
Jag har fått tag på en gammal pack som var i ett bedrövligt skick men komlett. Eller egentligen kom jag över den för tre år sedan men i brist på tid med andra intressen och familj så har den blivit liggande tills nu.
Hur som helst så har jag gått och tittat på den länge och nu fick jag tummen ur och börja med den.
Det är en 3-vxl tramp, (heter väl 50/3 LS)
Började med att riva motorn då jag hade ett ganska styggt radiellt spel på vevaxeln, i synnerhet på svänghjulssidan. Det var ingen vidare kul läsning... Den har förmodligen stått med vatten i motorn och rosten hade gjort sitt på kopplingskorg och lameller. Vxl-lådan var dock i bra skick men kopplingslager, vevlager och packboxar var bortom räddning. Surast var nog kopplingslagret då det är ganska dyrt!

Sist jag skruvade i en sachsmotor, eller någon annan mopedmotor för den delen var i slutet på sjuttiotalet och det känns skitkul att återknyta kontakten!

Cyllen på denna motor var bonntrimmad med sliten plugg och uppborrad med mer vilja än finess, både på avgas och insug... Detta blev gjort då man inte hade någon koll på durationer och porttider.. Jag har dock hårdlött igen delar av insug och försökt förbättra både insug och avgas. har också matchportat överströmmarna mot blocket och skall så fort jag satt ihop den kolla upp durationen.
Jag tackar för länken till bilden på gradskivan mopedmuseums hemsida. Kom upp med en bra idé som jag rekommenderar. Jag laminerade bilden med tre lager i en lamineringsmaskin så att den blev styv som en erigerad hundpenis. Sen zaplimmade jag fast tre st neodymmagneter frånb claes i sjön på baksidan så att den går lätt att anbringa på svänghjulet! Den sitter med ett SMACK och hur stadigt som helst! Kommer även att göra en visarnål med magnet som man kan fästa mot t.ex. cyllen.
Nu till det som kan bli intressant att testa. jag har ju som sagt originalcyllen som givetvis ska testas. MEN när jag kom över packen följde det med en flång ny cylinder som förre ägaren köpt. Han fick dock fel cylinder så den som kom var en shoppercylinder, med reedventilinsug.
Om jag har fattat rätt när jag kollat på nätet så är standardcylindern till shoppern på 3.5 hk??? Jag kunde i alla fall konstatera att det var en ful förträngning i kanalerna som går från insuget till överströmmarna. Det hålet var ca 6 mm på bägge sidor och hade ett styggt gjutskägg vid förträngningen.
Den slipades upp till samma diameter som det var på bägge sidor om förträngningen, ca, 12 mm skulle jag bedömma... Sen togs avgas upp ytterligare åt sidorna, även om den redan var bra mycket större än original. Givetvis matcning av överströmmarna mot vevhus. Jag borrade även upp tre 6 mm hål rakt in mot kolven genom cylinder väggen som boosterkanaler. Mätte på originalcyllen till insuget för att få ungfär samma duration på dessa. Det blir alltså en kombination av reed och kolvstyrt.
Vad tror den samlade akademien, kommer den cyllen att lira??
Jag har dock ett problem! Jag saknar reedventiler och framför allt insugningsröret som möjliggör att montera en förgasare på cyllen. Reedventilerna finns att köpa över allt för ca 250:-, men jag har inte hittat själva insuget någonstans.... Har bara sett det på en blid monterat på en cylinder där man kunde köpa hela kittet... PLEASE! är det någon som vet vart man kan få tag på ett??
Kommer att renovera packen i övrigt till nyskick, hoppas jag i alla fall

Är det någon som provat denna cylinder och har någon uppfattning om hur mycket åka man uppnår med den? Det kommer bilder lite senare!
Har också funderingar på en högkomptopp, men inte lyckats hitta någon för fläktkylt. Det kanske går att sätta dit en fartvindskyld topp men det ser nog inte så vackert ut.. Jag vill att det ska se original ut, om inte för att inte dra länsmans blickar åt mig om man passerar puttrande i 30 blås!

Därför blir det original förgasare som jag har borrat till14mm på luftsidan och 12mm i "röret". Ska bli djävligt kul och se om man lyckas vrida ur den mer än man gjorde på det glada sjuttiotalet när man egentligen inte visste alls vad man pysslade med.. Då var det liksom The bigger the better!
Sen har jag också en fundering kring vevlager.. Det sitter en 15mm vev i den och jag har sett att vissa byter ut de sk magnetlagrena och sätter vanliga kullager. Hur ska jag göra? Finns det nedslipade lager till 15mm-veven, för jag har i alla fall inte hittat några som är 35x15x7 original...
Om man monterar vanliga lager är det inte då ett elände att få ihop eller isär motorhalvorna, det är ju ganska trång passning på lagrena.
Skulle dock vara skönt att slippa shimsa och jag är också av uppfattningen att två vanliga skf borde hålla bättre än två nsk shimslager, eller...?
Lång första post, men hoppas att någon orkar plöja igenom den och kan hjälpa mig...

Ha det bra och på med dubbdäcken!

Ps, lite om mig!
Jag är 49 år, bor i norrland och har jobbat i ca 20 år som flygtekniker.
Jag är alltså definitivt inte rädd för att skruva i prylar och det har varit ett intresse hela livet.
Har familj med två döttrar som är i början av tonåren vilket innebär att jag inte behövs så mycket längre. Nu är man ju bara i vägen och är pinsam!

Vi hörs igen!
OSO <!-- </EdIndex> --></div>