Funderingar angående frihjul
-
Funderingar angående frihjul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har en fundering. har hört talas om att Husqvarna Corona hade frihjulsfunktion. hur är det konstruerat? kan man montera detta på en vanlig äggmotor som ej har det från början? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På mc 258 är frihjulet en enhet med väldans många små L eller mer z formade segment som sitter tätt ihop i ett hölje som går runt en axel, säkert är det hundra styck. funkar som så att de reser sig och därmed greppar om axeln om det vrids på ena hållet andra hållet så lägger de sig och bara slirar om axeln.
Svårt att beskriva
På saab var det väl en enhet med rullar som låg i sluttande rännor runt en axel med fjäderbelastning underifrån samma princip vrid på ena hållet och de rullar ut och låser vrid på andra hållet oc de rullar tillbaks och släpper. <!-- </EdIndex> --></div>
Svårt att beskriva

På saab var det väl en enhet med rullar som låg i sluttande rännor runt en axel med fjäderbelastning underifrån samma princip vrid på ena hållet och de rullar ut och låser vrid på andra hållet oc de rullar tillbaks och släpper. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jo lite frihjul har ja att grejat med. men vill veta hur detta funkar på hva äggmotorn. <!-- </EdIndex> --></div>volvomannen skrev:På mc 258 är frihjulet en enhet med väldans många små L eller mer z formade segment som sitter tätt ihop i ett hölje som går runt en axel, säkert är det hundra styck. funkar som så att de reser sig och därmed greppar om axeln om det vrids på ena hållet andra hållet så lägger de sig och bara slirar om axeln.
Svårt att beskriva
På saab var det väl en enhet med rullar som låg i sluttande rännor runt en axel med fjäderbelastning underifrån samma princip vrid på ena hållet och de rullar ut och låser vrid på andra hållet oc de rullar tillbaks och släpper.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Absolut att det går att eftermontera i en äggmotor vad jag kan se. Det svåra är väl att få tag på rätt grejer på utgående axeln. Frihjulet satt bara på Coronan vad jag vet, så till att börja med så ska du få tag på rätt grejer vilket jag inte har. Se bilden på hur det ser ut:
<!-- </EdIndex> --></div>

-