Ny på forumet och nybliven packisägare...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
oso
Kontakt:

Inlägg av oso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul med så snabba svar och tack för välkomnandet! :)
Få se nu då.... ja, bud är lagda på både cylle och det lösa insuget på tradera...
Lagt bud på lager från tyska ebay! Tack för tipsen!

Bilder kommer, men än så länge finns lixom inget att fotografera... om man inte tycker en hög med lösa mopedprylar i plastbackar är intressant... När montering påbörjas kommer dokumentationen. Jag har lackat ram och tank med svart tvåkomp i brist på fantasi... vet inte om den kommer bli den färgen i slutändan. Blandade lite för tjockt så det blev tendens till apelsin... inte helt nöjd...

Ja visst går det att fixa till toppen, Jag kan ju plana eller ta den till jobbet och svetsa i aluminium och slipa till en högkompare, men det vore mycket enklare att köpa en färdig...

Bor i Boden så mopedföret är nog kört för i år.... kan ju givetvis åka lite på tvären med packen i vinter.. :)

Ingen som testat att trimma en reedcylle som kan komma med lite erfarenheter...?

Ha det! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är även magnesium i toppen. Inte så muntert att svetsa i. Jag gör nytt förbränningsrum. <!-- </EdIndex> --></div>
oso
Kontakt:

Inlägg av oso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, mangan koppar och magnesium ingår ju ofta i alulegeringar och försämrar svetsbarheten. Det beror på hur stor inblandningen är... Sk dural, eller flygaluminium av typen ML12 har ca 1-2 procent Mg och ca 0,5 Mn. den är dock fortfarande svetsbar... Vet du hur mycket Mg det är i toppen?

Om du gör lösa förbränningsrum, gör du det som en "insert" då som kläms fast mellan originaltoppen och cylindern?
Typ svarvar av en homogen alu-stång och borrar ur i originaltoppen för tändstiftet och gängar i inserten...

vad använder du för aluminium? för jag misstänker att det inte är renaluminium. Skulle nog behövas någon typ av dural för att hålla...

Det skulle ju iofs funka med stål också... Lite tyngre men det spelar ju ingen roll i denna applikation...

Vad tar du för ett förbränningsrum? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar