Hjälp med tändningsinställning....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Hjälp med tändningsinställning....

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har problem med en Sachsmotor som inte vill starta.
Den HAR fin gnista, och förgasaren är rengjord och verkar fungera som den ska.
Har även testat med en ytterligare förgasare, men samma dystra resultat.

NÅgra tips?

Kan det vara så att tändningen står helt åt skogen ?
Kan man få gnista ändå, men vid fel tidpunkt, utan att den tänder ?

Jag fattar ingenting....*S* <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade samma problem med en Compact i går och bytte spole sedan går den. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var intressant. Ska kolla närmare på detta ikväll.

Är det en dyr affär att byta spolen förresten ? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns billiga koreaspolar för några hundra och det finns dyra bochkopior för några hundringar till, det är bara att välja hur ofta du vill byta spole nästa gång.
jag för min del kör alltid på bochkopiorna och har aldrig behövt byta sen dess <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så jättemycket för hjälpen så här långt.

Några bra inköpsställen?
Jag kikade på Norscand, men hittade inte riktigt det jag sökte....säkert jag som inte hittar bara i och för sig...*S*

Vi får väl se ikväll hur det går med saker och ting... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eklunds moped o motor har bägge sorterna efter påtryckning av mig

http://www.eklundsmopedomotor.com/ <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade lite närmare på motorn nu.
Brytarspetsarna är nu justerade, och tändningen verkade vara ok. Brytarna börjar öppna vid M-markeringen, och är helt öppna vid 0-markeringen på svänghjulet.

Tar loss stiftet och sätter det i tändhatten och håller mot gods = blå och fin gnista.

Bytte tänghatt för säkerhets skull, eftersom jag hade en NGK-hatt liggande.

Sätter i stiftet och kickar....inte ett tändförsök ens.

Bensin kommer fram i alla fall....och förgasaren är rengjord och jag har testat att byta alla munstycken, trottel mm, och t.o.m. byta ut hela förgasaren.
Tändstiftet var lite blött när jag tog loss det, så det är väl ett tecken på att soppan kommer fram i alla fall ?

Kan det vara tändspolen ändå?????
Trodde att dom antingen var hela eller trasiga, och inte la av "lite grann",
men det kanske är så ?

All hjälp mottages tacksamt i denna fråga... <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror tändspolen :(
tag av tändhatten, prova med tändkabeln 10-5mm avstånd till jord=en kylfläns gnistan ska orka hoppa 10-5mm med en distingt smäll :P <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska testa detta ikväll.... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla även att kolven är i rätt läge vid tändpunkten, så inte vevslängen har vridit sig <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får ej ha en för modern tändhatt det finns en del med inbyggt störningsskydd=Resistor och det funkar dåligt på veteranare som ej har cdi/brytalöst system <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken följetong......

Kolven är i rätt läge, i alla fall så vitt jag kan bedöma med hjälp av ficklampa och kolla med en mejsel ner i tändstiftshålet.

Tändning och brytare är ok. Tändstiftet är nytt.

Testat med 2 olika tändhattar. En gammal och en ny. Ingen skillnad.

Tog loss tändhatten och höll kabeln 7-8mm från en av kylflänsarna på topplocket. När jag då kickade hoppade en klarblå och fin gnista över.

Har kollat bensinkran, trottel, flödare-flottör osv.
Haft isär förgasaren, gjort rent....bytt förgasare...bytt munstycke...

Tändstiftet blev lite blött efter ett litet tag när jag kickat några gånger, så soppan kommer ju fram, men VARFÖR tänder inte motorn....??????

Inte ens en ansats till att puttra till....jag tror jag blir tokig....*S* <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sparka till motorn, testa sen om den startar med startgas <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Startgas ok även på 2-taktare alltså?

Ok, det får bli nästa steg.

Jag har gått 3varv runt motorn och svurit åt den också.
Får se om det hjälper.

Nya tag med motorn imorgon.... <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1471
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur är kompet har samma symtom på en motor 5kg komp inte ett liv, bör nog ligga på 7-8kg 7,5kg har jag på en som går. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar