Utanpåliggande tändsople?
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Utanpåliggande tändsople?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man ha en vanlig ljusspole som strömkälla/drivning? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Generatorspole och flygspole ska harmoniera med varandra men om man inte råkar på ytterligheter så kan det funka bra ändå. Ytterligheten blir då i det här fallet med en utanpåliggande spolen i "normalfallet" inte får tillräcklig matning då det blir två kärnor och två primärlindningar som då inte stämmer överens.
En utanpåliggande tändspole har också kärna som ska magnetiseras och spolar som tar egeneffekt. Järn- och kopparförluster som vi säger på elektriska....
Sen är det effekten som då ökar med varvet på magnettändningar men det ska ju helst gå att starta också + att den inte ska hacka ihjäl sig på tomgång när tändeffekten knappt räcker till. Är det dåligt komp i motorn kanske man inget märker men är trycket som det ska eller lite till då har det betydelse...
<!-- </EdIndex> --></div>
Dom tror jag inte på.erlan skrev:... många rekomenderar att använda primärlindningen på orginaltändspolen.
erlan

Generatorspole och flygspole ska harmoniera med varandra men om man inte råkar på ytterligheter så kan det funka bra ändå. Ytterligheten blir då i det här fallet med en utanpåliggande spolen i "normalfallet" inte får tillräcklig matning då det blir två kärnor och två primärlindningar som då inte stämmer överens.
En utanpåliggande tändspole har också kärna som ska magnetiseras och spolar som tar egeneffekt. Järn- och kopparförluster som vi säger på elektriska....
Sen är det effekten som då ökar med varvet på magnettändningar men det ska ju helst gå att starta också + att den inte ska hacka ihjäl sig på tomgång när tändeffekten knappt räcker till. Är det dåligt komp i motorn kanske man inget märker men är trycket som det ska eller lite till då har det betydelse...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förr så körde då jag med ljusspole som matning till utanpåliggande spole på Ilo, fungerade utmärkt (använde vanlig Bosch utanpåliggande spole).
Och då kördes det rätt friskt, den moppen jag hade det på hade 11 kugg fram och 44 bak och var trimmad en hel del, klättrade överallt med den (en hel del skogskörning).
Nu så har jag en tändplatta som är gjord för utanpåliggande spole som jag ska ha på en 3-växlad Ilo
<!-- </EdIndex> --></div>
Och då kördes det rätt friskt, den moppen jag hade det på hade 11 kugg fram och 44 bak och var trimmad en hel del, klättrade överallt med den (en hel del skogskörning).
Nu så har jag en tändplatta som är gjord för utanpåliggande spole som jag ska ha på en 3-växlad Ilo

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skall fungera med en belysningsspole, annars kan man göra en egen
matarspole av stommen till en tändspole, skala av all tråd, skaffa tråd
som är 0,5 eller om du vill ha mer effekt ur spolen tråd som är 0,6 - 0,8 mm,
löd fast tråden i stommen, om du har ett svänghjul med fyra magneter så
linda 200-240 varv tråd eller för ett svänghjul med sex magneter 180-200
varv, isolera med maskeringstejp mellan varje varv, slutligen dra över
krympslang över lindningen.
(hämtat från Stora tvåtaktsboken)
Jag kan scanna sidorna imorgon och blir resultatet bra lägger jag ut det här <!-- </EdIndex> --></div>
matarspole av stommen till en tändspole, skala av all tråd, skaffa tråd
som är 0,5 eller om du vill ha mer effekt ur spolen tråd som är 0,6 - 0,8 mm,
löd fast tråden i stommen, om du har ett svänghjul med fyra magneter så
linda 200-240 varv tråd eller för ett svänghjul med sex magneter 180-200
varv, isolera med maskeringstejp mellan varje varv, slutligen dra över
krympslang över lindningen.
(hämtat från Stora tvåtaktsboken)
Jag kan scanna sidorna imorgon och blir resultatet bra lägger jag ut det här <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
isoleringstape av textil/väv skall fungerar också
Sen får jag rätta mig själv, väv/maskeringstape skall inte ligga mellan varje varv
utan som isolering om det är skador i skyddslacken på tråden, läste lite fel där
<!-- </EdIndex> --></div>
Gängtape, eltape blir mjuk av värmen och går sönder enligt Jim Lundberg,ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Isolera med maskeringstape...
Får jag kanske föreslå PTFE-band även kallad "gängtape" i stället.
Finns nog i de flesta verktygslådor och är "nog" betydligt mer lämpligt än maskeringstape.
isoleringstape av textil/väv skall fungerar också
Sen får jag rätta mig själv, väv/maskeringstape skall inte ligga mellan varje varv
utan som isolering om det är skador i skyddslacken på tråden, läste lite fel där

Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Därför kanske det är bättre att använda nåt som fungerar på en gång?
Tipsa gärna om just vilken maskeringstejp som går att använda, uppskattas nog av oss alla.
(iaf jag har då bara en par olika maskeringstejper, pappmodellerna och en blåaktig modell som är UV-tålig, men tror inte nån är bra för sånt där. Fast det vet jag inte, är amatör)
Vävtejp typ som ser ut som för hockeyklubbor tror jag mer på isåfall
Användes ju iaf förr av elektriker. <!-- </EdIndex> --></div>
Då förstog jag fel, trodde tipset var för just gemena man (alltså dom flesta), tyvärr har ju inte alla ett förråd på 20st olika maskeringstejper, där 5% av dom går att använda till just sånt.fatchance skrev:Då ska nog inte gemene man linda om en spole heller...
Därför kanske det är bättre att använda nåt som fungerar på en gång?
Tipsa gärna om just vilken maskeringstejp som går att använda, uppskattas nog av oss alla.
(iaf jag har då bara en par olika maskeringstejper, pappmodellerna och en blåaktig modell som är UV-tålig, men tror inte nån är bra för sånt där. Fast det vet jag inte, är amatör)
Vävtejp typ som ser ut som för hockeyklubbor tror jag mer på isåfall

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I boken så är det avbildat en helt vanlig vit/blekgul maskeringstape, utgår
ifrån att det fungerar helt perfekt då han rekommenderar det och att han
provat detta själv <!-- </EdIndex> --></div>
ifrån att det fungerar helt perfekt då han rekommenderar det och att han
provat detta själv <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Man måste visa lite respekt till den som skrivit boken...
Annars var det intressant info du kommer med. Jag läser och tar åt mej.
Men det är inte bara spolen det beror på. Järnkärnan måste också vara tillräckligt stor så den kan överföra magnetfältet till spolen.
<!-- </EdIndex> --></div>
Det tycker jag inte du ska göra men referera gärna till boken eller berätta vad som står i den. Det går också bra.Jerka_59 skrev:Jag kan scanna sidorna imorgon och blir resultatet bra lägger jag ut det här

Man måste visa lite respekt till den som skrivit boken...

Annars var det intressant info du kommer med. Jag läser och tar åt mej.
Men det är inte bara spolen det beror på. Järnkärnan måste också vara tillräckligt stor så den kan överföra magnetfältet till spolen.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Utgår man från en gammal tändspole så får man ju mycket gratis,
en järnkärna med ordentliga skor i ändarna som tar upp magnetfältet
och som har rätt radie i förhållande till svänghjulet.
Det står mycket skoj i den boken <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tar åt mig lite också, det där om boken56:an skrev:Det tycker jag inte du ska göra men referera gärna till boken eller berätta vad som står i den. Det går också bra.Jerka_59 skrev:Jag kan scanna sidorna imorgon och blir resultatet bra lägger jag ut det här
Man måste visa lite respekt till den som skrivit boken...
Annars var det intressant info du kommer med. Jag läser och tar åt mej.
Men det är inte bara spolen det beror på. Järnkärnan måste också vara tillräckligt stor så den kan överföra magnetfältet till spolen.

Utgår man från en gammal tändspole så får man ju mycket gratis,
en järnkärna med ordentliga skor i ändarna som tar upp magnetfältet
och som har rätt radie i förhållande till svänghjulet.
Det står mycket skoj i den boken <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed