<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nyborrad cylinder och ett bra genomgånget vevparti tillsammans med nya kvalitetslager, nos lameller, nos topp, nos förgasare etc etc gör att den låter kanonfint. Vid ett eller två tillfällen skramlar tanken som sitter löst och då jag inte håller handen på den hörs det tydligt.
Ska bli roligt att se om mopeden lever upp till vad som en gång skrevs.
TERMOPEDMOTORENE er fra de kjente ILO og VICTORIA-verkene. Motorsykkelmotorer av disse merkene er verdenskjente for kraft og driftssikkerhet. Med sine 2,2 hestekrefter gir disse motorene Termopeden en fantastisk klatre-evne og en hastighet på opptil 60 km i timen på flatmark. De kan få Termoped-modeller med 2 gear - eller med 3 gear spesielt tilpasset bakket norsk terreng,. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I helgen har jag ekrat om hjulen och fräschat till fälgarna. Nya ekrar, nya lagerskålar, nya lager och nya navkonor i ett av hjulen. Navkonor saknas till det ena, se min köpesannons. Nya Bomsbackar och nya Continentaldäck med vita sidor kommer att monteras snart.
Sedan ska det putsas lite på tank, skärmar mm. Sadeln ska få nytt gummi (finns) så snart får den anses som klar. Strålkastaren är visserligen inte så himla fin men jag får se om det är värt att investera i någon form av ny lykta. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjulen klara, nyekrade och med NOS lagerskålar, kulor och navkonor.
Navcentrumen är emellertid inte svarta som de ser ut på bilden. Nu saknar jag bara ett bakdrev 30T (samma typ som Monarpeder med 34T eller Monarscoot med 28T). Någon som har ett? Eller någon som är en fena på att byta kuggkrans?
Sedan söker jag brickorna som ska sitta över hålen för gaffelbenen. Det är inga vanliga planbrickor vad jag tror. Behöver två styck. Någon som har??
Ursäkta för de stora bilderna. Är glad att de inte blev enorma
<!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag varit på landet och det har hänt lite till.
Bl.a. har köksväggen flyttats....
Sen har det blivit lite plats över för lite förvaring där jag satt luckor....
Sen hann jag montera ett Continentaldäck med vita sidor. Gjorde också rent det mesta av de lackade detaljerna på Termopeden. Ser bra ut med en del patina. Samlingsbild!
Den blir nog så go att den får behållas, tänk 60 km/h med en 3vx Victoria
F.ö. köpte jag däcken av Ettansmopeder.se http://shop.ettansmopeder.se/dack-225-19-continental-vit-sida/6714-0
<!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nu har även framdäcket monterats på fälgen.
Helvete vad de var svåra att få på och när de skulle pumpas gick de inte ut på fälgen. Fick släppa ut luften och hämta diskmedel att smörja med och då gick däcken ut ordentligt.
Hade tänkt få dit framgaffeln men mina nya bälgar har inte kommit så jag får vänta. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60