vinterförvaring
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 sep 2012, 23:00
vinterförvaring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en compact som jag tänkte förvara i ett kallgarage i vinter. Måste jag tänka på nått speciellt eller kan jag bara låta den stå och starta upp den nån gång då och då? Längtar till våren.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fyll upp tanken helt eller töm den så att det inte bildas kondens och börjar rosta
stäng soppakranen och kör slut bensinen i förgasaren också <!-- </EdIndex> --></div>
stäng soppakranen och kör slut bensinen i förgasaren också <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar tanka full tank, tom tank brukar ge rost (iaf här).
I övrigt brukar jag inte göra så mycket förutom att rengöra förgasaren (så är det gjort och man slipper bry sig om sånt till våren) och pumpa däcken samt smörja kedjan och byta olja i motorn. (byter olja efter sista svängen och kör några minuter på den nya oljan) <!-- </EdIndex> --></div>
I övrigt brukar jag inte göra så mycket förutom att rengöra förgasaren (så är det gjort och man slipper bry sig om sånt till våren) och pumpa däcken samt smörja kedjan och byta olja i motorn. (byter olja efter sista svängen och kör några minuter på den nya oljan) <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
händer väl att du tar fram Motorvärmarn va?Braxmatte skrev:Min vinterförvaring...
Stockholmaren brukar jag använda på våran (HM) mellandags åkning
Och flakan åker vi med till grannen på nyårsafton

Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är temperaturväxlingarna som gör att det kondenserar vatten i tanken. Jämn temp:inga större problem med rosten men det bör ändå inte vara för fuktig luft där man förvarar sina pärlor. Men med full tank så är det inte så stor luftvolym i tanken, den luften andas ju via tanklockets venthål som måste finnas för att det inte skall bli undertryck i tanken när man kör och förbrukar bensin. Så bäst hade varit att försluta tanken helt när mopeden är parkerad. Husqvarnas gamla system med en en stängbar ventilation istället för bensinkran var faktiskt suveränt! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>