<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag undrar vad det är som skiljer när det blir snö söder över jämfört när vi får snö? Något måste det vara..
Vi kan få flera dm snö per dygn så plogbilarna inte hinner med, ha -30 grader och inte stänger skolor för det. Busstrafiken är igång som vanligt och alla åker till jobbet utan större problem.
Såg att ambulanser kört fast, Har själv åkt ambulans för något år sedan i 150 km/h då det var "snökaos" och Mona låg bakom i Vanen i samma hastighet. Alla kom fram utan problem.
Varför blir det egentligen kaos när det kommer snö söderut? Jag är inte sarkastisk utan undrar seriöst.
Jag född och uppvuxen i Stockholm men även tillbringat många vinterveckor
i Järpen/Jämtland och det som skiljer mest är naturligtvis hur hårt vägarna
är trafikerade, södra sverige är trafiktätare och då poleras vägarna till en
såphal yta av salt och fordon, temperaturen ligger oftast mellan 0 till
10/15 minus vilket bidrar till detta, trafiktätheten är i sig den största boven
till att ord som kaos brukas ganska ofta p.g.a kör någon fast eller åker av
vägen så fylls det på med bilar i sådan takt att ett "kaos" är ett faktum
Längre norrut så är temperaturen ofta lägre 15-30 minus som du skriver
att salt inte har någon effekt på snö och is, den låga temperaturen gör
även att isen och snön blir "sträv" så du har bättre grepp för ditt fordon och det
lägre antal bilar som trafikerar vägarna gör att poleringseffekten uteblir
Jag har kört ganska många mil på båda underlagen och känner mig väldigt mycket
säkrare på en plogad/skrapad norrlandsväg än på det förrädiska underlaget
som råder på vägarna i södra sverige <!-- </EdIndex> --></div>