<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt en fotpinnebrygga till en Monark 1961-63 men där den fällbara fotpinnen på vänster sida saknas.
Har någon en sådan att sälja vore jag glad. Annars sulle jag vilja få tydliga bilder på en sådan för att kunna göra en kopia. Även skruvar och eventuella andra detaljer är högintressant att få avbildade.
Kom på en sak till, hur fasen satt fotbromsen/pedalen på de modellerna???
<!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
1000 tack!
Jag antar att 28 är en skruv och 29 är muttern, eller?
Verkar också som att gummit utgör "fjädern" som gör att fotpinnen ska fastna lite när den är uppfälld.
Så skulle man behöva en bromsarm också förstås. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säg till om du vill ha några speciella mått ska ja försöka mäta åt dig och rita in på en sprängskiss.
Jag har för mig att den lösa delen sitter med en sprint, inte skruv, men ja kan minnas fel.
(kan kolla i reservdelskatalogen ikväll) <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman skrev:fråga??. varför har med det så att det bara går o fälla upp fotpinnen på ena sidan
Man fäller upp pinnen för o kunna kicka bra Smart då man slipper slå i fotpinnen då man kickar ( som på Puch o Suzuki K50 t.ex) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace skrev:Säg till om du vill ha några speciella mått ska ja försöka mäta åt dig och rita in på en sprängskiss.
Jag har för mig att den lösa delen sitter med en sprint, inte skruv, men ja kan minnas fel.
(kan kolla i reservdelskatalogen ikväll)
Tack för erbjudandet! Tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag måste ju få tag på den korta fotpinnen eller åtminstone ha måtten på den. Sedan vore det ju inte fel om man hittade en bromspedal så slapp man försöka böja till en sådan <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->28 på sprängskissen är en sprint och 29 ör en saxpinne. går dock utmärkt att ersätta med skruv och mutter.
bromspedalen och kröken hör nog ihop för jag fick byta bromspedal när jag renoverade min.
den på sprängskissen tror jag är för den s.k. raka kröken.
min låda med såna grejor ligger nog på bodvinden.
jag svarvade ned en 90mm (om jag minns rätt) rundstång till 18mm.
och sen fräste jag av skallen som blev kvar i chucken till den fyrkantiga delen som ansluter till fotbryggan. det blev så bra att det fick sitta kvar fast jag fick tag på rätt.
däremot har jag inte koll på vad 22,23,25 och 26 är.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror mig ha hyfsad koll på det nu.
22 skruven håller brickan 23 mot gummit som inte sitter helt tight utan funkar som fjäder när brickan 25 glider över vinkeln då man fäller upp pinnen. Brickmuttern 26 är jag dock osäker på men den kanske sitter längre (längst) ut i pinnen och är avsedd för skruven 22 ???
Det viktigaste är nog hur pinnen ser ut och vilka mått den ska ha.
Tack igen! <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Kröken är den svängda till den där bromspedalen, har aldrig sett en Ilo med kick som har den raka kröken?
jag kommer ärligt talat inte ihåg var det tog i, men jag fick lov att montera bromspedalen med rund platta för att kunna bromsa.
jag har dock nytillverkad krök, dom är ju inte helt perfekta. och jag vill minnas att den tog i.