crossväxlin vidnedväxling men inte upp. Zündapp kantmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
NRoos

crossväxlin vidnedväxling men inte upp. Zündapp kantmotor

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Renoverade min kantmotor med nya lager, packboxar, topp, kolvring. Fick igång aset efter ett byte till större gasare. Problemet är att den inte frikopplar när jag ska växla ner men när jag växlar upp så fungerar det. Kopplingen har jag tagit lös och undersökt men hittar inget fel. Det jag har gjort som kan ha av betydelse är att jag smetade på fett i hålen för kulorna som sitter på växelaxeln. Kan det vara så att kulorna är ute hela tiden och åker inte in i axeln som dom ska pga fettet? Tycker ju att fettet ska försvinna med tiden pga oljan. Motorn är en 3-växlad zündapp kantmotor. Jag har provkört 2 gånger och inte mer.

Så nu vore det kul att höra vad ni experter tror att det är :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jim Lundberg skriver i Stora Tvåtaktsboken att man ska undvika fett i dragkilar. Så det är kanske där du har problemet.
Står i alla fall vid Victoria MS51 men jag har inte kollat vid Zündapp.
Men han skriver "dragkilar" så det bör nog gälla alla med dragkilar. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kulorna ska inte fettas in. (Fig. 52)

Kontrollera axialspelet på huvudaxeln (Fig. 69-71)

Kolla även kopplingskorgen, brukar kunna bli "spår" efter lamellerna.
Är inte spåren allt för djupa kan man fila bort graderna.

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej då är troligen fettet felet. Blir att klyva igen då, suck :cry:

Men om jag nu ska mäta spelet på huvudaxeln så borde jag väl kunna göra det nu när allting i korgen är monterat eller blir det något fel då? För som det ser ut så lyfter man ju upp allt i den position det ska vara vid korrekt montering. Kanske det blir lite fel då jag har en kupad stållamell. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste nog tyvärr kolla axialspelet enligt manualen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej. Då får det bli så. Tackar så mycket för hjälpen thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar