En gammal skröna från 1977 eller där kring.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

En gammal skröna från 1977 eller där kring.

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kille i byn hade en Stockholmare med 3 pet 60 cc, 17 Kyrkport och fläktkylt. Moppen gick skapligt bra, att den gick bra skulle enligt skrönan bero på att det var en fläktkyld SHAAAS. Detta har jag än idag svårt att tro på . :D :D :D .
Är det några som har räjsat an Sachs fläkt mot Sachs ickefläkt och noterat något dyligt ???? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Teoretiskt är en fläktkyld lite slöare, då fläkten tar lite effekt. Men knappast märkbart. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lite olika varianter, men eftersom dom är olika i trimmningsgrad, kan man inte jämmföra.
Fläkten på Sachs kaviterar efter ett visst antal varv. Det betyder att den minskar i luftflöde. Det betyder i sin tur att motståndet för att driva fläkten minskar. Orsaken varför fläkten kaviterar är att det fins en massa hinder i vägen för luften.
Prova med en dammsugare. Håll för sugslangen eller om slangen är på trycksidan. Då ökar motorn i varv och tar mindre med efekt. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, vet inte om jag kan hålla med där. Kavitation är till att börja med när vätska utsätts för så lågt tryck att det förångas och bubblorna sedan "imploderar", t.ex. på en propellers undertryckssida. Något som är gas från början kan inte bete sig på det viset.

Om fläkten fungerar sämre på höga varv skulle jag snarare tro att det handlar om avlösning, att luften inte klarar att följa fläktbladens baksida, istället blir det turbulens där. Det händer om t.ex. en vinge har för stor vinkel i förhållande till luften den passerar genom (och relativt hastigheten), den tappar det mesta av lyftkraften och bromsar mer, inte mindre. Om man upplever detta när man sitter i ett flygplan är det dags att bli nervös - det faller som en sten när lyftkraften inte räcker till... <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->G-son, Är det inte samma sak som händer när man kommer in i "luftgropar" när kall och varm luft möts så har de olika "lyftkraft" och planet sjunker kraftigt (fritt fall) Händer oftast när man flyger från land till havet och tvärtom.

Enligt mig så bör en fläktkyld motor ha mer motstånd. Sen att det bildar knepiga luftströmmar på olika varvtal och ger mer eller mindre motstånd bör inte öka effekten. <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en kromis med fläktkyld 4 pet och 60 cc 17 bing, och den gick som fan, drog även på 4an fast det gick lite uppför, stark och ändå 76 km/h på Hesserakan som alla vet var den ligger :D <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:G-son, Är det inte samma sak som händer när man kommer in i "luftgropar" när kall och varm luft möts så har de olika "lyftkraft" och planet sjunker kraftigt (fritt fall) Händer oftast när man flyger från land till havet och tvärtom.
Handlar nog snarare om att turbulens gör att luften blåser åt alla olika håll, med olika hastigheter. Om man går från att befinna sig i luft som går rakt uppåt i 50km/h till luft som går rakt neråt i samma fart bör det bli en rätt omskakande åktur i hissen. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja kavitasion var ju fel ord. Men om det är högt motstånd, som det är bland alla prylar luften skall psera, så blåser inte fläkten, lika mycket, som vid idealvarvet. Vad det sedan heter spelar ingen roll. Men den tar mindre med efekt från vevaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tror att den killen var nog bara hemlighetsfull med vad han hade gjort.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Halvars skrev:Jag hade en kromis med fläktkyld 4 pet och 60 cc 17 bing, och den gick som fan, drog även på 4an fast det gick lite uppför, stark och ändå 76 km/h på Hesserakan som alla vet var den ligger :D
Så går min , hmm men att den drar på 4:an uppför är kanske att ta i :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:jag tror att den killen var nog bara hemlighetsfull med vad han hade gjort.

erlan
:D Ja a, solklart fall av mygel trimm !!! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja har åxå hört skrönor om propellermotorn"den funkar som turbo" :D

Har även hört en skröna om"grabben som hittade en extra växel när han körde" :lol: :lol:

Det finns mång historier man kan gotta sig i :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skrönor är ju jäkligt roligt att skratta åt så här i efterhand, när man är gammal nog att förstå att det var en skröna.. :wink: Som den som min granne har kört med ett par ggr . Hans vicky ms 50 gjorde " 120 knyck" på 60 talet, jojjomänsan
han körde från kilababba till fjollträsk på 2,5 tim :roll: :roll: :roll:
Faktum är att det gör man knappt i dag med E4:ans nya sträckning- Å då snackar vi nya personbilar.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Har även hört en skröna om"grabben som hittade en extra växel när han körde" :lol: :lol:
Men den är ju sann. Det var ju Niklas som hittade en fjärde växel på sin 3-petade Sachs :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
selma skrev:Har även hört en skröna om"grabben som hittade en extra växel när han körde" :lol: :lol:
Men den är ju sann. Det var ju Niklas som hittade en fjärde växel på sin 3-petade Sachs :wink:
ja visst e de så! ja köpte den ju som tre petad men det konstaterades ju att de fanns 4 innan ja va klar. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar