Instruktiontioner till tändspole provare

ply36
Forumsponsor

Instruktiontioner till tändspole provare

Inlägg av ply36 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett test instrument som skall klara av att prova kondensatorer och tändspolar med men jag har inga instruktioner till den, jag har kommit fram till hur man testar kondensatorer med den men jag har inte lyckats klura ut hur man provar tändspolar.Den är av märket Allen med modell nr E1403.
Det verkar vara AGB här i Sverige som har stått som återförsäljare.Den kommer från en gammal verkstad som revs i slutet av sjuttiotalet så instruktioner till den försvann vid rivningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Högdahl
Kontakt:

Inlägg av Högdahl »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du bild på den?? vi har en tester på jobbet....sen om den heter så vet jag inte nu.
h.ingemar@telia.com <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Re: Instruktiontioner till tändspole provare

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ply36 skrev:Jag har ett test instrument som skall klara av att prova kondensatorer och tändspolar med men jag har inga instruktioner till den, jag har kommit fram till hur man testar kondensatorer med den men jag har inte lyckats klura ut hur man provar tändspolar.Den är av märket Allen med modell nr E1403.
Det verkar vara AGB här i Sverige som har stått som återförsäljare.Den kommer från en gammal verkstad som revs i slutet av sjuttiotalet så instruktioner till den försvann vid rivningen.
Hej du!

Allen är amerikanska grejer av gammal god kvalitet. thumb_up Kanske ju äldre desto hellre eller hur man nu ska uttrycka det... :oops:

Jag sitter här med en ALLEN E 193 Coil meter bredvid mig som jag ska snygga till och funktionsprova och sedan hänga ut på Tradera. Den är förstås avsedd för biltändspolar men jag ska utröna om den går att använda till mopedspolar också.

Den drivs med 220V 50hz växelström och så finns det en funktion för uppvärmning av tändspolen och sedan en mätare som visar BAD-FAIR-GOOD. Provaren har svart front, vinröd låda och ser ut som typisk 50-tals design. Jädrigt läcker å titta på tycker jag... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fikat och öppnat tändspoleprovaren, innehåller bl.a. ett radiorör, "vibrator" (ser ut som en tvättmaskinskondensator), ett par papperskondensatorer, omkopplare, mekaniskt kontaktur och en ganska rejäl transformator. Liiiite mer komplicerad än jag först trodde... :?

Skulle nog också behöva en instruktionsbok... :roll:

Säjer det *poff* när man sätter kontakten i vägguttaget :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
ply36
Forumsponsor

Inlägg av ply36 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sa inte "poff" då jag stoppade i kontakten och jag har provat att testa några kondensatorer till min husqvarna 118 och konstaterat att en av dessa läker ström vid belastning. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din provare är säkert nyare än min. Gamla papperskondensatorer är inte helt riskfria. Helt oförberett kan dom smälla som en kinapuff och stänka ner omgivningen med nåt vaxliknande klet. 8)

Har konstaterat nu den tycks vara enbart för 6 Volt så den är nog rätt gammal, kanske från början av femtiotalet...

Den här provaren tror jag är enbart för tändspolar så kondensatorer går inte att testa i den.

Kondensatorer brukar jag prova med en digital multimeter på högsta ohmskalan. Där kan man se om den laddas och laddar ur. <!-- </EdIndex> --></div>
ply36
Forumsponsor

Inlägg av ply36 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag såg på amerikansk ebay så finns en instruktions bok till den modellen du har. jag skulle tro att mätaren jag har är från början av sextiotalet. Jag var med som liten då min far använde en lika dan på sitt jobb. men det är femtio år sedan och minnet är inte vad det har varit på en själv och han gick bort för nått år sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var som attan!!! :shock:

Du får gärna länka till annonsen eller skicka i ett PM :D

Provaren kommer härifrån.... 8)

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/bernts-eget-kungarike%282303780%29.gm

Jag har aldrig sett så mycket verktyg och maskiner samlade på en sådan liten yta, något motstycke fanns säkert inte i hela Sverige :shock:

Han var kunnig också.... <!-- </EdIndex> --></div>
ply36
Forumsponsor

Inlägg av ply36 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag var inne och skulle fixa det men annonsen verkar ha gått ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha... inte mycket att göra åt... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar