Vevaxelglapp
Vevaxelglapp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Hur kollar man om det är glapp i veven? Motorn i fråga är en Flinta. Kollar man glappet i sidled eller "upp o ner" om ni fattar?
Novis på moppemotorer.... <!-- </EdIndex> --></div>

Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så hur tolkar jag detta nu då? Min vevstake är inte glapp"upp o ner" men den är glapp i sidled.... Bör jag renovera? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oj då! Håller jag i kolven så kan jag nog vicka vevstaken den en 2-3 mm åt varje sida... Går det att renovera dom eller är det ny som gäller? <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Det skall vara spel i sidled en tiondel är lagom, kan variera lite.
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Att vicka stacken i lilla änden är inte det vi är intresserade av.
<!-- </EdIndex> --></div>
En tiondel nere vi storänden mellan skinkorna.JRA skrev:Oj då! Håller jag i kolven så kan jag nog vicka vevstaken den en 2-3 mm åt varje sida... Går det att renovera dom eller är det ny som gäller?Conrad Engström skrev:Det skall vara spel i sidled en tiondel är lagom, kan variera lite.

Nu skulle frugan höra när det pratas om stakar och skinkor.... he he.... <!-- </EdIndex> --></div>
Ok, så man kan inte se/känna på det viset jag gör? Man måste alltså känna nere vid"skinkorna"?Mats T skrev:En tiondel nere vi storänden mellan skinkorna.JRA skrev:Oj då! Håller jag i kolven så kan jag nog vicka vevstaken den en 2-3 mm åt varje sida... Går det att renovera dom eller är det ny som gäller?Conrad Engström skrev:Det skall vara spel i sidled en tiondel är lagom, kan variera lite.

Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Men häng inte upp dig på det måttet ,känns den bra på andra viset är det bara och ösa på
<!-- </EdIndex> --></div>
Ta ett bladmått.JRA skrev:Ok, så man kan inte se/känna på det viset jag gör? Man måste alltså känna nere vid"skinkorna"?Mats T skrev:En tiondel nere vi storänden mellan skinkorna.JRA skrev:Oj då! Håller jag i kolven så kan jag nog vicka vevstaken den en 2-3 mm åt varje sida... Går det att renovera dom eller är det ny som gäller?Conrad Engström skrev:Det skall vara spel i sidled en tiondel är lagom, kan variera lite.
Nu skulle frugan höra när det pratas om stakar och skinkor.... he he....
Men häng inte upp dig på det måttet ,känns den bra på andra viset är det bara och ösa på

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har träffat på flera tvåväxlade vevar som ena axeltappen varit någon hundradel för liten på, så att man fått locktita inre lagerbanan till ramlagret.
en sån vev skulle inte jag renovera. så kolla så lagerbanorna går tungt först.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
en sån vev skulle inte jag renovera. så kolla så lagerbanorna går tungt först.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>