Sachs tänder inte längre...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Magget

Sachs tänder inte längre...

Inlägg av Magget »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var på väg hem från jobbet idag på min MCB med tvåpetad Sachs så dog motorn när jag kommit halvvägs. Jag försöker starta den men inget händer så jag börjar leda den hemmåt, efter ett tag kommer jag till en brant backe och testar där att rulla igång den och då hoppar den igång och går bra enda tills jag kommer till mitt hus då den dör igen. gör några försök att starta den igen och ibland hostar den till för att sedan direkt lägga av. Väntade någon timme och försökte starta igen och då gick den igång men gick bara några minuter sen stannade den.

Finns det något "vanligt fel" som kan orsaka detta eller är det bara till att börja konrollera del för del? Har självklart också, dagen till ära, förlagt min tändstiftsnyckel så kan inte ta loss tändstiftet för att se hur det ser ut och ifall den tänder som den ska. Känns väldigt tråkigt att moppen ska behöva stå när vädret är så bra.

Kanske dags att totalrenovera motorn ändå, skulle nog behövas lite nya packboxar och lager. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får en känlsa av att den går för varm eller får ånglås mellan förgasare och cylinder.

Det skulle vara bra om du kollade tändsiftet. Det kan vara så att den inte matar på besin som den ska, ev. flottörfel, smutts i tanken eller bensinkran.

Har du mycket blårök från moppen? Då har du dålig packbox på transsmissions sidan. Men jag har haft en moppe med dåliga packboxar på vardera sida, den dog efter ett tags körning. Tog in olja ända till tändsystemet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magget

Inlägg av Magget »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ändrat teori... Hade precis ur tändstiftet och det var jättefint, pepparkaksbrun elektrod och gnistan var väldigt bra. Ska pilla lite med förgasaren och se ifall munstycket är igensatt eller vad det kan vara. Har dock en helt ny 17mm förgasare på som jag bara kört med kanske 10mil, men kan ju varit något skräp i bensinen.

Den ryker en del men inte jättefarligt, det finns ingen olja på svänghjulet, så då bör ju tänddelarna också vara torra. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Kondensatorn!

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle kolla den om jag var du. Taskig konding brukar lägga av när den blir varm. Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Magget

Inlägg av Magget »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara flottören som hakar upp sig så motorn så att säga dränks? För den verkar dö när man saktar in och motorn går ner i varv. Tog ur tändstiftet precis efter den stannat och då såg det väldigt blött ut men tände fortfarande bra, och när jag satt i det igen gick den inte att starta.

Är jag rätt ute tror ni? För visst borde det vara så att om flottören fastnar i botten och man rullar med växeln i utan att ge någon gas så sugs det in en massa bensin i motorn, och sen när jag ger gas igen så är den "sur" och dör samt vill inte starta på en stund? <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla om monstycket under tråttelnålen sitter fast. Om det sitter löst får den för mycket bensin på mellangas och tomgång. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft problem med trottelnål (FEL, menar flottörnål) som fastnat mot locket. Bytte bensinslang så var det löst, hade en elastisk slag som jag antar skapade ett sug.
Fastnar den i botten, så bör du se över flottören. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Mulle Meck
Kontakt:

Felsökning

Inlägg av Mulle Meck »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta fram ett löst tändstift ur fickan, när den stannar, och prova om du har gnista. Är ganska säker på att detta är en tändspole med avbrott eller överledning i. Ett mera vetenskapligt sätt är att prova spolen i en gnistprovare. En frisk spole ger en gnista på ca 10 mm. Många gamla spolar gör inte det, vilket ger en hel del mystiska symtomer vilket i sin tur ger timmar av felsökning och utbyte av delar som det inte alls var något fel på. Det går även att mäta upp kondensatorns uppladdningstid. Koppla bort samtliga sladdar till kondensatorn. Med en vanlig digital multimeter i ohmläga, ska uppladdningstiden vara max 12-13 sekunder. En ny konding ligger på 5-7 sekunder. Eller gör som de flesta, byt konding, spole och brytare. Det är mindre roligt då du inte vet var felet satt och en aning dyrare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar