Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]
Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejhej, jag är ny här, har försökt hitta ett forum med lite liv i som rör veteranmopeder och nu verkar jag ha lyckats
Arbetskamraterna började prata mopeder en dag och plötsligt stod vi där allihop med varsett renoveringsobjekt, jag arbetar med bilar till vardags och har bara pysslat med bilhobby under en längre tid så nu känns det skönt att ha hittat mopedhobbyn som är betydligt mer lättsam och framförallt inte lika dyr och tidskrävande.
Bifogar en bild på utgångsobjektet, det är en Puch Dakota 3000 från 77 om jag tolkar ramnumret rätt, matching numbers, oöppnad originalmotor osv, så det känns som ett bra utgångsprojekt.
Moppen ska enligt uppgift stått orörd i ett garage i 18 år, ett ramlager var generalrasat så gissningsvis har någon kört tills det rasat och sedan ställt in mopeden.
Har hunnit pyssla med en del som jag tyvärr inte har bilder på, motorn är helrenoverad, nya lager, tätningar och packningar, ny cylinder, kolv, koppling och vevparti, skämde även bort motorn med en ny tändplatta.
En arbetskompis försåg mig med fläktkåporna som fattades, så nu återstår i stort sett bara resten <!-- </EdIndex> --></div>
Arbetskamraterna började prata mopeder en dag och plötsligt stod vi där allihop med varsett renoveringsobjekt, jag arbetar med bilar till vardags och har bara pysslat med bilhobby under en längre tid så nu känns det skönt att ha hittat mopedhobbyn som är betydligt mer lättsam och framförallt inte lika dyr och tidskrävande.
Bifogar en bild på utgångsobjektet, det är en Puch Dakota 3000 från 77 om jag tolkar ramnumret rätt, matching numbers, oöppnad originalmotor osv, så det känns som ett bra utgångsprojekt.
Moppen ska enligt uppgift stått orörd i ett garage i 18 år, ett ramlager var generalrasat så gissningsvis har någon kört tills det rasat och sedan ställt in mopeden.
Har hunnit pyssla med en del som jag tyvärr inte har bilder på, motorn är helrenoverad, nya lager, tätningar och packningar, ny cylinder, kolv, koppling och vevparti, skämde även bort motorn med en ny tändplatta.
En arbetskompis försåg mig med fläktkåporna som fattades, så nu återstår i stort sett bara resten <!-- </EdIndex> --></div>
Senast redigerad av JK den 27 apr 2013, 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar, jag håller till i Markaryd i södra småland, norra skåne
Känner att jag har hyfsad koll på det mesta gällande denna renovering, har dock några frågetecken.
Pakethållaren, nån som vet om det ens är lönsamt att lämna in sånt på omkroming?, vad jag förstått är det pg.a diverse miljölagar inte så många som gör sånt i Sverige?
Har även två skärmfästen som verkar omöjliga att hitta med bra krom, jag köpte från ebay Österrike för snart tre veckor sedan utan att grejerna kommit så jag börjar utgå ifrån att jag aldrig kommer att få dem
Originallack?
Jag har aldrig sett en 3000 i originalskick är därför fundersam till färgen, en del säger guld en del orange
Någon som känner till någon billack som kan tänkas passa`? <!-- </EdIndex> --></div>
Känner att jag har hyfsad koll på det mesta gällande denna renovering, har dock några frågetecken.
Pakethållaren, nån som vet om det ens är lönsamt att lämna in sånt på omkroming?, vad jag förstått är det pg.a diverse miljölagar inte så många som gör sånt i Sverige?
Har även två skärmfästen som verkar omöjliga att hitta med bra krom, jag köpte från ebay Österrike för snart tre veckor sedan utan att grejerna kommit så jag börjar utgå ifrån att jag aldrig kommer att få dem
Originallack?
Jag har aldrig sett en 3000 i originalskick är därför fundersam till färgen, en del säger guld en del orange
Någon som känner till någon billack som kan tänkas passa`? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.puch-hobby.se/dakota_3000.html
Kolla hans tips angående lackering och renovering.
Han håller till runt Söderåsen, vid Klippan så det är inte så långt till honom.
Omkromning kan man få utfört hos t.ex. www.kromteknik.se i Eskilstuna, det kostar en slant men om man inte kan finna delen som reservdel så är det bättre att köpa nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla hans tips angående lackering och renovering.
Han håller till runt Söderåsen, vid Klippan så det är inte så långt till honom.
Omkromning kan man få utfört hos t.ex. www.kromteknik.se i Eskilstuna, det kostar en slant men om man inte kan finna delen som reservdel så är det bättre att köpa nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på Puchverkstan där finns mycket tips.
http://puchverkstan.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
http://puchverkstan.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 22 jul 2012, 23:00
- Ort: vetlanda
puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Köper en del på Ebay. Leveranstider från Österrike är ofta upp till 4 veckor, så ge inte upp. När dom skickar försäkrade grejer går det lite snabbare, ibland mindre än en vecka och leverans hem till dörren. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det finns hundratals kromfirmor i Sverige som kan hjälpa dig så det ska inte vara några problem, kromar du i Sverige får du dessutom krom som håller flera år i stället för asienkrom som håller flera veckor
dom 2 firmor jag lämnar till tar ca 500:-/tim och runt en 50-70:-/krok som dom hänger på
Lönsamt?
ska du sälja med förtjänst eller?
<!-- </EdIndex> --></div>
JK skrev:
Pakethållaren, nån som vet om det ens är lönsamt att lämna in sånt på omkroming?, vad jag förstått är det pg.a diverse miljölagar inte så många som gör sånt i Sverige?
Det finns hundratals kromfirmor i Sverige som kan hjälpa dig så det ska inte vara några problem, kromar du i Sverige får du dessutom krom som håller flera år i stället för asienkrom som håller flera veckor
dom 2 firmor jag lämnar till tar ca 500:-/tim och runt en 50-70:-/krok som dom hänger på
Lönsamt?
ska du sälja med förtjänst eller?
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, nej det var väl lite fel ordval, men det för oss dock genast in på ett intressant ämne, det där med människor som inte förstår tjusningen i att lägga pengar på en "gammal skrotig moppe".
Det roliga är att det är alla andra förutom jag själv som har ont av att det läggs mycket pengar.
Avundsjuka?
Råkar ni också ut för detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Det roliga är att det är alla andra förutom jag själv som har ont av att det läggs mycket pengar.
Avundsjuka?
Råkar ni också ut för detta? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne