KTM har svetsat ramen har jag för mig. Står KTM på min hastighetsmätare, så dom har kanske plockat fler delar från KTM än ramen.
Är det inte så att det är en KTM tillverkad moped helt och hållet som Rex
sålde med sina dekaler på.
Hittade detta:
Rex lanserade 1937 den klassiska transportcykeln med pakethållare fram. 1937-1955 använder fabriken motorer från Villiers, Victoria och Zündapp till motorcyklarna.
Valsade cykeldelar var på 1950-talet fabrikens specialitet. Det gjorde att alla cyklar i Sverige, utom Monark, hade fälgar tillverkade av Rex.
Den 23 maj 1952 kom beslutet att cyklar med hjälpmotor skulle fritas från registrerings-, skatte-, försäkrings- och körkorts bestämmelserna. Den 1 juli samma år trädde det i kraft och mopeden var född. Rex-fabriken började tillverka mopeder och utvecklade en egen gren på företaget. Namn som Royal, Scotoped, Fleetline, Sachsmaster, Zündapped, Rexoped, Sportmaster var olika mopedmodeller som tillverkades under åren. KTM i Österrike blev 1971 till 1980 leverantör av färdiga mopeder till Rex, där förutom motorn endast dekalerna skilde från fabrikens egna tillverkning.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är ihopskruvad och shimsad. Koppling och svänghjul är fortfarande inte på plats. Motor-dummie tillverkad, så nu är det bara att kapa, flytta motorfästet och svetsa dit det på rätt plats. På fredag skall ramen in med dom andra delarna till lackeraren. *Weeee*
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hopas bara att den är klar innan snön kommer. Annars får den stå i vardagsrummet till våren. <!-- </EdIndex> --></div>
JK skrev:Snuskigt snyggt, vad är det för lack?, Candy på silverbas?
Tackar!
Jag gick igenom färgkartorna efter något som låg i närheten av originalorange i basfägen. Fastnade för en Honda färg med lite guld i. <!-- </EdIndex> --></div>