Lameller till Ilo
Lameller till Ilo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det några lameller som passar från något annat märke till piano motorn?
Har letat men ej funnit nytillverkade lameller. <!-- </EdIndex> --></div>
Har letat men ej funnit nytillverkade lameller. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte det ?
Jag har köpt fina på Tradera ett par gånger för någon hundring <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har köpt fina på Tradera ett par gånger för någon hundring <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns för få JLO så det är inte värt att ta upp tillverkning ?
Skulle vara intressant att veta hur stor andel Pianos det rullade ut
jämfört med Sachs och annat skräp
<!-- </EdIndex> --></div>
Skulle vara intressant att veta hur stor andel Pianos det rullade ut
jämfört med Sachs och annat skräp

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
- Mopedersen
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
- Ort: Horten, Norge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har bestillt lameller til min Ilo G50 Piano fra Victoria-Oldtimer.
http://www.victoria-oldtimer.de/webshop/product_info.php?info=p9712_130---Kupplungslamelle.html
Det står ILO M50. Vet ikke hva som skiller M50 fra G50 Piano, men det ser ut som de passer i G50. <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.victoria-oldtimer.de/webshop/product_info.php?info=p9712_130---Kupplungslamelle.html
Det står ILO M50. Vet ikke hva som skiller M50 fra G50 Piano, men det ser ut som de passer i G50. <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dryga 600 kronor med frakt för fyra.
Kanske man ska börja sälja av.....?
<!-- </EdIndex> --></div>
Ca 70 EuroMopedersen skrev:Jeg har bestillt lameller til min Ilo G50 Piano fra Victoria-Oldtimer.
http://www.victoria-oldtimer.de/webshop/product_info.php?info=p9712_130---Kupplungslamelle.html
Det står ILO M50. Vet ikke hva som skiller M50 fra G50 Piano, men det ser ut som de passer i G50.

Kanske man ska börja sälja av.....?

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har faktiskt aldrig haft en Ilo med dåliga lameller, o jag har ändå haft rätt så många.
Sen är det väl som sades, det är för liten marknad för nytillverkning. <!-- </EdIndex> --></div>
För att dom sällan nöts ut ill Ilo56:an skrev:Varför finns det andra kända gamla mopedmotorer men inte till JLO![]()
![]()

Jag har faktiskt aldrig haft en Ilo med dåliga lameller, o jag har ändå haft rätt så många.
Sen är det väl som sades, det är för liten marknad för nytillverkning. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.jlomuseum.nl/images/DSC01207_2.jpg
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Ilo M50:Mopedersen skrev:
Det står ILO M50. Vet ikke hva som skiller M50 fra G50 Piano, men det ser ut som de passer i G50.
http://www.jlomuseum.nl/images/DSC01207_2.jpg
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla annars med Rösebäckens Cykel & Motor <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Visst lamellerna där var dyra men då är det säkert NOS istället för nytillverkade. NOS grejer är dyra.
Jag kollade Brattis Mustang & Husqvarna Center
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Produkt/ProduktKatalog?katalogid=69
men där fanns heller inga lameller och finns det inga där så är nog läget för nya ganska kört.
Sen är det väl upp till tillverkarna och bestämma om det finns tillräcklig avsättning för produkten men ett är säkert och det är om det inte finns idag tillgängligt idag så kan det finnas imorgon eller om ett år.
Mopedersen varför vill du ha nya lameller förresten?
Går det inte använda dom gamla? <!-- </EdIndex> --></div>
Det där vet alla men jämförelsen haltar ändå. Jag har varit och kollat på flera ställen där det finns beg JLO delar och oftast är just lamellerna borta. Plåtskivorna kan finnas kvar men fiberlamellerna saknas. I bland har jag sett det ligger bitar av lameller kvar eller någon sprucken så jag tror dom med åldern går sönder på det viset. Ibland kan det säkert ha varit vatten i motorerna som spränger sönder lamellen då den inte har någon plats att vidgas ut.Amarace skrev:För att dom sällan nöts ut ill Ilo56:an skrev:Varför finns det andra kända gamla mopedmotorer men inte till JLO![]()
![]()
Jag har faktiskt aldrig haft en Ilo med dåliga lameller, o jag har ändå haft rätt så många.
Sen är det väl som sades, det är för liten marknad för nytillverkning.
Visst lamellerna där var dyra men då är det säkert NOS istället för nytillverkade. NOS grejer är dyra.
Jag kollade Brattis Mustang & Husqvarna Center
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Produkt/ProduktKatalog?katalogid=69
men där fanns heller inga lameller och finns det inga där så är nog läget för nya ganska kört.
Sen är det väl upp till tillverkarna och bestämma om det finns tillräcklig avsättning för produkten men ett är säkert och det är om det inte finns idag tillgängligt idag så kan det finnas imorgon eller om ett år.
Mopedersen varför vill du ha nya lameller förresten?
Går det inte använda dom gamla? <!-- </EdIndex> --></div>
- Mopedersen
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
- Ort: Horten, Norge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det går bra å anvende de gamle lamellene. Jeg tenkte bare det var greit å bytte lameller når jeg først skulle renovere motoren. Jeg kjøpte lamellene før jeg delte motoren, men ser at motoren var ganske bra innvendig etter demontering, også lamellene. Det er nok ikke nødvendig å bytte dem, men nå er de jo kjøpt. <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, dom nya lamellerna ser faktiskt ut att passa för det verkar vara samma typ av koppling på G50 och M50 motorerna.
Om du inte vill spara dom gamla lamellerna som reservdelar kan du säkert sälja dem och få tillbaka en hygglig slant innan någon startar nytillverkning för då blir läget sämre...
<!-- </EdIndex> --></div>
Om du inte vill spara dom gamla lamellerna som reservdelar kan du säkert sälja dem och få tillbaka en hygglig slant innan någon startar nytillverkning för då blir läget sämre...


<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

Nu skämtade jag hoppas jag att alla förstår, alla motorer med fyra lameller håller i regel väldigt bra <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn håller väl i regel inte tillräckligt länge för att det skall vara värt att byta lameller56:an skrev:Varför finns det andra kända gamla mopedmotorer men inte till JLO![]()
![]()



Nu skämtade jag hoppas jag att alla förstår, alla motorer med fyra lameller håller i regel väldigt bra <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport