Utanpåliggande tändsople?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Utanpåliggande tändsople?

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man ha en vanlig ljusspole som strömkälla/drivning? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaaa... men ju större dess bättre... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->där har väl forummedlemmarna lite olika erfarenheter. jag har för mig att jag läst att dom gärna brinner upp. många rekomenderar att använda primärlindningen på orginaltändspolen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:... många rekomenderar att använda primärlindningen på orginaltändspolen.

erlan
Dom tror jag inte på. :Stop_:

Generatorspole och flygspole ska harmoniera med varandra men om man inte råkar på ytterligheter så kan det funka bra ändå. Ytterligheten blir då i det här fallet med en utanpåliggande spolen i "normalfallet" inte får tillräcklig matning då det blir två kärnor och två primärlindningar som då inte stämmer överens.

En utanpåliggande tändspole har också kärna som ska magnetiseras och spolar som tar egeneffekt. Järn- och kopparförluster som vi säger på elektriska....

Sen är det effekten som då ökar med varvet på magnettändningar men det ska ju helst gå att starta också + att den inte ska hacka ihjäl sig på tomgång när tändeffekten knappt räcker till. Är det dåligt komp i motorn kanske man inget märker men är trycket som det ska eller lite till då har det betydelse... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förr så körde då jag med ljusspole som matning till utanpåliggande spole på Ilo, fungerade utmärkt (använde vanlig Bosch utanpåliggande spole).
Och då kördes det rätt friskt, den moppen jag hade det på hade 11 kugg fram och 44 bak och var trimmad en hel del, klättrade överallt med den (en hel del skogskörning).

Nu så har jag en tändplatta som är gjord för utanpåliggande spole som jag ska ha på en 3-växlad Ilo :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skall fungera med en belysningsspole, annars kan man göra en egen
matarspole av stommen till en tändspole, skala av all tråd, skaffa tråd
som är 0,5 eller om du vill ha mer effekt ur spolen tråd som är 0,6 - 0,8 mm,
löd fast tråden i stommen, om du har ett svänghjul med fyra magneter så
linda 200-240 varv tråd eller för ett svänghjul med sex magneter 180-200
varv, isolera med maskeringstejp mellan varje varv, slutligen dra över
krympslang över lindningen.

(hämtat från Stora tvåtaktsboken)



Jag kan scanna sidorna imorgon och blir resultatet bra lägger jag ut det här <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Isolera med maskeringstape... :shock:

Får jag kanske föreslå PTFE-band även kallad "gängtape" i stället.
Finns nog i de flesta verktygslådor och är "nog" betydligt mer lämpligt än maskeringstape. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZVEZDA M50 skrev:
Isolera med maskeringstape... :shock:
Beror nog på vilken typ av "maskeringstape" man använder, tror nog att vi har ett 20-tal olika modeller på jobbet,
och är ganska säker på att minst en av dem passar utmärkt för ändamålet! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Maskeringstejp för gemene man är nog den vanliga vitgula i nåt pappersmaterial, och den är knappast lämplig att använda. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då ska nog inte gemene man linda om en spole heller... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Isolera med maskeringstape... :shock:

Får jag kanske föreslå PTFE-band även kallad "gängtape" i stället.
Finns nog i de flesta verktygslådor och är "nog" betydligt mer lämpligt än maskeringstape.
Gängtape, eltape blir mjuk av värmen och går sönder enligt Jim Lundberg,
isoleringstape av textil/väv skall fungerar också

Sen får jag rätta mig själv, väv/maskeringstape skall inte ligga mellan varje varv
utan som isolering om det är skador i skyddslacken på tråden, läste lite fel där :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Då ska nog inte gemene man linda om en spole heller...
Då förstog jag fel, trodde tipset var för just gemena man (alltså dom flesta), tyvärr har ju inte alla ett förråd på 20st olika maskeringstejper, där 5% av dom går att använda till just sånt.

Därför kanske det är bättre att använda nåt som fungerar på en gång?

Tipsa gärna om just vilken maskeringstejp som går att använda, uppskattas nog av oss alla.

(iaf jag har då bara en par olika maskeringstejper, pappmodellerna och en blåaktig modell som är UV-tålig, men tror inte nån är bra för sånt där. Fast det vet jag inte, är amatör)

Vävtejp typ som ser ut som för hockeyklubbor tror jag mer på isåfall :) Användes ju iaf förr av elektriker. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I boken så är det avbildat en helt vanlig vit/blekgul maskeringstape, utgår
ifrån att det fungerar helt perfekt då han rekommenderar det och att han
provat detta själv <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:Jag kan scanna sidorna imorgon och blir resultatet bra lägger jag ut det här
Det tycker jag inte du ska göra men referera gärna till boken eller berätta vad som står i den. Det går också bra. :wink:

Man måste visa lite respekt till den som skrivit boken... :respekt:

Annars var det intressant info du kommer med. Jag läser och tar åt mej.

Men det är inte bara spolen det beror på. Järnkärnan måste också vara tillräckligt stor så den kan överföra magnetfältet till spolen. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Jerka_59 skrev:Jag kan scanna sidorna imorgon och blir resultatet bra lägger jag ut det här
Det tycker jag inte du ska göra men referera gärna till boken eller berätta vad som står i den. Det går också bra. :wink:

Man måste visa lite respekt till den som skrivit boken... :respekt:

Annars var det intressant info du kommer med. Jag läser och tar åt mej.

Men det är inte bara spolen det beror på. Järnkärnan måste också vara tillräckligt stor så den kan överföra magnetfältet till spolen. :)
Jag tar åt mig lite också, det där om boken :wink:

Utgår man från en gammal tändspole så får man ju mycket gratis,
en järnkärna med ordentliga skor i ändarna som tar upp magnetfältet
och som har rätt radie i förhållande till svänghjulet.

Det står mycket skoj i den boken <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Skriv svar