<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kille i byn hade en Stockholmare med 3 pet 60 cc, 17 Kyrkport och fläktkylt. Moppen gick skapligt bra, att den gick bra skulle enligt skrönan bero på att det var en fläktkyld SHAAAS. Detta har jag än idag svårt att tro på . .
Är det några som har räjsat an Sachs fläkt mot Sachs ickefläkt och noterat något dyligt ???? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Teoretiskt är en fläktkyld lite slöare, då fläkten tar lite effekt. Men knappast märkbart. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lite olika varianter, men eftersom dom är olika i trimmningsgrad, kan man inte jämmföra.
Fläkten på Sachs kaviterar efter ett visst antal varv. Det betyder att den minskar i luftflöde. Det betyder i sin tur att motståndet för att driva fläkten minskar. Orsaken varför fläkten kaviterar är att det fins en massa hinder i vägen för luften.
Prova med en dammsugare. Håll för sugslangen eller om slangen är på trycksidan. Då ökar motorn i varv och tar mindre med efekt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, vet inte om jag kan hålla med där. Kavitation är till att börja med när vätska utsätts för så lågt tryck att det förångas och bubblorna sedan "imploderar", t.ex. på en propellers undertryckssida. Något som är gas från början kan inte bete sig på det viset.
Om fläkten fungerar sämre på höga varv skulle jag snarare tro att det handlar om avlösning, att luften inte klarar att följa fläktbladens baksida, istället blir det turbulens där. Det händer om t.ex. en vinge har för stor vinkel i förhållande till luften den passerar genom (och relativt hastigheten), den tappar det mesta av lyftkraften och bromsar mer, inte mindre. Om man upplever detta när man sitter i ett flygplan är det dags att bli nervös - det faller som en sten när lyftkraften inte räcker till... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->G-son, Är det inte samma sak som händer när man kommer in i "luftgropar" när kall och varm luft möts så har de olika "lyftkraft" och planet sjunker kraftigt (fritt fall) Händer oftast när man flyger från land till havet och tvärtom.
Enligt mig så bör en fläktkyld motor ha mer motstånd. Sen att det bildar knepiga luftströmmar på olika varvtal och ger mer eller mindre motstånd bör inte öka effekten. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en kromis med fläktkyld 4 pet och 60 cc 17 bing, och den gick som fan, drog även på 4an fast det gick lite uppför, stark och ändå 76 km/h på Hesserakan som alla vet var den ligger <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken skrev:G-son, Är det inte samma sak som händer när man kommer in i "luftgropar" när kall och varm luft möts så har de olika "lyftkraft" och planet sjunker kraftigt (fritt fall) Händer oftast när man flyger från land till havet och tvärtom.
Handlar nog snarare om att turbulens gör att luften blåser åt alla olika håll, med olika hastigheter. Om man går från att befinna sig i luft som går rakt uppåt i 50km/h till luft som går rakt neråt i samma fart bör det bli en rätt omskakande åktur i hissen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja kavitasion var ju fel ord. Men om det är högt motstånd, som det är bland alla prylar luften skall psera, så blåser inte fläkten, lika mycket, som vid idealvarvet. Vad det sedan heter spelar ingen roll. Men den tar mindre med efekt från vevaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars skrev:Jag hade en kromis med fläktkyld 4 pet och 60 cc 17 bing, och den gick som fan, drog även på 4an fast det gick lite uppför, stark och ändå 76 km/h på Hesserakan som alla vet var den ligger
Så går min , hmm men att den drar på 4:an uppför är kanske att ta i <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skrönor är ju jäkligt roligt att skratta åt så här i efterhand, när man är gammal nog att förstå att det var en skröna.. Som den som min granne har kört med ett par ggr . Hans vicky ms 50 gjorde " 120 knyck" på 60 talet, jojjomänsan
han körde från kilababba till fjollträsk på 2,5 tim
Faktum är att det gör man knappt i dag med E4:ans nya sträckning- Å då snackar vi nya personbilar.. <!-- </EdIndex> --></div>