevperti. <!-- </EdIndex> --></div>
kör novolette 1954,