Rexxys E-type bygge!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du har lärt dig en del från dom första svetsbilderna vi såg på HM forumet :roll:
Övning ger som sagt färdighet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Marknad idag i Västerås! Blev en hel del fynd! T.ex ett dubbelnockad nav till Yamaha RD125. Kommer sitta fint på E-typen!

Framhjulet hittade jag direkt på morgonen, var där kl 8 vid insläpp. 500kr ville säljaren ha, 300kr bjöd ja. Vi möttes halvvägs, 400kr.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

130mm bromsar. Inte direkt det största, men bättre än original. :)

Bild

Sen hittade jag ett bakhjul till e-typen också! Original!
Var jag inte säker på att det var till e-type då jag köpte det. Tyckte det liknande, så jag chansade. 100kr ville han ha, jag prutade ner till 80kr. Då var den helt tom, inget drev eller bromssköld. Bara ryckutjämnaren.

Träffade sen på Pekka i Hallstamoppers, och jag frågade då var det var till. E-type sa han då, så då blev jag glad! Men då behövde jag ju resten till hjulet...

Hittade ingenting av det på marknaden, och tänkte lägga bud på grejerna som finns på tradera. Funderade då på om resten av grejerna kanske fanns där jag köpte hjulet. Så jag gick tillbaka och rotade igenom alla lådor. Men visst, där låg ju drevet med "drevsköld", bromssköld och bromsstopp! Frågade säljaren om det var grejerna till hjulet jag tidigare köpt. Han visste inte.. Testade då med ryckutjämnaren jag hade i fickan (Hade lämnat hjulet i bilen), japp den passade. Han sa då att jag kunde få dom för 20kr... Bild

Komplett hjul för 100kr!

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Sen har jag även fått tag i en äldre tank till E-typen av Tture! Tack så mycket!

Den snyggare modellen! Fästena ska byggas om så den passar.
Lite bucklig, och är chromad. Men den ska ändå hellackeras. :)

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gratulerar rexxy, hjul är lite av en fetish för min del. Aningen avis på framhjulet. Här ligger 2 uppsättninger av leleu 120 och väntar på att byggas.
Kul tråd. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just det grattis Om du inte har bitarna som skall vara i ryckutjämnarn, så fins dom här. Lager köper du nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ricky skrev:Gratulerar rexxy, hjul är lite av en fetish för min del. Aningen avis på framhjulet. Här ligger 2 uppsättninger av leleu 120 och väntar på att byggas.
Kul tråd.
Är skitglad att jag hittade så svåra delar!

Dock är ju framhjulet 18 tum. Ska jag ekra om den till 17 tum, eller ska jag ekra om bakhjulet till 18 tum?
Eller ska jag köra med 18 fram och 17 bak?

Conrad Engström skrev:Just det grattis Om du inte har bitarna som skall vara i ryckutjämnarn, så fins dom här. Lager köper du nytt.
Det som är på bild är vad jag har. Misstänker det saknas någon distans mellan navet och drevskölden? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äntligen fick jag tag i en framgaffel till e-typen. En K50 gaffel! Rätt så likt e-type original, men 100ggr bättre!

Fick med resten på köpet... Så går det när man inte kan tacka nej till skrot!
Gaffeln syns uppe i vänstra hörnet. :roll:
Betalade totalt 250kr för allt.

Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gratts till framhjulet och gaffeln! Det där är precis vad jag med letar efter. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite E-type byggande här i vinterkylan! Inge kul att skruva nu.. -10 i verkstan, så jag höll bara på 1 timme och testade om K50 gaffeln passade. Nedre lagret passade bolt on, men över delen måste modifieras lite!

Kollade hur "illa" stoppet för bromsskölden fram skulle passa. Förvånad blev jag när det blev såhär bra! Bara slipa lite så går den fint i.

Bild
Bild

Hade snöat lite i verkstan...

Bild

Den äldre tanken passar väldigt illa på nyare ramen... Tanken är enbart lagt på plats. Fästen ska byggas efter jag fått mäta på en originalram.
Hur ser det ut med 18 tum hjul fram och 17 bak? Funkar det?

Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du ser ut att ha kallare än jag :cold:

Spännande projekt :thumb:

Ang hjulen så hade väl SM50 17 bak och 19 fram om jag inte mins fel,så 17-18 funkar säkert kalas. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite halvkyligt ja! Går inge bra att skruva med handskar... :shock:

Jo, det ser rätt så okej ut ändå. Med smalare däck fram och grövre bak så blir det ju en synvilla att det ser lika stort ut. Så en omekring av bakhjulet blir det nog, fram är redan så fint. Så den kan förbli orörd. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imorgon blir det ett besök hos tture för att mäta lite på en originalram! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

Rexxy skrev:Lite E-type byggande här i vinterkylan! Inge kul att skruva nu.. -10 i verkstan, så jag höll bara på 1 timme och testade om K50 gaffeln passade. Nedre lagret passade bolt on, men över delen måste modifieras lite!

Kollade hur "illa" stoppet för bromsskölden fram skulle passa. Förvånad blev jag när det blev såhär bra! Bara slipa lite så går den fint i.

Bild
Bild

Hade snöat lite i verkstan...

Bild

Den äldre tanken passar väldigt illa på nyare ramen... Tanken är enbart lagt på plats. Fästen ska byggas efter jag fått mäta på en originalram.
Hur ser det ut med 18 tum hjul fram och 17 bak? Funkar det?

Bild

Det ser ut som det är massor av verktyg i ditt pojkrum,lyftbord !!
Och så 6växlar och Stage 6 cylinder på den andra racern ,det blir inte rättvist :D :D :D

Ös på !!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur ser det ut med 18 tum hjul fram och 17 bak? Funkar det?

Tror det funkar jätte bra....F50 har 17"fram + 16"bak....att tänka på är att skärmmarna ej följer lika bra, om man har orig.... :!:

Har ett oskrivet objekte Compact med 16" hjul fram + bak... 8)... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Istället för att slipa kanske du kan byggaett momentstag, blir lite snyggare och mer oldschool :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

volvomannen skrev:Istället för att slipa kanske du kan byggaett momentstag, blir lite snyggare och mer oldschool :D
Finns ju ingenting att fästa staget i gaffeln eller skölden? Och inte vill jag borra hål i den. :P
billykid skrev:
Tror det funkar jätte bra....F50 har 17"fram + 16"bak....att tänka på är att skärmmarna ej följer lika bra, om man har orig.... :!:

Har ett oskrivet objekte Compact med 16" hjul fram + bak... 8)... 8)
Saknar ändå fina skärmar, så det blir att gå på jakt. :wink:
Mats T skrev:

Det ser ut som det är massor av verktyg i ditt pojkrum,lyftbord !!
Och så 6växlar och Stage 6 cylinder på den andra racern ,det blir inte rättvist :D :D :D

Ös på !!!

Lyftbordet har jag byggt själv! :wink: Lyftanordningen är en MC-lyft ifrån biltema. Sen byggde jag dit ett bord.

Ingenting i livet är rättvist! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar