Husqvarna Roulette Standard! körklar!
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast det brukar vara så att om det fins minsta glapp, så är det inte bara rullarna som är slitna. På trycksidan i staken brukar det vara gropar, så nya rullar är snart även dom slita och börjar glappa. Även vevtappen kan ha gropar.
Jag tycker den moppen var så hel och fin så den borde vara helt i ordning i motorn. Och frammför allt inte för att jag skall tjäna på saken. Jag har pyssel ändå så det räcker.
Så är det i mitt garage: när en kompis helt plödsligt ringer och säger "jag har en stake här och en vev kan du hjälpa mig. Fast klockan är kanske 6 på kvällen. Då säger jag kom hit med skrotet så fixar vi det. Ibland får jag en slant ibland får jag hjälp med något.
Nu är du en bit ifrån mig Nicklas, men om det hände samma med dig att du stod utanför dörren, så skulle vi fixa problemet.
I går senast ringde en känd på forumet. Klockan var ca 20,00. Han sa: Är du hemma? ja jag är i garaget, på plats. Jag har, sade ha. Ja ja kom hit så fixar vi det.
Fast det är lite skillnad om jag skall ge mig iväg och skaffa delar. Åka till posten för att hämta och lämmna. Paketera mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tycker den moppen var så hel och fin så den borde vara helt i ordning i motorn. Och frammför allt inte för att jag skall tjäna på saken. Jag har pyssel ändå så det räcker.
Så är det i mitt garage: när en kompis helt plödsligt ringer och säger "jag har en stake här och en vev kan du hjälpa mig. Fast klockan är kanske 6 på kvällen. Då säger jag kom hit med skrotet så fixar vi det. Ibland får jag en slant ibland får jag hjälp med något.
Nu är du en bit ifrån mig Nicklas, men om det hände samma med dig att du stod utanför dörren, så skulle vi fixa problemet.
I går senast ringde en känd på forumet. Klockan var ca 20,00. Han sa: Är du hemma? ja jag är i garaget, på plats. Jag har, sade ha. Ja ja kom hit så fixar vi det.
Fast det är lite skillnad om jag skall ge mig iväg och skaffa delar. Åka till posten för att hämta och lämmna. Paketera mm. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ja de kanske bara blir omständigt då du bor en bit bort. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Fast det brukar vara så att om det fins minsta glapp, så är det inte bara rullarna som är slitna. På trycksidan i staken brukar det vara gropar, så nya rullar är snart även dom slita och börjar glappa. Även vevtappen kan ha gropar.
Jag tycker den moppen var så hel och fin så den borde vara helt i ordning i motorn. Och frammför allt inte för att jag skall tjäna på saken. Jag har pyssel ändå så det räcker.
Så är det i mitt garage: när en kompis helt plödsligt ringer och säger "jag har en stake här och en vev kan du hjälpa mig. Fast klockan är kanske 6 på kvällen. Då säger jag kom hit med skrotet så fixar vi det. Ibland får jag en slant ibland får jag hjälp med något.
Nu är du en bit ifrån mig Nicklas, men om det hände samma med dig att du stod utanför dörren, så skulle vi fixa problemet.
I går senast ringde en känd på forumet. Klockan var ca 20,00. Han sa: Är du hemma? ja jag är i garaget, på plats. Jag har, sade ha. Ja ja kom hit så fixar vi det.
Fast det är lite skillnad om jag skall ge mig iväg och skaffa delar. Åka till posten för att hämta och lämmna. Paketera mm.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är flera problem med att renovera en hva-vev.
det finns inga stakar som passar perfekt att köpa vad jag vet.
och vevlagret är smalare än på dom flesta andra motorer.
vevtappen har den udda dimensionen 14,2 mm.
det närmaste jag hittat är staken till Morini S5, men finns fler alternativ.
gissar lite priser här:
en vevstake får du nog inte under 500:-
ska du betala för fräsning/rundslipning så är det minst 500:- + moms i timmen
och sen lite arbetskostnad för montering o riktning.
hoppas du i alla fall fått lite hjälp med att lista ut hur mycket du kan bjuda på tradera.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
det finns inga stakar som passar perfekt att köpa vad jag vet.
och vevlagret är smalare än på dom flesta andra motorer.
vevtappen har den udda dimensionen 14,2 mm.
det närmaste jag hittat är staken till Morini S5, men finns fler alternativ.
gissar lite priser här:
en vevstake får du nog inte under 500:-
ska du betala för fräsning/rundslipning så är det minst 500:- + moms i timmen
och sen lite arbetskostnad för montering o riktning.
hoppas du i alla fall fått lite hjälp med att lista ut hur mycket du kan bjuda på tradera.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ja jag får nog räkna med att kasta in nåra hundra på veven som e p tradera. ja ska kolla hur min andra vev e. vill minnas att när ja hade nogrant sköljt den ren så kände ja ett minimalt glapp. men när ja tillsate en liten oljefilm så inte lagret var torrt så kändes den kanon hela varvet. vet ej om man vågar använda en sån vev! <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:det är flera problem med att renovera en hva-vev.
det finns inga stakar som passar perfekt att köpa vad jag vet.
och vevlagret är smalare än på dom flesta andra motorer.
vevtappen har den udda dimensionen 14,2 mm.
det närmaste jag hittat är staken till Morini S5, men finns fler alternativ.
gissar lite priser här:
en vevstake får du nog inte under 500:-
ska du betala för fräsning/rundslipning så är det minst 500:- + moms i timmen
och sen lite arbetskostnad för montering o riktning.
hoppas du i alla fall fått lite hjälp med att lista ut hur mycket du kan bjuda på tradera.
erlan
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ja får kolla med han. men fattig som man e så blir de nog att detta projekt kommer stå där de står. <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Undrar om inte fatchance har en vev till en sån
Han fick en sån moppe och jag tror det följde med en sån vev
Du kanske kan lura av honom hela motorn för det är väl ingen risk att han kommer att ha nåt annat än zweirat motor på den
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Tyvärr är hela motorn + vev redan sålt!Braxmatte skrev:Undrar om inte fatchance har en vev till en sån
Han fick en sån moppe och jag tror det följde med en sån vev
Du kanske kan lura av honom hela motorn för det är väl ingen risk att han kommer att ha nåt annat än zweirat motor på den

-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
okej inget att göra åt saken! <!-- </EdIndex> --></div>fatchance skrev:Tyvärr är hela motorn + vev redan sålt!Braxmatte skrev:Undrar om inte fatchance har en vev till en sån
Han fick en sån moppe och jag tror det följde med en sån vev
Du kanske kan lura av honom hela motorn för det är väl ingen risk att han kommer att ha nåt annat än zweirat motor på den
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jag har fått lära mig för många år sen att 3 hundradels (0,03) mm är acceptabelt spel radiellt i ett vevstakslager.
det är gränsfall på vad man känner.
en sån här vev som det inte kommer flisor av lagerhållare och krossade små nålar från är nog liten risk att den drarmed sig följdskador.
är det en slidmatad vev du har? jag har aldrig mekat med en sån motor, men det bör vara någon form av fäste för slidskivan på veven.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
du måste ha lite spel i ett lager för att få plats med oljan.NiklasHögberg skrev:ja jag får nog räkna med att kasta in nåra hundra på veven som e p tradera. ja ska kolla hur min andra vev e. vill minnas att när ja hade nogrant sköljt den ren så kände ja ett minimalt glapp. men när ja tillsate en liten oljefilm så inte lagret var torrt så kändes den kanon hela varvet. vet ej om man vågar använda en sån vev!erlan skrev:det är flera problem med att renovera en hva-vev.
det finns inga stakar som passar perfekt att köpa vad jag vet.
och vevlagret är smalare än på dom flesta andra motorer.
vevtappen har den udda dimensionen 14,2 mm.
det närmaste jag hittat är staken till Morini S5, men finns fler alternativ.
gissar lite priser här:
en vevstake får du nog inte under 500:-
ska du betala för fräsning/rundslipning så är det minst 500:- + moms i timmen
och sen lite arbetskostnad för montering o riktning.
hoppas du i alla fall fått lite hjälp med att lista ut hur mycket du kan bjuda på tradera.
erlan
jag har fått lära mig för många år sen att 3 hundradels (0,03) mm är acceptabelt spel radiellt i ett vevstakslager.
det är gränsfall på vad man känner.
en sån här vev som det inte kommer flisor av lagerhållare och krossade små nålar från är nog liten risk att den drarmed sig följdskador.
är det en slidmatad vev du har? jag har aldrig mekat med en sån motor, men det bör vara någon form av fäste för slidskivan på veven.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
helt rätt. veven ja hade liggande känns tight från början lägger ja sedan till en droppe olja så känns inge glapp. slidmatad veven har en fräst grej på vänster vevskinka som håller plattan. sen e de små fjädrar som trycker plattan mot vevhuset. <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:du måste ha lite spel i ett lager för att få plats med oljan.NiklasHögberg skrev:ja jag får nog räkna med att kasta in nåra hundra på veven som e p tradera. ja ska kolla hur min andra vev e. vill minnas att när ja hade nogrant sköljt den ren så kände ja ett minimalt glapp. men när ja tillsate en liten oljefilm så inte lagret var torrt så kändes den kanon hela varvet. vet ej om man vågar använda en sån vev!erlan skrev:det är flera problem med att renovera en hva-vev.
det finns inga stakar som passar perfekt att köpa vad jag vet.
och vevlagret är smalare än på dom flesta andra motorer.
vevtappen har den udda dimensionen 14,2 mm.
det närmaste jag hittat är staken till Morini S5, men finns fler alternativ.
gissar lite priser här:
en vevstake får du nog inte under 500:-
ska du betala för fräsning/rundslipning så är det minst 500:- + moms i timmen
och sen lite arbetskostnad för montering o riktning.
hoppas du i alla fall fått lite hjälp med att lista ut hur mycket du kan bjuda på tradera.
erlan
jag har fått lära mig för många år sen att 3 hundradels (0,03) mm är acceptabelt spel radiellt i ett vevstakslager.
det är gränsfall på vad man känner.
en sån här vev som det inte kommer flisor av lagerhållare och krossade små nålar från är nog liten risk att den drarmed sig följdskador.
är det en slidmatad vev du har? jag har aldrig mekat med en sån motor, men det bör vara någon form av fäste för slidskivan på veven.
erlan
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->cylindern är inte de finaste men finner ja ingen annan så duger den så länge. har kört förr med värre repor. fann en kolv nu för 3 ringar som är i det närmaste ny. byter ut 2 rings kolven till den med 3. de ger ju en större chans till bättre komp trots repan ev har vevbekymret redan ordnat sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248