Tändning Novolette (egentligen alla motorer)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
NRoos

Tändning Novolette (egentligen alla motorer)

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! En kompis har haft problem med sin novolette så jag sa åt honom att köpa den här tändplattan http://www.tradera.com/nos-original-kpl-tanplatta-stefa-c1-autoped-novolette-mfl--auktion_302493_167438853

Ett mycket bra köp tyckte jag. Han och en till försökte sig på att få igång mopeden men ingen lycka. Dom hade rengjort brytarna och magneterna men fick inte gnista att hoppa alls. Jag lyfte och rengjorde tamparna som sitter skruvade på kondensatorn, ställde in brytarna mellan 0.35 och 0.45 och rengjorde dessa. Rengjorde magneterna och undersidan av tändplattan. Har även provat olika stift och 2 olika tändhattar. Nu hoppar gnistan från tändkabeln som den ska men just där är problemet. När man har ett tändstift så måste man trycka ihop gapet väldigt mycket och endast då kan man få en liten gnista som tyvärr inte hänger med hela tiden.

Kan felet vara att tändspolen har dragit i sig för mycket fukt så den inte orkar med tändstiftet? Eller kan det vara att svänghjulet har för lite magnetisering?

Vad tror NI gott folk? Allting är ju NOS förutom svänghjulet och givetvis tändhatt och tändstift. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Magnetiseringens styrka känns när du sakta vrider runt svänghjulet. Är det ett gammalt svänghjul med stålmagneter kanske inte motståndet känns så kraftigt som på dom senare svarta svänghjulen. Magneterna var inte så utvecklade på dom äldre svänghjulen, likaså tror jag de höll magnetiseringen sämre men å andra sidan tror jag de är lättare att ommagnetisera och på så vis få dom bra igen.

Tändspolen bör du testa i en tändspoleprovare. Det finns kanske någon forummedlem som har sådan eller får du gå till en cykelverkstad som sysslar eller har sysslat med mopeder.

Det är inget jag vet säkert men jag har en känsla av att isolationen blir sämre med åren och särskilt tror jag det gäller dom gamla väv- lackisolerade spolarna som bilden visar.

Där jag bor var dom och reparerade elkabeln i somras. Det hade kommit in fukt i kabeln så det blev överslag och säkringarna gick sönder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mm jag fruktar också att tändspolen har blivit dålig av fukten. spolprovare har jag själv då det är ingen fara. Jag tänkte här med mitt trådskapande få bolla lite ideer emellan och se om man kommer fram till något. Det känns lättare för mig att komma fram till ett svar om man har någon att diskutera med och helst någon på ungefär samma plan, sen att det finns folk som vet mer är ju bara bra så man får utvecklas. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men milda Matilda! Jag har snackat med polarn för ett tag sen om att det är konstigt att det inte finns några nytillverkade spolar som är 49mm (novolette mfl) men nu när jag surfar så finns det ju! Dock så tog dom i med priset för en textillindad och inte plastskyddad.

Här är en länk om någon undrar https://www.norscand.com/tandspole-49mm-p-14710-c-2468.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att spolen eller/och kondingen är fuktskadade. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa att ta bort kablarna som sitter på kondensatorn och koppla ihop dom "löst" (utan att kondensatorn är med i kretsen)
Har du då normal gnista, byt kondensator.
Dock bör du inte köra moppen utan konding då det sliter rätt mycket på brytarspetsarna.

Annars bygg om till flygtändning / utanpåliggande tändspole.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110307/utanpaliggande-tandspole-pa-tempus-moped <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min enpetare går bara med ett gammalt rostigt bosch w175 och brytarspetsarna på 0,15-0,20 mm
Prova minska brytaravståndet först <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Min enpetare går bara med ett gammalt rostigt bosch w175 och brytarspetsarna på 0,15-0,20 mm
Prova minska brytaravståndet först
Jag har funderat på det där Braxmatte.... :?

Så kan det knappast ha varit när mopeden var ny. Om du skulle montera en ny tändspole tror du det skulle ändra sig då? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står, Det är gnista när tändhatten är borta. Men när tändhatt och stift är där är det ingen gnista. J
Jag misstänker att det är en tändhatt med störningsskydd. Eller ett stift med överslag. Byt tändhatt och stift. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj! Många svar här på en gång och det var ju roligt. :) Som conrad påminde folk om så är det en rätt så fin gnista som hoppar ifrån tändkabel till god på med ca 5mm mellanrum. Däremot när tandhatt och stift monteras så finns där ingen gnista förrän du slår ihop elektroden på tändstiftet. Nackdelen med detta blir en liten gnista som inte orkar antända blandningen. Gnistan kommer och går lite som den vill den kommer inte konstant som den ska utan har en paus på 2-3 varv.

Tändhatten som vi provade med var en gammal en (som har skruv i hålet för tändstiftet som är original på dessa mopeder)som satt i en närstående duett. Tändstiftet var ett nytt som en bubbla motor fick låna ifrån sig.

Angående minskning av brytarna så har det redan prövats utan någon vidare framgång. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle nog byta till en frisk hatt och ett nytt stift ngk b6hs ska det vara <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Duett ja. Var ofta avstörda. Tändstift som har fått vatten och försök till start, blir övrslag i. Går inta att fixa. Man ser överslaget innuti stiften om det är mörkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Braxmatte skrev:Min enpetare går bara med ett gammalt rostigt bosch w175 och brytarspetsarna på 0,15-0,20 mm
Prova minska brytaravståndet först
Jag har funderat på det där Braxmatte.... :?

Så kan det knappast ha varit när mopeden var ny. Om du skulle montera en ny tändspole tror du det skulle ändra sig då?
Men jag tror att det är orginalstiftet som sitter i :lol:
Den går iallafall bra med den inställningen av brytarna
Den startar alltid på första trampet (Ni som sett mig starta den vet vad jag menar) sen går den lite ryckigt nån minut
innan den "sjunger ut" :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Novoletter gillar varma stift gå ner till 5 eller 4 på ngk eller w95 på bosch har erfarenhet av nya gamla tygspolar som är dålig gnista på ,men en begagnad som har användts i 50 år fungerar perfekt det kan bli bättre om spolen justeras närmare magneten. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där lät intressant Husqvarna Sport, jag suger i mej.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar