Ny 3,5 cylinder samt 12 mm förgasare - motorn går dåligt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Ny 3,5 cylinder samt 12 mm förgasare - motorn går dåligt

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Just satt på en 3,5:a samt en ny 12 mm förgasare. Motorn går nu ryckigt är klen samt att det ryker mycket. Har ngn några snabba tips vad som kan vara galet?

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är den inkörd ?? <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Nä - hur lång tid tar det?

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä - hur lång tid tar det? Nåt speciellt jag skall tänka på? Kör på 4 % nu för säkerhets skull...

Skall jag använda det justerbara munstycket?

Har ett fint BPR7HS stift, skall jag använda det eller använda det gamla?

Pilen på kolven montera jag framåt! Rätt?

Tack för snabbt svar... <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Det går ryckigt också...

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Den går ryckigt också, och ryker mer än vad den gjort förut!?

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På 50 mil är den väl egentligen först inkörd. Att tänka på under inkörning är att variera gaspådraget, inte konstant maxgas.

Oljade du in kolven med tvåtaktsolja? Det ska man göra som extra smöjning.

Det är bra att du kör på 4%, men den kan ryka lite extra. Om den ryker mycket så kan packboxen ha gått på kopplingssidan.

Munstycket ska vara öppet 3/4 varv vid start, när moppen blir varm ska man reglera det.

Prova med gamla tändstiftet och se vad som händer.
Visst är det ett NGK stift det nya? B6HS skulle jag rekommendera eller B7HS. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kör på fel stift du kan knäcka tändspolen :(
P står för power tip och det ska ej moppen ha (gissar att du har en sachs)
R står för resistor stift som funkar ok på moderna hojar typ brytar lösa cdi tändsystem hög volts och ej på veteranare

B7HS borde bli bra "vet ej vad du raggar brudar med för moppe motor"
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Cylinder och kolv vart fint insmorda innan

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Igen!

Cylinder och kolv vart fint insmorda innan tyckte jag, det låg ett "gulaktigt" lager på både kolv o cylle, vet inte ifall det var fett eller olja som var på så jag struntade att smörja in kolven. Kanske det som ryker...

Vidare använde jag den flyttade jag över de gamla pinnbultarna samt insugspackningen, struntade i packningen under förgasaren - kan det var så att förgasaren inte sitter som den ska.

Letar också efter någon slags guide hur man byter packboxarna, har inte en aning hur de sitter - sett själva packboxen på bild dock. Måste man klyva motorn!?

tack på förhand!

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Cylinder och kolv vart fint insmorda innan

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Djdrugs skrev:Hej Igen!

Cylinder och kolv vart fint insmorda innan tyckte jag, det låg ett "gulaktigt" lager på både kolv o cylle, vet inte ifall det var fett eller olja som var på så jag struntade att smörja in kolven. Kanske det som ryker...

Var dom insmorda med vax ??? i så fall är det det som ryker eller brinner.

Vidare använde jag den flyttade jag över de gamla pinnbultarna samt insugspackningen, struntade i packningen under förgasaren - kan det var så att förgasaren inte sitter som den ska.
Den är bara för syns skull, har ingen större funktion

Letar också efter någon slags guide hur man byter packboxarna, har inte en aning hur de sitter - sett själva packboxen på bild dock. Måste man klyva motorn!?
Det finns ingen guide på hur man byter packboxarna, men är man lite händig och läser äldre trådar här på sidan så ska du nog klura ut hur man gör
tack på förhand!

Martin
tompa <!-- </EdIndex> --></div>
saxarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 jul 2008, 23:00

Inlägg av saxarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag inte kommer ihåg fel så måste man jacka ur extra på kolven för insuget också för att den skall öppna helt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den är insmord med fel "smörj" kan det bränna fast kolvringar och den kan skära.
Det ska vara 2T olja. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är för lite att det skall bränna fast !! Men det sätter sig på tändstiftet och kortsluter det, sporadiskt. Bytt stift !
Motorn skär inte om kolvringarna sitter fast men blir orkeslös. Jo om det är extrem trimmningsgrad. Då leder inte kolvringarna ut värmen lika bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade skrivit lite slarvigt de kan brännas fast eller den kan skära. Men det är nog som snickarn skrev, för lite för att det ska hända........

Men olämpligt kladd på en kolvring kan göra att den skär, har hänt mig en gång då jag var dum och oförsiktig.

Jag tror inte du behöver byta packboxen eftersom det förmodligen ryker från det dom var insmorda i. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
saxarn skrev:Om jag inte kommer ihåg fel så måste man jacka ur extra på kolven för insuget också för att den skall öppna helt.
Jo det stämmer, kolvarna vet ju inte vilken storlek det är på insuget cocos_acc.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

NÅT SOM SKULLE BLI SÅ BRA BLEV SÅ FEL!!!

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Usch vad arg jag är nu, fingertopparna värker av allt pill. Köpte en ny kolv idag som jag filade up med rundfil, jag gjorde "jacket" ca 2 mm djupare, till den lilla kanten inuti kolven (Format som en halvmåne! Monterade ihop allt igen och mopeden går fortfarande som en spann piss.

När jag kör med luftburken på är den slö, trög och ryckig, den går lite bättre när jag kör med det ställbara munstycket. Tar jag av lufburken varvar den i alla fall ur, men rycker någe djävlkst på tvåan - förutom när den når toppvarv - då går den jämt o snabbt som faen.

Vad står på - snälla hjälp!

Sachs 50/2
12 mm förgasare - den med plastlock på.
3,5 HK cylinder fläktkyld från Norscand

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du ställt fram tändningen lite ? kan behövas när man byter till större sylle <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar