Kokusan brytarlöst, 6 eller 12V?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Kokusan brytarlöst, 6 eller 12V?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Lite sugen på ett Kokusan till Zündappen men klurar på om man skall välja 6 eller 12V?

Fördelen med 12V borde ju vara att det blir lättare att få lite bättre ös i systemet. Bättre lyse o kanske bättre sprutt på gnistan?
Sedan gör det ju möjligt att koppla in 12V prylar som t.ex varvräknare som ej behöver vara svindyr original.

6V har ju sina fördelar genom att det bara är att "tuta o köra" och skulle man nu behöva hänga dit reservmotorn behöver man ju inte krångla med att byta tändsystem.

Tankar o åsikter?

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->12V utan tvekan. Angående reservmotorn så förtjänar den också ett fint modernt tändsystem... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:12V utan tvekan. Angående reservmotorn så förtjänar den också ett fint modernt tändsystem... :wink:
Mmmm...aningens dyrt :)
Men det tar ju inte så lång tid att byta över iofs. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara regulatorn som skiljer.
Det har ingenting med själva tändsystemet
att göra.Välj 12v, jag kör med 55/60w H4
på Zundappen lyser skit bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Kokusan brytarlöst, 6 eller 12V?

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev: 6V har ju sina fördelar genom att det bara är att "tuta o köra" och skulle man nu behöva hänga dit reservmotorn behöver man ju inte krångla med att byta tändsystem.
Och varför skulle det vara någon skillnad om du nu hänger dit reservmotorn och flytta med 12v tändsystemet? <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Kokusan brytarlöst, 6 eller 12V?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:
jonTe-Zündapp skrev: 6V har ju sina fördelar genom att det bara är att "tuta o köra" och skulle man nu behöva hänga dit reservmotorn behöver man ju inte krångla med att byta tändsystem.
Och varför skulle det vara någon skillnad om du nu hänger dit reservmotorn och flytta med 12v tändsystemet?
Igentligen inte mycket förutom att jag slipper det momentet då.
Har en komplett 3växlad motor som jag skulle vilja ha "hyllfärdig" komplett med kåpor, kick o växelpedal som det bara är att hänga på när man känner för det eller när den 5växlade rasar... <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motor i reserv. :? Det behövs väl inte till Zyndapp. <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Motor i reserv. :? Det behövs väl inte till Zyndapp.
Inget är okrossbart....inte ens Zündapp :wink:
Sedan kan det vara gött att variera sig....kunna åka tyst o lungt med 50CC/Bing 17 och slippa en vrålande Athena/Mikuni 24:a ibland :) <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Skriv svar