vinylspelare

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Självklart är det kul att bevara välhållna gamla mojänger som t.ex. DUX-maskinen. Men, jag kan knappast hålla med om att den representerar nå't annat än "allemans HiFi". <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta med att ljudet var bättre förr, mer äkta watt o.s.v. förr.

Det finns ingen sanning i det egentligen, förr liksom nu fanns det bättre och sämre grejjer. Ska man jämföra bra grejjer förr med nutida måste man jämföra med bra grejjer nu, så enkelt är det. Och tekniken går inte bakåt :wink:
Och angående effekt så märktes effekten olika då som nu, skryteffekt och mer äkta, och det hänger ihop med kvaliten där också, sämre kvalitet, mer skryteffekt.
Till sist är det bara en själv som kan avgöra om ens egna saker är nog bra, det är ju för ens egen skull man lyssnar :)

Niklas, jag har haft en sån där liknande, men Phillips, den lät bra, då iaf (hade den på 80-talet), så länge man har bra högtalare som matchar.
Jag är dock lite emot receivermodellen med skivspelare och förstärkare/radio inbyggd. Man får int elika bra ljud då som när man har allt separerat. Men det är min åsikt.
Har själv ingen separat förstärkare heller, bara receivers (Sony 70-tal, Sony från 1999, Pioneer från 1999, Kenwood från 1998) med inbyggd radio, dock separata delar i övrigt, den gamla sonyn låter bra, men den har inte en suck mot dom nyare. Nu är de ju inga hiend saker jag har dock.

Nog med utsvävning :)

Skulle själv inte ha nåt emot en sån där på Nostalgibänken :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Raketaren skrev:självklart ska du spara den fina vinylsvarven niklas...det är en trevlig klassiker med bra tryck i... :)
Lägg märke till monarken bakom.

he-he jo jag såg den genom plexihuven på duxen... :wink: ser ut att vara en fin gammal radio.. har själv en liten prydlig crescenttransistor i fönstret här hemma... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:
NiklasHögberg skrev:
Raketaren skrev:självklart ska du spara den fina vinylsvarven niklas...det är en trevlig klassiker med bra tryck i... :)
Lägg märke till monarken bakom.

he-he jo jag såg den genom plexihuven på duxen... :wink: ser ut att vara en fin gammal radio.. har själv en liten prydlig crescenttransistor i fönstret här hemma... :)
köpte den på en marknad fullt fugerande. 100:- men den används inte utan e mest prydnad. skoj dessutom att den heter monark. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Detta med att ljudet var bättre förr, mer äkta watt o.s.v. förr.

Det finns ingen sanning i det egentligen, förr liksom nu fanns det bättre och sämre grejjer. Ska man jämföra bra grejjer förr med nutida måste man jämföra med bra grejjer nu, så enkelt är det. Och tekniken går inte bakåt :wink:
Och angående effekt så märktes effekten olika då som nu, skryteffekt och mer äkta, och det hänger ihop med kvaliten där också, sämre kvalitet, mer skryteffekt.
Till sist är det bara en själv som kan avgöra om ens egna saker är nog bra, det är ju för ens egen skull man lyssnar :)

Niklas, jag har haft en sån där liknande, men Phillips, den lät bra, då iaf (hade den på 80-talet), så länge man har bra högtalare som matchar.
Jag är dock lite emot receivermodellen med skivspelare och förstärkare/radio inbyggd. Man får int elika bra ljud då som när man har allt separerat. Men det är min åsikt.
Har själv ingen separat förstärkare heller, bara receivers (Sony 70-tal, Sony från 1999, Pioneer från 1999, Kenwood från 1998) med inbyggd radio, dock separata delar i övrigt, den gamla sonyn låter bra, men den har inte en suck mot dom nyare. Nu är de ju inga hiend saker jag har dock.

Nog med utsvävning :)

Skulle själv inte ha nåt emot en sån där på Nostalgibänken :)
svärfar skulle kasta den med tillhörande ställbara högtalare så ja tog tillvara på de hela. inkl en banankartong med vinyler av blandad kompott, duger te mig hur som helst att väsnas med. den moderna förstärkaren ja har har packat ihop o behöver lagas. så den skall min kusin kolla på som kan sånt. duxen har bra radiomottagare så den används flitigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Amarace skrev:Detta med att ljudet var bättre förr, mer äkta watt o.s.v. förr.

Det finns ingen sanning i det egentligen, förr liksom nu fanns det bättre och sämre grejjer. Ska man jämföra bra grejjer förr med nutida måste man jämföra med bra grejjer nu, så enkelt är det. Och tekniken går inte bakåt :wink:
Och angående effekt så märktes effekten olika då som nu, skryteffekt och mer äkta, och det hänger ihop med kvaliten där också, sämre kvalitet, mer skryteffekt.
Till sist är det bara en själv som kan avgöra om ens egna saker är nog bra, det är ju för ens egen skull man lyssnar :)

Niklas, jag har haft en sån där liknande, men Phillips, den lät bra, då iaf (hade den på 80-talet), så länge man har bra högtalare som matchar.
Jag är dock lite emot receivermodellen med skivspelare och förstärkare/radio inbyggd. Man får int elika bra ljud då som när man har allt separerat. Men det är min åsikt.
Har själv ingen separat förstärkare heller, bara receivers (Sony 70-tal, Sony från 1999, Pioneer från 1999, Kenwood från 1998) med inbyggd radio, dock separata delar i övrigt, den gamla sonyn låter bra, men den har inte en suck mot dom nyare. Nu är de ju inga hiend saker jag har dock.

Nog med utsvävning :)

Skulle själv inte ha nåt emot en sån där på Nostalgibänken :)
svärfar skulle kasta den med tillhörande ställbara högtalare så ja tog tillvara på de hela. inkl en banankartong med vinyler av blandad kompott, duger te mig hur som helst att väsnas med. den moderna förstärkaren ja har har packat ihop o behöver lagas. så den skall min kusin kolla på som kan sånt. duxen har bra radiomottagare så den används flitigare.

här används oxå vintage förstärkaren flitigt...lite motion får man oxå när det inte finns nån fjärrkontroll... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:
NiklasHögberg skrev:
Amarace skrev:Detta med att ljudet var bättre förr, mer äkta watt o.s.v. förr.

Det finns ingen sanning i det egentligen, förr liksom nu fanns det bättre och sämre grejjer. Ska man jämföra bra grejjer förr med nutida måste man jämföra med bra grejjer nu, så enkelt är det. Och tekniken går inte bakåt :wink:
Och angående effekt så märktes effekten olika då som nu, skryteffekt och mer äkta, och det hänger ihop med kvaliten där också, sämre kvalitet, mer skryteffekt.
Till sist är det bara en själv som kan avgöra om ens egna saker är nog bra, det är ju för ens egen skull man lyssnar :)

Niklas, jag har haft en sån där liknande, men Phillips, den lät bra, då iaf (hade den på 80-talet), så länge man har bra högtalare som matchar.
Jag är dock lite emot receivermodellen med skivspelare och förstärkare/radio inbyggd. Man får int elika bra ljud då som när man har allt separerat. Men det är min åsikt.
Har själv ingen separat förstärkare heller, bara receivers (Sony 70-tal, Sony från 1999, Pioneer från 1999, Kenwood från 1998) med inbyggd radio, dock separata delar i övrigt, den gamla sonyn låter bra, men den har inte en suck mot dom nyare. Nu är de ju inga hiend saker jag har dock.

Nog med utsvävning :)

Skulle själv inte ha nåt emot en sån där på Nostalgibänken :)
svärfar skulle kasta den med tillhörande ställbara högtalare så ja tog tillvara på de hela. inkl en banankartong med vinyler av blandad kompott, duger te mig hur som helst att väsnas med. den moderna förstärkaren ja har har packat ihop o behöver lagas. så den skall min kusin kolla på som kan sånt. duxen har bra radiomottagare så den används flitigare.

här används oxå vintage förstärkaren flitigt...lite motion får man oxå när det inte finns nån fjärrkontroll... :wink:
ja man mste ju vända plattan. :D drömmen vore en jukebox men den ekonommin har inte jag! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: vinylspelare

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:nån som vet ngt om denna? den heter DUX TAP4001 som de ser ut. e den ngt att ha? den spelar fint iaf!

Bild

Uploaded with ImageShack.us
En gammal kompis hade en sådan, detta var omkring 1976.
Minns speciellt att det var den första stereon jag sett, och en av få överhuvudtaget, som hade reglering för mellanregister, inte bara bas och diskant.

Den spelade väl OK för den tiden antar jag, men den var ju av det billigare slaget vill jag minnas. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de gammla spelarna var ju dessutom rätt fina att titta på oxå...om man jämnför med dagens fula hafsverk i plastlådor..

många av de gammla apparaterna var ju monterade i snygga teaklådor å hade fina blanka fronter.. 8) tycker det såg gediget ut... :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:de gammla spelarna var ju dessutom rätt fina att titta på oxå...om man jämnför med dagens fula hafsverk i plastlådor..

många av de gammla apparaterna var ju monterade i snygga teaklådor å hade fina blanka fronter.. 8) tycker det såg gediget ut... :thumb:
Nja , nu är du inne på att man väljer prisklass ...
Om man kan betala så finns det ännu finare grejjer idag

Kan ge ett litet exempel , bara för att spela upp ljudet ifrån en Galaxy elr Iphone
http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/ipad-iphone-tillbehor/air-play/samsung-da-e750-brun/?prisjakt=1&ref=prisjakt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sorry men sånt där modernt....har jag lätt att få eksem av...tycker själv om de gammla fina vintageprylarna... :)

många av de moderna prylarna får man dessutom vara civilingengör för att bara få igång.. :wink: har själv bara telefonen mest till bara för ringandet oxå..så jag lär nog aldrig koppla upp den mot nån ljuddockningsstation.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:sorry men sånt där modernt....har jag lätt att få eksem av...tycker själv om de gammla fina vintageprylarna... :)

många av de moderna prylarna får man dessutom vara civilingengör för att bara få igång.. :wink:
OK , själv prioriterar jag ljudet <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
Raketaren skrev:sorry men sånt där modernt....har jag lätt att få eksem av...tycker själv om de gammla fina vintageprylarna... :)

många av de moderna prylarna får man dessutom vara civilingengör för att bara få igång.. :wink:
OK , själv prioriterar jag ljudet
lgger hellre pengarna på mopeddelar så mopederna låter fint än massa stereoutrutning hemma! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lägger ju knappt några kronor alls på mopeddelar , såvisst underlättar det :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Jag lägger ju knappt några kronor alls på mopeddelar , såvisst underlättar det :roll:
staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar