Ny 3,5 cylinder samt 12 mm förgasare - motorn går dåligt
Ny 3,5 cylinder samt 12 mm förgasare - motorn går dåligt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Just satt på en 3,5:a samt en ny 12 mm förgasare. Motorn går nu ryckigt är klen samt att det ryker mycket. Har ngn några snabba tips vad som kan vara galet?
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Just satt på en 3,5:a samt en ny 12 mm förgasare. Motorn går nu ryckigt är klen samt att det ryker mycket. Har ngn några snabba tips vad som kan vara galet?
Nä - hur lång tid tar det?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä - hur lång tid tar det? Nåt speciellt jag skall tänka på? Kör på 4 % nu för säkerhets skull...
Skall jag använda det justerbara munstycket?
Har ett fint BPR7HS stift, skall jag använda det eller använda det gamla?
Pilen på kolven montera jag framåt! Rätt?
Tack för snabbt svar... <!-- </EdIndex> --></div>
Skall jag använda det justerbara munstycket?
Har ett fint BPR7HS stift, skall jag använda det eller använda det gamla?
Pilen på kolven montera jag framåt! Rätt?
Tack för snabbt svar... <!-- </EdIndex> --></div>
Det går ryckigt också...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Den går ryckigt också, och ryker mer än vad den gjort förut!?
Den går ryckigt också, och ryker mer än vad den gjort förut!?
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På 50 mil är den väl egentligen först inkörd. Att tänka på under inkörning är att variera gaspådraget, inte konstant maxgas.
Oljade du in kolven med tvåtaktsolja? Det ska man göra som extra smöjning.
Det är bra att du kör på 4%, men den kan ryka lite extra. Om den ryker mycket så kan packboxen ha gått på kopplingssidan.
Munstycket ska vara öppet 3/4 varv vid start, när moppen blir varm ska man reglera det.
Prova med gamla tändstiftet och se vad som händer.
Visst är det ett NGK stift det nya? B6HS skulle jag rekommendera eller B7HS. <!-- </EdIndex> --></div>
Oljade du in kolven med tvåtaktsolja? Det ska man göra som extra smöjning.
Det är bra att du kör på 4%, men den kan ryka lite extra. Om den ryker mycket så kan packboxen ha gått på kopplingssidan.
Munstycket ska vara öppet 3/4 varv vid start, när moppen blir varm ska man reglera det.
Prova med gamla tändstiftet och se vad som händer.
Visst är det ett NGK stift det nya? B6HS skulle jag rekommendera eller B7HS. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kör på fel stift du kan knäcka tändspolen 
P står för power tip och det ska ej moppen ha (gissar att du har en sachs)
R står för resistor stift som funkar ok på moderna hojar typ brytar lösa cdi tändsystem hög volts och ej på veteranare
B7HS borde bli bra "vet ej vad du raggar brudar med för moppe motor"
<!-- </EdIndex> --></div>

P står för power tip och det ska ej moppen ha (gissar att du har en sachs)
R står för resistor stift som funkar ok på moderna hojar typ brytar lösa cdi tändsystem hög volts och ej på veteranare
B7HS borde bli bra "vet ej vad du raggar brudar med för moppe motor"

Cylinder och kolv vart fint insmorda innan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Igen!
Cylinder och kolv vart fint insmorda innan tyckte jag, det låg ett "gulaktigt" lager på både kolv o cylle, vet inte ifall det var fett eller olja som var på så jag struntade att smörja in kolven. Kanske det som ryker...
Vidare använde jag den flyttade jag över de gamla pinnbultarna samt insugspackningen, struntade i packningen under förgasaren - kan det var så att förgasaren inte sitter som den ska.
Letar också efter någon slags guide hur man byter packboxarna, har inte en aning hur de sitter - sett själva packboxen på bild dock. Måste man klyva motorn!?
tack på förhand!
Cylinder och kolv vart fint insmorda innan tyckte jag, det låg ett "gulaktigt" lager på både kolv o cylle, vet inte ifall det var fett eller olja som var på så jag struntade att smörja in kolven. Kanske det som ryker...
Vidare använde jag den flyttade jag över de gamla pinnbultarna samt insugspackningen, struntade i packningen under förgasaren - kan det var så att förgasaren inte sitter som den ska.
Letar också efter någon slags guide hur man byter packboxarna, har inte en aning hur de sitter - sett själva packboxen på bild dock. Måste man klyva motorn!?
tack på förhand!
Re: Cylinder och kolv vart fint insmorda innan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa <!-- </EdIndex> --></div>Djdrugs skrev:Hej Igen!
Var dom insmorda med vax ??? i så fall är det det som ryker eller brinner.
Den är bara för syns skull, har ingen större funktion
Det finns ingen guide på hur man byter packboxarna, men är man lite händig och läser äldre trådar här på sidan så ska du nog klura ut hur man gör
tack på förhand!
Martin
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är för lite att det skall bränna fast !! Men det sätter sig på tändstiftet och kortsluter det, sporadiskt. Bytt stift !
Motorn skär inte om kolvringarna sitter fast men blir orkeslös. Jo om det är extrem trimmningsgrad. Då leder inte kolvringarna ut värmen lika bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn skär inte om kolvringarna sitter fast men blir orkeslös. Jo om det är extrem trimmningsgrad. Då leder inte kolvringarna ut värmen lika bra. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade skrivit lite slarvigt de kan brännas fast eller den kan skära. Men det är nog som snickarn skrev, för lite för att det ska hända........
Men olämpligt kladd på en kolvring kan göra att den skär, har hänt mig en gång då jag var dum och oförsiktig.
Jag tror inte du behöver byta packboxen eftersom det förmodligen ryker från det dom var insmorda i. <!-- </EdIndex> --></div>
Men olämpligt kladd på en kolvring kan göra att den skär, har hänt mig en gång då jag var dum och oförsiktig.
Jag tror inte du behöver byta packboxen eftersom det förmodligen ryker från det dom var insmorda i. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
NÅT SOM SKULLE BLI SÅ BRA BLEV SÅ FEL!!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Usch vad arg jag är nu, fingertopparna värker av allt pill. Köpte en ny kolv idag som jag filade up med rundfil, jag gjorde "jacket" ca 2 mm djupare, till den lilla kanten inuti kolven (Format som en halvmåne! Monterade ihop allt igen och mopeden går fortfarande som en spann piss.
När jag kör med luftburken på är den slö, trög och ryckig, den går lite bättre när jag kör med det ställbara munstycket. Tar jag av lufburken varvar den i alla fall ur, men rycker någe djävlkst på tvåan - förutom när den når toppvarv - då går den jämt o snabbt som faen.
Vad står på - snälla hjälp!
Sachs 50/2
12 mm förgasare - den med plastlock på.
3,5 HK cylinder fläktkyld från Norscand
Usch vad arg jag är nu, fingertopparna värker av allt pill. Köpte en ny kolv idag som jag filade up med rundfil, jag gjorde "jacket" ca 2 mm djupare, till den lilla kanten inuti kolven (Format som en halvmåne! Monterade ihop allt igen och mopeden går fortfarande som en spann piss.
När jag kör med luftburken på är den slö, trög och ryckig, den går lite bättre när jag kör med det ställbara munstycket. Tar jag av lufburken varvar den i alla fall ur, men rycker någe djävlkst på tvåan - förutom när den når toppvarv - då går den jämt o snabbt som faen.
Vad står på - snälla hjälp!
Sachs 50/2
12 mm förgasare - den med plastlock på.
3,5 HK cylinder fläktkyld från Norscand