löda fast tändstifthatt?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
AkvaristenUppsala

löda fast tändstifthatt?

Inlägg av AkvaristenUppsala »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en tomosmotor där kabeln till tändstifthatten ofta lossnar eller har dålig kontakt . Kan inte klippa kabeln heller för då blir den för kort. Det är en sådan kabelhatt som man skruvar in tändkabeln.

Kan man löda fast hatten? Har någon annan idé -ta en tändkabel från en bil? <!-- </EdIndex> --></div>
kör novolette 1954,
( I lager: Crescent E-type -73 )
Användarens profilbild
disktant

Re: löda fast tändstifthatt?

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="AkvaristenUppsala"]Kan inte klippa kabeln heller för då blir den för kort./quote]

Byt tändkabel :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan sätta dit en vanlig ringkabelsko och skruva fast den på stiftet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skarva kabeln på liknande sätt som du fäster tändhatten. En smal spik som du vässar i bägge ändar eller kanske ännu hellre gängan till en smal trässkruv som du vässar i den avsågade änden och sedan gängar i tändkabeln och skarvbiten och sedan vira svart eltejp tätt och snyggt i lagom mängd på ett par tre centimeter på båda sidor skarvstället. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har brukat göra som 56:an säger, med den skillnaden att jag drar ett par lager vulktejp först, sen eltejp som avslutning, annars blir det inte fuktsäkert.
Stefa kan man ju inte byta kabel på av nån konstig anledning. Annars är ju ett byte av tändkabel klart bäst. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag löder ihop kabeln. Sedan fyller jag smältlimm i öppningen och utanpå allt en krympslang med lim. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar