Insug/Förgasare
Insug/Förgasare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er!
Hur stor skillnad i"effekt" blir det om man på en Flinta med 12mm insug(cyl) sätter en 15mm förgasare gentemot 15mm insug(cyl) och 15 mm förgasare? <!-- </EdIndex> --></div>
Hur stor skillnad i"effekt" blir det om man på en Flinta med 12mm insug(cyl) sätter en 15mm förgasare gentemot 15mm insug(cyl) och 15 mm förgasare? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är väl inte helt optimalt med mindre insug än förgasare, blir väl lite otäcka kanter som det blir turbulens runt? Man brkar ju sträva efter så lite kanter som möjligt i förgasarvägen samt övriga kanaler för att få ett vettigt flöde. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En 12mm Bing har en area av 113mm2 och en 15mm har 177mm2 så nästa 40% större
Är lite trött så mit huvud är inte riktigt med.
Men om jag inte är ute och cyklar helt nu så kommer motorn få in 40% mer färsk gas och i en perfekt värd 40% mer effekt.
Märkte en stor skillnad när jag montera 15mm gasare <!-- </EdIndex> --></div>
Är lite trött så mit huvud är inte riktigt med.
Men om jag inte är ute och cyklar helt nu så kommer motorn få in 40% mer färsk gas och i en perfekt värd 40% mer effekt.
Märkte en stor skillnad när jag montera 15mm gasare <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara för att arean på förgasaren ökar med 40% innebär det ju inte att man automatiskt får in 40% mer bränsle/luft.
Motorn skall ju orka suga i sig allt oxo så en 40% ökning av effekten bara genom att hänga dit större grejjer kan du nog inte räkna med. <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn skall ju orka suga i sig allt oxo så en 40% ökning av effekten bara genom att hänga dit större grejjer kan du nog inte räkna med. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hmm...Jag är helt novis på detta med trim... Har en Flinta som jag funderar på att få lite mer snurr på. Inget värstingstrim utan bara så besten gör en 45km/h kanske.... Tänkte mig nästan bara byta cylle och förgasare... Men det kanske inte räcker? Ska man borra en gammal cylle eller köpa en nytillverkad"ostrypt"? Bikenet har ju billiga 15mm förgasare som är intressant! <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Hur stort är insuget och övriga kanaler i cylindern?
Milt sagt har det en viss påverkan.
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns forumfolk som köpt den nytillverkade och 15mm fuggen men jag kan inte minnas att någon skrivit om resultatet.
Kanske någon vaknar nu.
<!-- </EdIndex> --></div>
Kanske någon vaknar nu.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svårt det där med arean på förgasare. Om man monterar en större så minskar flödeshastigheten. Det är inte säkert att den dra i sig mera för det. Kaske marginellt. Det är ju klart att vore behovet 17 mm och man kör med en 12 a, att 15 då har större skilnad. Min trädgårdsflaka har en pojkfilad cylinder och jag hade en 8.5 mm förgasare. Tänkte att en 12 mm vore bättre och bytte. Enda skillnaden var att den går sämmre på låg och mellangas. På fullt oförändrat. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart ger det inte 40% mer effekt!
Handlar om symbios med alla andra delar har jag fått lära mig på detta forum
" i en perfekt värd"
Förgasaren ska väll vara mindre än insuget för att öka flödet
Finns det inte något membran som lurar förgasaren att den är mindre när man kör på låga varv?
har för mig det satt vid luft intaget och begränsade öppningen tills man passerade halvgas <!-- </EdIndex> --></div>
Handlar om symbios med alla andra delar har jag fått lära mig på detta forum

" i en perfekt värd"
Förgasaren ska väll vara mindre än insuget för att öka flödet
Finns det inte något membran som lurar förgasaren att den är mindre när man kör på låga varv?
har för mig det satt vid luft intaget och begränsade öppningen tills man passerade halvgas <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag förstår det rätt, så har du redan en cylinder med 12 mm insug dvs. är pluggen dragen. Borra upp till 15 mm om så är fallet och var noga med inpassningen förgasare-insug på cylindern så att det är samma diameter hela vägen, med fördel kan du göra insuget lite ovalt (liggande 0) i sidled inne mot cylinderloppet.
Utblåset kan du ta ur i överkant något.
Gör du detta så får du en motor som går i ca 45-50 km/h och blir stark och fin. Glöm inte att kolla upp tändning och sota ur ljuddämparen.
Om pluggen är kvar, spar den cylindern och köp en annan cylinder som finns tillgänglig idag. Men jag vet iofs inte hur dessa nytillverkade cylindrar går men det är det säkert någon annan som vet. <!-- </EdIndex> --></div>
Utblåset kan du ta ur i överkant något.
Gör du detta så får du en motor som går i ca 45-50 km/h och blir stark och fin. Glöm inte att kolla upp tändning och sota ur ljuddämparen.
Om pluggen är kvar, spar den cylindern och köp en annan cylinder som finns tillgänglig idag. Men jag vet iofs inte hur dessa nytillverkade cylindrar går men det är det säkert någon annan som vet. <!-- </EdIndex> --></div>
Portmacha eller bondtrimma !!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att det ska vara jämt är en STOR gammal skröna. Alla moderna motorer har lite mindre förgasare, insprutnings insug jämfört med toppen eller cylindern i detta fall. Så länge det är ökande diameter inåt och gasen går i en riktning eller att man vill att den ska gå i en riktning så stryper inte kanter eller diameterskillnader något nämnvärt, i expansions kammaren är det ju en annan sak, där går tryckvågen fram och tillbaka och ut. När det gäller bilar och fyrtakt används dessa kanter till EFFEKT ÖKNING. De är vad man skulle kunna kalla en puls fälla för tryckvågor. Att portmatcha tex. en 4-takt både på insug och avgassänker effekten radikalt . Kombo 1: 12mm förgasare på 15mm cylinder kan om allt är rätt ge ett mycket bättre lågvarvsdrag än Tex. 15=>15 kombo. Kombo 2: 16=>15 urkass kombo, låg gas hastighet, gasen slår i kanten och det BÖLAR mycket moppen går dåligt. Det är inte produktionstekniska anledningar till att insug och avgas hål är missanpassade som vissa tror, man CNC fräser/borrar styrningar, hål och passningar på motorer på 100 dels millimetern, vore det en effektökning att port matcha så skulle man ha gjort detta redan i början på 1900 talet. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Portmacha eller bondtrimma !!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Däremot skulle jag akta mig för att generalisera riktigt lika grovt som du gör, iaf om man inte specar lite mer exakt vad man talar om för specifikt fall. (Läs: Produktions/racemotor, 2/4-takt, dragracing/rally etc etc)
Sen ska vi även komma ihåg att det inte alltid finns ett svar på frågan utan olika personer bland den absoluta världseliten inom ämnet har olika grundsyn och erfarenhet vad de anser funka.
På rena produktionsmotorer har man som du även säger enorma resurser att göra saker till väldigt tighta toleranser, lik förbenat drar sig ingen tillverkare idag från att skippa vissa steg i bearbetningen som vi entusiaster anser vara självklarheter att "få till". För i slutändan så styr pengarna och kan man inte vinna tillräkligt på en operation finns den inte med i slutprodukten. Sen kan det helt klart se lite underligt ut när en "super-CNC-del" sitter skruvad intill en som ser mer "slarvig" ut. Detta är dock ingen garant för att det är ngt bra, bara det att vinsten är för liten i förhållande till tiden (läs: pengar) det tar att "fixa" även den "slarviga" delen. Slutproduktens fördefinerade krav nås ändå och all övrig tid nedlagd ger enbart en fördyrande produkt.
Däremot på racemotorer eller sådant vi snor ihop hemma i garaget, där är det en helt annan sak. På fyrtaktare blev jag mkt förvånad när jag såg ett stegat utblås första gången, men förklaringen till varför lät rimlig och idag är det nog ganska vanligt på vissa motortyper.
Jag tror inte vi tycker så olika egentligen, men man måste skillja mellan olika områden då det är så helt olika saker som styr, att grova generaliseringar inte blir så bra alltid.
Så jag håller med dig helt, det är inte produktionstekniken som styr eller begränsar, det sköter våra ekonomer om så bra åt oss.
Åter till ämnet:
Garaggrannens 1185-1 (Flinta 2vxl fot alltså) gjorde hejdlösa 31km/h (GPS) om den var på skapligt humör.
Numera är insuget upptaget till ca 16mm, lite ovalt.
Avgas fick sig en duvning av slipstiftet det oxå men bör ses över igen då ngn idiot (
) filade "på känn" pga tidsbrist. (Man lever inte alltid som man lär.
) Det blev nog i vassaste laget för att harmonera med övriga motorn.
Toppen är planad 2,5mm vilket känns ganska mkt men det verkar funka.
Filad kolv vid insuget, 2mm.
Kolvtoppen filad vid spolportarna ca 0,8mm. (Som sagt, man lever inte alltid som man lär...)
Förgasaren är en original 10mm Bing.
Kröken kortad till 410mm och insatsen urtagen.
Reulstatet på samma teststräcka är 49,7km/h (GPS).
Saker som borde ses över:
- Drevningen är original (14-37?) så det varvar lite väl bra just nu.
- Nytt topplock med squish och beräknat kompförhållande. Borde hjälpa på botten/mellan.
- 15mm Bingkopia då det troligen inte är fööör stort och priset tilltalar ägarens plånbok i kombination med originallook.
- Justering av kolven i nederkant då ovandelen av insuget inte riktigt friläggs helt vid TDC. (Ev onödigt, se nedan)
- Port map på befintlig cyl och därefter ev justeringar för bättre harmoni mellan motorn olika delar. (Planen är att plasta/limma/löda ilägg i portarna om det visar sig behövas.)
- Justera tändningen då den troligen inte är optimal. Std 2mm BTDC idag.
Den sak som stör mig mest är den nållösa förgasaren som inte alls är glad åt snabba fullgasningar från stillastående eller dellast. Bölar fint, men om man släpper av lite lagom och ökar progressivt märker man att motorn är urstark även på botten. Ovanstående modifieringar på önskelistan bör hjälpa till oavsett förgasare så hela skulden ska den inte få bara för att jag troligen "tog i lite mkt" med slipstiftet.
Oj och förlåt. det blev som vanligt allt för långt och spretigt.
Hoppas ni hänger med och tar det på rätt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Nu ska vi kanske inte jämföra päron och äpplen (2 - 4-takt) för där finns ju väldigt stora skillnader, vilket du mkt riktigt påpekar.Boshboo skrev:Det är inte produktionstekniska anledningar till att insug och avgas hål är missanpassade som vissa tror, man CNC fräser/borrar styrningar, hål och passningar på motorer på 100 dels millimetern, vore det en effektökning att port matcha så skulle man ha gjort detta redan i början på 1900 talet.
Däremot skulle jag akta mig för att generalisera riktigt lika grovt som du gör, iaf om man inte specar lite mer exakt vad man talar om för specifikt fall. (Läs: Produktions/racemotor, 2/4-takt, dragracing/rally etc etc)
Sen ska vi även komma ihåg att det inte alltid finns ett svar på frågan utan olika personer bland den absoluta världseliten inom ämnet har olika grundsyn och erfarenhet vad de anser funka.
På rena produktionsmotorer har man som du även säger enorma resurser att göra saker till väldigt tighta toleranser, lik förbenat drar sig ingen tillverkare idag från att skippa vissa steg i bearbetningen som vi entusiaster anser vara självklarheter att "få till". För i slutändan så styr pengarna och kan man inte vinna tillräkligt på en operation finns den inte med i slutprodukten. Sen kan det helt klart se lite underligt ut när en "super-CNC-del" sitter skruvad intill en som ser mer "slarvig" ut. Detta är dock ingen garant för att det är ngt bra, bara det att vinsten är för liten i förhållande till tiden (läs: pengar) det tar att "fixa" även den "slarviga" delen. Slutproduktens fördefinerade krav nås ändå och all övrig tid nedlagd ger enbart en fördyrande produkt.
Däremot på racemotorer eller sådant vi snor ihop hemma i garaget, där är det en helt annan sak. På fyrtaktare blev jag mkt förvånad när jag såg ett stegat utblås första gången, men förklaringen till varför lät rimlig och idag är det nog ganska vanligt på vissa motortyper.
Jag tror inte vi tycker så olika egentligen, men man måste skillja mellan olika områden då det är så helt olika saker som styr, att grova generaliseringar inte blir så bra alltid.
Så jag håller med dig helt, det är inte produktionstekniken som styr eller begränsar, det sköter våra ekonomer om så bra åt oss.

Åter till ämnet:
Garaggrannens 1185-1 (Flinta 2vxl fot alltså) gjorde hejdlösa 31km/h (GPS) om den var på skapligt humör.
Numera är insuget upptaget till ca 16mm, lite ovalt.
Avgas fick sig en duvning av slipstiftet det oxå men bör ses över igen då ngn idiot (


Toppen är planad 2,5mm vilket känns ganska mkt men det verkar funka.
Filad kolv vid insuget, 2mm.
Kolvtoppen filad vid spolportarna ca 0,8mm. (Som sagt, man lever inte alltid som man lär...)
Förgasaren är en original 10mm Bing.
Kröken kortad till 410mm och insatsen urtagen.
Reulstatet på samma teststräcka är 49,7km/h (GPS).
Saker som borde ses över:
- Drevningen är original (14-37?) så det varvar lite väl bra just nu.

- Nytt topplock med squish och beräknat kompförhållande. Borde hjälpa på botten/mellan.
- 15mm Bingkopia då det troligen inte är fööör stort och priset tilltalar ägarens plånbok i kombination med originallook.
- Justering av kolven i nederkant då ovandelen av insuget inte riktigt friläggs helt vid TDC. (Ev onödigt, se nedan)
- Port map på befintlig cyl och därefter ev justeringar för bättre harmoni mellan motorn olika delar. (Planen är att plasta/limma/löda ilägg i portarna om det visar sig behövas.)
- Justera tändningen då den troligen inte är optimal. Std 2mm BTDC idag.
Den sak som stör mig mest är den nållösa förgasaren som inte alls är glad åt snabba fullgasningar från stillastående eller dellast. Bölar fint, men om man släpper av lite lagom och ökar progressivt märker man att motorn är urstark även på botten. Ovanstående modifieringar på önskelistan bör hjälpa till oavsett förgasare så hela skulden ska den inte få bara för att jag troligen "tog i lite mkt" med slipstiftet.

Oj och förlåt. det blev som vanligt allt för långt och spretigt.
Hoppas ni hänger med och tar det på rätt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Portmacha eller bondtrimma !!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men nu till min gamla Skoterett: Har nyss mätt med gps och exakt 30 blås gör hon
Vad tycker ni jag bör göra för att få henne att göra en 45km/h? <!-- </EdIndex> --></div>
Hmm... Verkar som att detta med"trim" är en hel vetenskap! Jag beundrar verkligen alla som lägger den tid detta måste ta, både att göra det samt att fundera ut rätt sätt att göra!AndreasL skrev:Nu ska vi kanske inte jämföra päron och äpplen (2 - 4-takt) för där finns ju väldigt stora skillnader, vilket du mkt riktigt påpekar.Boshboo skrev:Det är inte produktionstekniska anledningar till att insug och avgas hål är missanpassade som vissa tror, man CNC fräser/borrar styrningar, hål och passningar på motorer på 100 dels millimetern, vore det en effektökning att port matcha så skulle man ha gjort detta redan i början på 1900 talet.
Däremot skulle jag akta mig för att generalisera riktigt lika grovt som du gör, iaf om man inte specar lite mer exakt vad man talar om för specifikt fall. (Läs: Produktions/racemotor, 2/4-takt, dragracing/rally etc etc)
Sen ska vi även komma ihåg att det inte alltid finns ett svar på frågan utan olika personer bland den absoluta världseliten inom ämnet har olika grundsyn och erfarenhet vad de anser funka.
På rena produktionsmotorer har man som du även säger enorma resurser att göra saker till väldigt tighta toleranser, lik förbenat drar sig ingen tillverkare idag från att skippa vissa steg i bearbetningen som vi entusiaster anser vara självklarheter att "få till". För i slutändan så styr pengarna och kan man inte vinna tillräkligt på en operation finns den inte med i slutprodukten. Sen kan det helt klart se lite underligt ut när en "super-CNC-del" sitter skruvad intill en som ser mer "slarvig" ut. Detta är dock ingen garant för att det är ngt bra, bara det att vinsten är för liten i förhållande till tiden (läs: pengar) det tar att "fixa" även den "slarviga" delen. Slutproduktens fördefinerade krav nås ändå och all övrig tid nedlagd ger enbart en fördyrande produkt.
Däremot på racemotorer eller sådant vi snor ihop hemma i garaget, där är det en helt annan sak. På fyrtaktare blev jag mkt förvånad när jag såg ett stegat utblås första gången, men förklaringen till varför lät rimlig och idag är det nog ganska vanligt på vissa motortyper.
Jag tror inte vi tycker så olika egentligen, men man måste skillja mellan olika områden då det är så helt olika saker som styr, att grova generaliseringar inte blir så bra alltid.
Så jag håller med dig helt, det är inte produktionstekniken som styr eller begränsar, det sköter våra ekonomer om så bra åt oss.
Åter till ämnet:
Garaggrannens 1185-1 (Flinta 2vxl fot alltså) gjorde hejdlösa 31km/h (GPS) om den var på skapligt humör.
Numera är insuget upptaget till ca 16mm, lite ovalt.
Avgas fick sig en duvning av slipstiftet det oxå men bör ses över igen då ngn idiot () filade "på känn" pga tidsbrist. (Man lever inte alltid som man lär.
) Det blev nog i vassaste laget för att harmonera med övriga motorn.
Toppen är planad 2,5mm vilket känns ganska mkt men det verkar funka.
Filad kolv vid insuget, 2mm.
Kolvtoppen filad vid spolportarna ca 0,8mm.
Förgasaren är en original 10mm Bing.
Kröken kortad till 410mm och insatsen urtagen.
Reulstatet på samma teststräcka är 49,7km/h (GPS).
Saker som borde ses över:
- Drevningen är original (14-37?) så det varvar lite väl bra just nu.
- Nytt topplock med squish och beräknat kompförhållande. Borde hjälpa på botten/mellan.
- 15mm Bingkopia då det troligen inte är fööör stort och priset tilltalar ägarens plånbok i kombination med originallook.
- Justering av kolven i nederkant då ovandelen av insuget inte riktigt friläggs helt vid TDC. (Ev onödigt, se nedan)
- Port map på befintlig cyl och därefter ev justeringar för bättre harmoni mellan motorn olika delar. (Planen är att plasta/limma/löda ilägg i portarna om det visar sig behövas.)
- Justera tändningen då den troligen inte är optimal. Std 2mm BTDC idag.
Den sak som stör mig mest är den nållösa förgasaren som inte alls är glad åt snabba fullgasningar från stillastående eller dellast. Bölar fint, men om man släpper av lite lagom och ökar progressivt märker man att motorn är urstark även på botten. Ovanstående modifieringar på önskelistan bör hjälpa till oavsett förgasare så hela skulden ska den inte få bara för att jag troligen "tog i lite mkt" med slipstiftet.
Oj och förlåt. det blev som vanligt allt för långt och spretigt.
Hoppas ni hänger med och tar det på rätt sätt.
Men nu till min gamla Skoterett: Har nyss mätt med gps och exakt 30 blås gör hon

Vad tycker ni jag bör göra för att få henne att göra en 45km/h? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!