Hjälp med tändningsinställning....
-
Hjälp med tändningsinställning....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har problem med en Sachsmotor som inte vill starta.
Den HAR fin gnista, och förgasaren är rengjord och verkar fungera som den ska.
Har även testat med en ytterligare förgasare, men samma dystra resultat.
NÅgra tips?
Kan det vara så att tändningen står helt åt skogen ?
Kan man få gnista ändå, men vid fel tidpunkt, utan att den tänder ?
Jag fattar ingenting....*S* <!-- </EdIndex> --></div>
Den HAR fin gnista, och förgasaren är rengjord och verkar fungera som den ska.
Har även testat med en ytterligare förgasare, men samma dystra resultat.
NÅgra tips?
Kan det vara så att tändningen står helt åt skogen ?
Kan man få gnista ändå, men vid fel tidpunkt, utan att den tänder ?
Jag fattar ingenting....*S* <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns billiga koreaspolar för några hundra och det finns dyra bochkopior för några hundringar till, det är bara att välja hur ofta du vill byta spole nästa gång.
jag för min del kör alltid på bochkopiorna och har aldrig behövt byta sen dess <!-- </EdIndex> --></div>
jag för min del kör alltid på bochkopiorna och har aldrig behövt byta sen dess <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så jättemycket för hjälpen så här långt.
Några bra inköpsställen?
Jag kikade på Norscand, men hittade inte riktigt det jag sökte....säkert jag som inte hittar bara i och för sig...*S*
Vi får väl se ikväll hur det går med saker och ting... <!-- </EdIndex> --></div>
Några bra inköpsställen?
Jag kikade på Norscand, men hittade inte riktigt det jag sökte....säkert jag som inte hittar bara i och för sig...*S*
Vi får väl se ikväll hur det går med saker och ting... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eklunds moped o motor har bägge sorterna efter påtryckning av mig
http://www.eklundsmopedomotor.com/ <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.eklundsmopedomotor.com/ <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade lite närmare på motorn nu.
Brytarspetsarna är nu justerade, och tändningen verkade vara ok. Brytarna börjar öppna vid M-markeringen, och är helt öppna vid 0-markeringen på svänghjulet.
Tar loss stiftet och sätter det i tändhatten och håller mot gods = blå och fin gnista.
Bytte tänghatt för säkerhets skull, eftersom jag hade en NGK-hatt liggande.
Sätter i stiftet och kickar....inte ett tändförsök ens.
Bensin kommer fram i alla fall....och förgasaren är rengjord och jag har testat att byta alla munstycken, trottel mm, och t.o.m. byta ut hela förgasaren.
Tändstiftet var lite blött när jag tog loss det, så det är väl ett tecken på att soppan kommer fram i alla fall ?
Kan det vara tändspolen ändå?????
Trodde att dom antingen var hela eller trasiga, och inte la av "lite grann",
men det kanske är så ?
All hjälp mottages tacksamt i denna fråga... <!-- </EdIndex> --></div>
Brytarspetsarna är nu justerade, och tändningen verkade vara ok. Brytarna börjar öppna vid M-markeringen, och är helt öppna vid 0-markeringen på svänghjulet.
Tar loss stiftet och sätter det i tändhatten och håller mot gods = blå och fin gnista.
Bytte tänghatt för säkerhets skull, eftersom jag hade en NGK-hatt liggande.
Sätter i stiftet och kickar....inte ett tändförsök ens.
Bensin kommer fram i alla fall....och förgasaren är rengjord och jag har testat att byta alla munstycken, trottel mm, och t.o.m. byta ut hela förgasaren.
Tändstiftet var lite blött när jag tog loss det, så det är väl ett tecken på att soppan kommer fram i alla fall ?
Kan det vara tändspolen ändå?????
Trodde att dom antingen var hela eller trasiga, och inte la av "lite grann",
men det kanske är så ?
All hjälp mottages tacksamt i denna fråga... <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken följetong......
Kolven är i rätt läge, i alla fall så vitt jag kan bedöma med hjälp av ficklampa och kolla med en mejsel ner i tändstiftshålet.
Tändning och brytare är ok. Tändstiftet är nytt.
Testat med 2 olika tändhattar. En gammal och en ny. Ingen skillnad.
Tog loss tändhatten och höll kabeln 7-8mm från en av kylflänsarna på topplocket. När jag då kickade hoppade en klarblå och fin gnista över.
Har kollat bensinkran, trottel, flödare-flottör osv.
Haft isär förgasaren, gjort rent....bytt förgasare...bytt munstycke...
Tändstiftet blev lite blött efter ett litet tag när jag kickat några gånger, så soppan kommer ju fram, men VARFÖR tänder inte motorn....??????
Inte ens en ansats till att puttra till....jag tror jag blir tokig....*S* <!-- </EdIndex> --></div>
Kolven är i rätt läge, i alla fall så vitt jag kan bedöma med hjälp av ficklampa och kolla med en mejsel ner i tändstiftshålet.
Tändning och brytare är ok. Tändstiftet är nytt.
Testat med 2 olika tändhattar. En gammal och en ny. Ingen skillnad.
Tog loss tändhatten och höll kabeln 7-8mm från en av kylflänsarna på topplocket. När jag då kickade hoppade en klarblå och fin gnista över.
Har kollat bensinkran, trottel, flödare-flottör osv.
Haft isär förgasaren, gjort rent....bytt förgasare...bytt munstycke...
Tändstiftet blev lite blött efter ett litet tag när jag kickat några gånger, så soppan kommer ju fram, men VARFÖR tänder inte motorn....??????
Inte ens en ansats till att puttra till....jag tror jag blir tokig....*S* <!-- </EdIndex> --></div>
-
-