MCB E-Typ 1973

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för info! :D

Har lärt mig att man alltid ska skruva på Acetylen först, vare sig man stänger av eller startar svetsen.

Men nu har jag lite tips att tänka på nästa gång :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag öppnar först asetylen och lite oxygen därefter tänder jag och justerar. Bara asetylen sotar ner verkstaden. När jag släcker en gassvetslåga öppnar jag oxygen tills den slocknar. Då blåser man rent munstycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter vettigt Conrad. När vi ändå snackar svets... Ramen till din 50cc Race E-typ, är förstärkningarna svetsad med MIG svets? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag svetsar nästan uteslutande med tigsvets. Alla svetrsar är tigade på 3 an. Migen och pinnsvetsen är till lite grövre bitar. Gasen endast för hårdlödning, värmning och härdning. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni har fel oxygen skall öppnas först sedan acetylen pga backventilerna hälsn cobra, ps dom flesta gör som ni acetylen först men det är fel <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev ett kvällspass i Garaget!

Jag svetsade med gassvetsen som jag är väldigt ovan vid.

Jag testade både med 1.5mm och 2.5mm tråd men det blev porigt & fult, dock flöt det ut bättre med 2.5mm. När jag slipade i svetsen så lossnade hela klumpen till slut

Till vänster är det svetsat med 1.5mm tråd och till höger 2.5mm:

Hur kan det komma sig? Tips?

Såg jätte bra & nice uta innan du Gassvetsat..... :shock:
Varför inte svetsa med Magsvetsen...jag svetsar nästa allt med Magsvets.. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Magsvets? Jag har en enklare modell MIG svets som jag annars svetsar allt med :wink:

Tycker det är roligare med gassvets, om svetsarna blir bra dvs. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast det är väl Gasen som avgör namnet, MAG eller MIG? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Fast det är väl Gasen som avgör namnet, MAG eller MIG?
Jupp. A Står nog för Aktiv, och I för inaktiv. Om jag minns rätt. Med aktiv gas ingår gasen i svetsen, men inaktiv skyddar den bara.

Om jag minns rätt som stod i skolböckerna. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Rexxy skrev:
SachsMekarn skrev:Fast det är väl Gasen som avgör namnet, MAG eller MIG?
Jupp. A Står nog för Aktiv, och I för inaktiv. Om jag minns rätt. Med aktiv gas ingår gasen i svetsen, men inaktiv skyddar den bara.

Om jag minns rätt som stod i skolböckerna. :?
Det kan stämma!

Själv fick jag ingen vettig svetskurs, man kan inte ens kalla det kurs. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej I:et står för Inert! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Wiklund skrev:Nej I:et står för Inert! :wink:
Okeeeeejrå... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

cobra karlsson skrev:Ni har fel oxygen skall öppnas först sedan acetylen pga backventilerna hälsn cobra, ps dom flesta gör som ni acetylen först men det är fel
Just ja, om man har backventil. Jar har ingen. Jag har korta slangar och vet hur det låter med bakslag, fast inte från min svets. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

SachsMekarn skrev:Det märkliga är att det var ordentligt glödgat när jag matade på tråd, värmde även tråden.

Jag svetsade ihop en kök med samma svets för ett tag sedan, och dom svetsfogarna blev bra.

Men träning ger färdighet :D
man skall värma till stålet är flytande på en yta stor som ett tändstickshuvud ungefär. sen för man in tråden närnare svetsfogen så man smälter loss en droppe tillsatsmaterial som får ramla ner i det s.k. päronformade hålet eller gropen som bildas i svetsen.
om du har föroreningar t.ex. rost i sprickan eller slagg efter en mindre bra gammal svets så kan det bli en mindre smäll och den lilla punkt som man smällt i svetsen flyger bort. då får man träna på att fylla hål med gassvetsen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar