<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där kopplingskorgen känns bekant, tror att jag har sett en liknande bild hemma hos morfar någon gång för ett bra tag sedan.
Känns ju absolut inte som att det är till en moped...
Den enda motorcykeln som jag vet att han ägde var en DKW RT, så jag slänger iväg en vild chansning på det <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DKW är helt rätt! Bilden är hämtad från reservdelskatalog på den 4växlade DKW'n på 250 cc och 14,1 hk. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä det hade jag inte kunnat svara på men dom hette "RT" 50-tals 2-takts motorcyklarna från DKW. RT 125, RT 250 osv.
Tittar man på kopplingen och jämför med Zweirad Union mopedmotorn så kan man skönja släktskapet.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å vad trevligt! Något man känner igen! Jag har en Dkw från 1955 som är 4 växlad. Då heter dom RT 2 250cc om jag inte missminner mig. Man känner att det ska vara lite fart innan man slänger i 4:an. Det måste ju varit ganska speciellt att ha 4 växlar så tidigt eller var det mer vanligt än jag tror? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var nog inte så vanligt. Har 4 växlar på Sachs 150cc också (1952), måste ha rejält med fart innan man slänger i 4'an även där. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag trodde alla av den typen Sachsmotorer (50S?) var dragstångsmotorer men den här ser ut att ha cylindern fäst med muttrar vid cylinderfoten. <!-- </EdIndex> --></div>