Funderingar Hva äggmotor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Funderingar Hva äggmotor.

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall inom kort klyva motorn på min nyinskaffade Husqvarna. undrar nu om det är något speciellt man skall tänk på?? en sådan motor har väl inte massa lösa rullar? skall dem shimsas nogrant som en sachs?? ja skall nämligen byta trampaxeln då den slipats sönder vid kilbulten bland annat. sen skall ja montera korrekta delar till bromsen! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen med kunskap om denna motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det enda jag vet om den motorn är att HVA fick backning på att dom gick för fort. då minskade man diametern på hålet i slidskivan.
jag har dock ingen aning om mått.
testkör innan du river, går lådan tyst så är det nog inga problem.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:det enda jag vet om den motorn är att HVA fick backning på att dom gick för fort. då minskade man diametern på hålet i slidskivan.
jag har dock ingen aning om mått.
testkör innan du river, går lådan tyst så är det nog inga problem.

erlan
okej. ja klyver försiktigt för byte av trampaxeln sen monterar ja ihop igen på samma sätt. testar utan tillägg av ngt shims o ser hur axlar känns. skall plocka av motorn ikväll tänkte jag! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver inte vara orolig, lättmeckat o inga shims. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Du behöver inte vara orolig, lättmeckat o inga shims.
de va skönt o höra. så de inte bara rasar ut saker när ja får isär halvorna!! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låt mig säga så här, något shims finns det väl, men det brukar inte vara något problem. Och bara fasta lager. Sachs två-växlad är väl lite svårare, och då får väl den anses lättmeckad. Om du förstår vad jag menar. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok ok ja har ja lyckats få fason på sachs 2 växlat från ett lass delar i en hink till fungerande motor s ska ja nog fixa detta med! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar