Vad hade du för förgasare? <!-- </EdIndex> --></div>sachs skrev:jag hade en sån på min compact och den gick riktigt bra
jag åkte med 13/34 och den gorde ca 60
samt den var mycket stark orkade upp även för de brantaste bakarna
Kan denna funka?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
men det här är en bra zylinder. mycket bättre än allt nytillverkat.
den här har säkert inte gått mycket när det finns rester kvar av dekalen på övre kylflänsen. dock är det en vanlig standardkolv som medföljer.
det ser man på att den står rakt på bordet. en 4,3/5,5/60cc kolv är c:a 3 mm kortare på insugsidan än på avgassidan.
VRM har fina kolvar till sachs.
på 70talet åkte dom flesta 14/28 14/30 på treväxlade kompacterna och 15/28 på dom tvåväxlade med såna cylindrar.
jag antar att han haft lite dålig tumstock när han mätt insuget. det bör vara 14x17 mm
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
nej det där är den vanliga zetan. det finns en annan med mndre överströmmare.Kirre skrev:http://www.tradera.com/sachs-trim-cylli ... _167040444
Var det en sån du tänkte på Erlan?!?
Om det var det så ska den bli min!
men det här är en bra zylinder. mycket bättre än allt nytillverkat.
den här har säkert inte gått mycket när det finns rester kvar av dekalen på övre kylflänsen. dock är det en vanlig standardkolv som medföljer.
det ser man på att den står rakt på bordet. en 4,3/5,5/60cc kolv är c:a 3 mm kortare på insugsidan än på avgassidan.
VRM har fina kolvar till sachs.
på 70talet åkte dom flesta 14/28 14/30 på treväxlade kompacterna och 15/28 på dom tvåväxlade med såna cylindrar.
jag antar att han haft lite dålig tumstock när han mätt insuget. det bör vara 14x17 mm
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
prövade även med en borad orginal till 15mm men då blev den inte lika stark. <!-- </EdIndex> --></div>
en vanlig bing 17Kirre skrev:Vad hade du för förgasare?sachs skrev:jag hade en sån på min compact och den gick riktigt bra
jag åkte med 13/34 och den gorde ca 60
samt den var mycket stark orkade upp även för de brantaste bakarna
prövade även med en borad orginal till 15mm men då blev den inte lika stark. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du gett upp eller !!
Vad är karaktären på den ??
Varvar som tusan ,okej men är den helt orkeslös när du kör ??
Har du en komp mätare eller kan låna,kolla och tala om vad mätaren visar .Det ger mig en fingervisning av det geometriska kompresionen du fått till.
Sedan skulle jag vilja se en annan slipning på avgasporten om du ska fortsätta.
Mot problem och trassel finns bara en ska att göra,försöka igen och vara envis,du är på rätt väg !!
Du skulle se mitt skrot cylinder lager
<!-- </EdIndex> --></div>
Vad är karaktären på den ??
Varvar som tusan ,okej men är den helt orkeslös när du kör ??
Har du en komp mätare eller kan låna,kolla och tala om vad mätaren visar .Det ger mig en fingervisning av det geometriska kompresionen du fått till.
Sedan skulle jag vilja se en annan slipning på avgasporten om du ska fortsätta.
Mot problem och trassel finns bara en ska att göra,försöka igen och vara envis,du är på rätt väg !!
Du skulle se mitt skrot cylinder lager



<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag ger aldrig upp behöver bara lite distans!! <!-- </EdIndex> --></div>Mats T skrev:Har du gett upp eller !!
Vad är karaktären på den ??
Varvar som tusan ,okej men är den helt orkeslös när du kör ??
Har du en komp mätare eller kan låna,kolla och tala om vad mätaren visar .Det ger mig en fingervisning av det geometriska kompresionen du fått till.
Sedan skulle jag vilja se en annan slipning på avgasporten om du ska fortsätta.
Mot problem och trassel finns bara en ska att göra,försöka igen och vara envis,du är på rätt väg !!
Du skulle se mitt skrot cylinder lager![]()
![]()
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bra !!
Det är då jag tar kaffe!! <!-- </EdIndex> --></div>
Kirre skrev:Jag ger aldrig upp behöver bara lite distans!!Mats T skrev:Har du gett upp eller !!
Vad är karaktären på den ??
Varvar som tusan ,okej men är den helt orkeslös när du kör ??
Har du en komp mätare eller kan låna,kolla och tala om vad mätaren visar .Det ger mig en fingervisning av det geometriska kompresionen du fått till.
Sedan skulle jag vilja se en annan slipning på avgasporten om du ska fortsätta.
Mot problem och trassel finns bara en ska att göra,försöka igen och vara envis,du är på rätt väg !!
Du skulle se mitt skrot cylinder lager![]()
![]()
Bra !!
Det är då jag tar kaffe!! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har du den duration du angav på 130 grader avgas och inte något blivit galet där, så är inte problemet där.Mindre än på en gammal Jofrab !
Hur har du lyckats tagit av 3mm på cylinderns överdel om du lyft den 3mm med distanser funderar jag på .Den typen av cylle brukar ha en kant på straxt under 2mm. och vad är det för aluminium distans du har
på bilden där ? Du ska betydligt högre komp än orginal för att du ska få den karaktär du strävar efter ,starkare !!
Har du lyft cylindern 3 mm och inte fått tillbaka en rimligt komp så blir det garanterat kasst botten register, och en varvande tråkig motor som du beskriver.Lite går att höja cyllen och ändå vinna fart trots sänkt komp om man inte följer efter med att ta bort motsvarande på överdelen.
Att höja cyllen 1 mm bredda avgasporten och öka insugs diametern lite och även bredda där,tillsamans med match portning.Och även nytt förbrännings utrymme till toppen som har klämspalt eller vaktmästar varianten där jag bara svetsat upp det för att bara öka kompressionen.
Och så dreva upp.
Det ger en trevlig stark och kvickare maskin !!!
Har gjort många sådana uppgraderingar samt några fler trix på vissa.
<!-- </EdIndex> --></div>
Kirre skrev:Hittade en bättre beg helt original cylinder i källaren så nu j...ar, är det någon som har ett recept (durationsgrader) på en botten stark cylinder så jag vet hur jag skall slipa.
Har du den duration du angav på 130 grader avgas och inte något blivit galet där, så är inte problemet där.Mindre än på en gammal Jofrab !
Hur har du lyckats tagit av 3mm på cylinderns överdel om du lyft den 3mm med distanser funderar jag på .Den typen av cylle brukar ha en kant på straxt under 2mm. och vad är det för aluminium distans du har
på bilden där ? Du ska betydligt högre komp än orginal för att du ska få den karaktär du strävar efter ,starkare !!
Har du lyft cylindern 3 mm och inte fått tillbaka en rimligt komp så blir det garanterat kasst botten register, och en varvande tråkig motor som du beskriver.Lite går att höja cyllen och ändå vinna fart trots sänkt komp om man inte följer efter med att ta bort motsvarande på överdelen.
Att höja cyllen 1 mm bredda avgasporten och öka insugs diametern lite och även bredda där,tillsamans med match portning.Och även nytt förbrännings utrymme till toppen som har klämspalt eller vaktmästar varianten där jag bara svetsat upp det för att bara öka kompressionen.
Och så dreva upp.
Det ger en trevlig stark och kvickare maskin !!!
Har gjort många sådana uppgraderingar samt några fler trix på vissa.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Spol 110grader
Avgas 166grader
Den var avsvarvad 3mm upptill och distansen bestod av 2x papperspackning på 0,4mm och en alubricka på 2,2mm
Klämspalt, vad är det och hur gör jag en sådan?? <!-- </EdIndex> --></div>
Insug 130graderMats T skrev:Kirre skrev:Hittade en bättre beg helt original cylinder i källaren så nu j...ar, är det någon som har ett recept (durationsgrader) på en botten stark cylinder så jag vet hur jag skall slipa.
Har du den duration du angav på 130 grader avgas och inte något blivit galet där, så är inte problemet där.Mindre än på en gammal Jofrab !
Hur har du lyckats tagit av 3mm på cylinderns överdel om du lyft den 3mm med distanser funderar jag på .Den typen av cylle brukar ha en kant på straxt under 2mm. och vad är det för aluminium distans du har
på bilden där ? Du ska betydligt högre komp än orginal för att du ska få den karaktär du strävar efter ,starkare !!
Har du lyft cylindern 3 mm och inte fått tillbaka en rimligt komp så blir det garanterat kasst botten register, och en varvande tråkig motor som du beskriver.Lite går att höja cyllen och ändå vinna fart trots sänkt komp om man inte följer efter med att ta bort motsvarande på överdelen.
Att höja cyllen 1 mm bredda avgasporten och öka insugs diametern lite och även bredda där,tillsamans med match portning.Och även nytt förbrännings utrymme till toppen som har klämspalt eller vaktmästar varianten där jag bara svetsat upp det för att bara öka kompressionen.
Och så dreva upp.
Det ger en trevlig stark och kvickare maskin !!!
Har gjort många sådana uppgraderingar samt några fler trix på vissa.
Spol 110grader
Avgas 166grader
Den var avsvarvad 3mm upptill och distansen bestod av 2x papperspackning på 0,4mm och en alubricka på 2,2mm
Klämspalt, vad är det och hur gör jag en sådan?? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Då har du tagit bort 3mm och lagt tillbaka 2,6 !
Så då har du ett kompressions reducering som motsvarar en distans på 2,6 millimeter mot orginal,tillsammans med en höjning i duration.
Då blir den precis som du känner ,så inget känns fel ur den synvinkeln.
Vaför har du den distansen och packningar där ??
Ta bort dom och tillverka ett verktyg för att spänna toppen i hålen som du drar fast den med. Svarva av toppen 1,5 mm och svarva till samma tätningsring som orginal. i bland får man även ta på ytan i förbränningsutrymmet på vissa toppar för att kolven ska ta i där.
Och så vrider du tändplattan max åt motsatt håll svänghjulet snurrar.
Slipa även upp dom avlånga hålen så när man vrider plattan så tar skallen på skruven som drar plattan i spolen.
Klämmspalt är ett kapitel för sig,enkelt förklarat en kant i toppen som varierar i bredd , 40 -60 procent av borret beroende på karaktären igen !
Utrymmet mellan kolv och kanten är rackarns trångt, allt mellan 0,4-0,8
Beroende på en massa faktorer och karaktär igen !!
Att få till en sån fysiskt är lite knepigare.Endera svetsa upp topplocket och svarva ur igen eller skapa ett ny insatts (förbränningsutrymme som då även kan annpasas för den höjda cylindern om så är fallet)
Som man modifierar dit i kylfänskalet.
Men det är lite mer jobb och ställer krav på att veta lite mer runt det hela för att ge önskat resultat.Bättre att ej ha någon klämmspallt än och ha en som inte funkar och gör det hela sämmre.
Men känner du dig sugen och har möjlighet 0ch tekniskt att få till det så läs på i ämnet,finns massor runt det hela. Men var beredd på att tröttna ett par gånger, jag har glömt hur många jag gjort för att få känslan runt det hela. men du får tipps om du börjar så hittar du koden snart
Men jag tycker du verkar så pass taggad så du borde skaffa en bok där man kan läsa mer om "trimma moppe på riktigt" du kan få tipps även där.
Det blir garanterat som ett gift till slut, mer varv mer pullver snabbare moppe till nästan vilket pris som helst i bland, allt ska byggas om.
För mig i gubbålder så känns det som man fått tag på den avancerade Mecano lådan att leka med,Man drömde om den stora sattsen med en lyftkran på

Föresten kanske Mecano är bortglömd i dag bland alla datorer och spel
<!-- </EdIndex> --></div>
Okej !Kirre skrev:Insug 130graderMats T skrev:Kirre skrev:Hittade en bättre beg helt original cylinder i källaren så nu j...ar, är det någon som har ett recept (durationsgrader) på en botten stark cylinder så jag vet hur jag skall slipa.
Har du den duration du angav på 130 grader avgas och inte något blivit galet där, så är inte problemet där.Mindre än på en gammal Jofrab !
Hur har du lyckats tagit av 3mm på cylinderns överdel om du lyft den 3mm med distanser funderar jag på .Den typen av cylle brukar ha en kant på straxt under 2mm. och vad är det för aluminium distans du har
på bilden där ? Du ska betydligt högre komp än orginal för att du ska få den karaktär du strävar efter ,starkare !!
Har du lyft cylindern 3 mm och inte fått tillbaka en rimligt komp så blir det garanterat kasst botten register, och en varvande tråkig motor som du beskriver.Lite går att höja cyllen och ändå vinna fart trots sänkt komp om man inte följer efter med att ta bort motsvarande på överdelen.
Att höja cyllen 1 mm bredda avgasporten och öka insugs diametern lite och även bredda där,tillsamans med match portning.Och även nytt förbrännings utrymme till toppen som har klämspalt eller vaktmästar varianten där jag bara svetsat upp det för att bara öka kompressionen.
Och så dreva upp.
Det ger en trevlig stark och kvickare maskin !!!
Har gjort många sådana uppgraderingar samt några fler trix på vissa.
Spol 110grader
Avgas 166grader
Den var avsvarvad 3mm upptill och distansen bestod av 2x papperspackning på 0,4mm och en alubricka på 2,2mm
Klämspalt, vad är det och hur gör jag en sådan??
Då har du tagit bort 3mm och lagt tillbaka 2,6 !
Så då har du ett kompressions reducering som motsvarar en distans på 2,6 millimeter mot orginal,tillsammans med en höjning i duration.
Då blir den precis som du känner ,så inget känns fel ur den synvinkeln.
Vaför har du den distansen och packningar där ??
Ta bort dom och tillverka ett verktyg för att spänna toppen i hålen som du drar fast den med. Svarva av toppen 1,5 mm och svarva till samma tätningsring som orginal. i bland får man även ta på ytan i förbränningsutrymmet på vissa toppar för att kolven ska ta i där.
Och så vrider du tändplattan max åt motsatt håll svänghjulet snurrar.
Slipa även upp dom avlånga hålen så när man vrider plattan så tar skallen på skruven som drar plattan i spolen.
Klämmspalt är ett kapitel för sig,enkelt förklarat en kant i toppen som varierar i bredd , 40 -60 procent av borret beroende på karaktären igen !
Utrymmet mellan kolv och kanten är rackarns trångt, allt mellan 0,4-0,8
Beroende på en massa faktorer och karaktär igen !!
Att få till en sån fysiskt är lite knepigare.Endera svetsa upp topplocket och svarva ur igen eller skapa ett ny insatts (förbränningsutrymme som då även kan annpasas för den höjda cylindern om så är fallet)
Som man modifierar dit i kylfänskalet.
Men det är lite mer jobb och ställer krav på att veta lite mer runt det hela för att ge önskat resultat.Bättre att ej ha någon klämmspallt än och ha en som inte funkar och gör det hela sämmre.
Men känner du dig sugen och har möjlighet 0ch tekniskt att få till det så läs på i ämnet,finns massor runt det hela. Men var beredd på att tröttna ett par gånger, jag har glömt hur många jag gjort för att få känslan runt det hela. men du får tipps om du börjar så hittar du koden snart

Men jag tycker du verkar så pass taggad så du borde skaffa en bok där man kan läsa mer om "trimma moppe på riktigt" du kan få tipps även där.
Det blir garanterat som ett gift till slut, mer varv mer pullver snabbare moppe till nästan vilket pris som helst i bland, allt ska byggas om.
För mig i gubbålder så känns det som man fått tag på den avancerade Mecano lådan att leka med,Man drömde om den stora sattsen med en lyftkran på


Föresten kanske Mecano är bortglömd i dag bland alla datorer och spel



<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att vi missförstår varandra lite Mats T,
det jag svarvade bort i toppen på cylindern kompenserade jag med att höja den med en alu fläns och 2 st packningar som blev totalt 3mm.
Det du skrev om toppen "planingen" var intressant.
Verktyget? består det av 4 pinnar som kan justeras exentriskt? just för att kunna få upp den i svarven.
Eller låser du fast den på annat vis?
Angående tändningen så har den nog stått helt åt helvete fel
<!-- </EdIndex> --></div>
det jag svarvade bort i toppen på cylindern kompenserade jag med att höja den med en alu fläns och 2 st packningar som blev totalt 3mm.
Det du skrev om toppen "planingen" var intressant.
Verktyget? består det av 4 pinnar som kan justeras exentriskt? just för att kunna få upp den i svarven.
Eller låser du fast den på annat vis?
Angående tändningen så har den nog stått helt åt helvete fel
