Får jag kanske föreslå PTFE-band även kallad "gängtape" i stället.
Finns nog i de flesta verktygslådor och är "nog" betydligt mer lämpligt än maskeringstape.
Gängtape, eltape blir mjuk av värmen och går sönder enligt Jim Lundberg,
isoleringstape av textil/väv skall fungerar också
Sen får jag rätta mig själv, väv/maskeringstape skall inte ligga mellan varje varv
utan som isolering om det är skador i skyddslacken på tråden, läste lite fel där
Hej!
Nu har jag ju ingen massproduktionserfarenhet av tändspolar, men PTFE band tycker jag har funkat förbannat bra. Har trots allt lindat en handfull spolar och transformatorer. Till på köpet är det inte hygroskopiskt och har dielektriska egenskaper som kanonbra. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har boken men tänkte inte på att detta står i den.
Tycker bara att det låter lite stökigt. Vore lättare om ljusspole vore en genväg.
Finns det några andra tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->maskeringstape fungerar nog alldeles utmärkt som isolering. den skulle väl vara mellan varje lager av lindning, inte mellan varje varv. nästa varv håller den på plats, så den kommer inte att ramla bort. lacken och ev krympslang längst ut kommer att hålla alt på plats.
isoleringsband får inte plats, då tar nog ndningen i svänghjulet innan den är klar.
eltape blir ju bara klet när det blir varmtm så det vill i alla fall inte jag ha där.
gängtapem kanske men den har ju inget klister, ligger den tillräkligt still när man drar åt nästa varv?
jag skulle vara mera orolig över lödningen mot stommen. tenn är vibrationskänsligt och kan vibrera isär.
och en nyfiken fråga: var köper man den speciella lackade tråden idag?
förr hade clas i sjön den, men var hittar man den idag.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar bara skala av yttre lindningslagren på en gammal tändspole. Och på med en stor krympslang fråm Biltema.
Maskeringstejp vilken som helst går bra. Det är ca 200 volt i spolen under körning. Det betyder att man har noll volt vid start av lindningen. Hur mycket spänningen ökar per var vet jag ej. Låt oss säga att vi har 10 lager lindning. Det skulle betyda att vid första lagret har vi 20 volt. Det betyder att det är 20 volt mellan lindningslagren. Det är så liten spänningsskilnad så där blir inga spänningsläckor.
Om man lindar spolen och sedan värmer den i ungn till 100 grader och därefter doppar ner den i fernissa eller gammaldax båtlack, tills den kallnat. Då suger den in lack i alla lufthål mellan trådarna. Därefter in i ungnen 10 -12 timmar åter på 100 grader. När den kallnat skrapar man bort lacken på jernkärnan. Färdigt.
Man skall lacka för det är vibrationer i lindningen på grund av växlingen i magneten som paserar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använde man inte något som heter shellac på lindningar för, kanske inte finns att köpa idag? <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Conrad Engström skrev:Man skall lacka för det är vibrationer i lindningen på grund av växlingen i magneten som paserar.
Det där undrar jag om man verkligen behöver...
Jag kan förstå det i en elektromaskin med spolar och kärna som magnetiserar men här är det fråga om permanentmagneter och rätt svaga såna därför tror jag det är onödigt men det är bara mitt antagande... <!-- </EdIndex> --></div>
Jerka_59 skrev:Använde man inte något som heter shellac på lindningar för, kanske inte finns att köpa idag?
Jovisst det finns väl att köpa shellac eller *kvistlack* som man säger ibland... men om den är lämplig till lindningar vet jag inte men varför inte kanske...?
Hur som helst är den inte så farlig som de speciella lindningslacker som finns/funnits. Jag övertog ett par dunkar och några flaskor och burkar med olika sorters lindningslacker från en bilelektrisk verkstad för ett par år sedan men dom placerade jag senare på ett ställe där jag tyckte dom bättre hörde hemma...
Usch och fy otäcka saker.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo man använde shellack. Det fins flingor att köpa och lösa i sprit.
Där det är växelström fins det vibrationer. Ju högre strömuttag ju mera vibrationer. Själklart nöter trådarna mot varandra. Till och med ljusspolen är lackad orginal. <!-- </EdIndex> --></div>
erlan skrev:maskeringstape fungerar nog alldeles utmärkt som isolering. den skulle väl vara mellan varje lager av lindning, inte mellan varje varv. nästa varv håller den på plats, så den kommer inte att ramla bort. lacken och ev krympslang längst ut kommer att hålla alt på plats.
isoleringsband får inte plats, då tar nog ndningen i svänghjulet innan den är klar.
eltape blir ju bara klet när det blir varmtm så det vill i alla fall inte jag ha där.
gängtapem kanske men den har ju inget klister, ligger den tillräkligt still när man drar åt nästa varv?
jag skulle vara mera orolig över lödningen mot stommen. tenn är vibrationskänsligt och kan vibrera isär.
och en nyfiken fråga: var köper man den speciella lackade tråden idag?
förr hade clas i sjön den, men var hittar man den idag.
erlan
Hej!
Gängtapen kommer att ligga still precis hur bra som helst. Inga problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Jo man använde shellack. Det fins flingor att köpa och lösa i sprit.
Där det är växelström fins det vibrationer. Ju högre strömuttag ju mera vibrationer. Själklart nöter trådarna mot varandra. Till och med ljusspolen är lackad orginal.
Hej!
Jag förstår att det låter märkligt för den oinvigde, men vill man göra rätt så måste man inpregnera spolen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket intressant. Jag skumläste nu men ska gå igenom noga senare. Det är det definitivt värt för det här ser ut att vara fackmässigt. <!-- </EdIndex> --></div>