Zundapp Sport Combinette 1965

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
hakno

Inlägg av hakno »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan du ha rätt i, förra -65:an hade nog alufälgar när jag tänker efter.

Får lugna alla originalbögar :wink: (inklusive mig själv) med att det kanske inte blir omlack ändå, köpte Färgborttagning på Jula. Miljömärkt till trots så verkar det funka bra. Inte för bra då det är bara sprejfärgen som släpper.

Bild
Utlagt prydligt på golvet.

Bild
Tank innan.

Bild
Sidokåpa innan.

Bild
Färgborttagning in action.

Bild
Sidokåpa efter, polerade lite också.

Får väl se hur resten blir men det verkar lovande. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det verkar lovande :D .

På de delar som är för dåliga får du helt enkelt ta och lägga en lagom seriös sprayburkslack. Sen ut i dyngan och skita ned hela klabbet så kommer ingen se nån skillnad 8)

Lite grus i tvättsvampen patinerar snabbt nylackade delar, också ett alternativ om man inte vill ha det för blankt. <!-- </EdIndex> --></div>
börje

Inlägg av börje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du hemmahörande i trakterna av Ö-vik? tycker jag känner igen 264:an. <!-- </EdIndex> --></div>
hakno

Inlägg av hakno »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det började bra men sen blev resultatet inte så lyckat. Han som lackade om den började nog med att slipa ramen så där sitter färgen, kåpor var inte slipade alls så de blev fina. Synd att tanken inte blev bra. Det är egentligen där skon klämmer. Hade jag haft en röd/vit tank i bra bruksskick hade saken varit biff.
Ingen som ändå ska lacka sin tank och kan tänka sig ett byte?

Börje, jo jag bor i övik. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du tänker lacka om så kan jag rekommendera en röd som är väldigt nära original.

Isuzu 721 Torch Red. Fabrikat PPG. Vita till Tanken valde jag Volvos Californiavit.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
hakno

Inlägg av hakno »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den var fin. Nu när man lagt tid på att ta bort sprejfärgen hade jag gärna sluppit lacka om moppen. Får försöka jaga en tank.

Någon som kan avvara en tank?? <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hitta något liknade i garaget, men är nog lite äldre, baklyset ser inte ut som det gör på din. Är nog en vanlig 61a tror jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hakno skrev:Den var fin. Nu när man lagt tid på att ta bort sprejfärgen hade jag gärna sluppit lacka om moppen. Får försöka jaga en tank.

Någon som kan avvara en tank??
Vettiga tankar i bra bruksskick brukar vara svårt, speciellt den där modellen tycks suga åt sig bucklor som jag vet inte vad.

Jag kanske vet nån som har. Skicka PM eller slå en signal kan du få hans tel nr. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Halvars skrev:Hitta något liknade i garaget, men är nog lite äldre, baklyset ser inte ut som det gör på din. Är nog en vanlig 61a tror jag.
Med fjärilsbakljus? :shock:

OnT: Schysst objekt! Om jag skulle målat om så hade jag valt den där snygga blåaktiga, den som är ungefär som det blåa här på forumet. :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Hasse skrev:Om du tänker lacka om så kan jag rekommendera en röd som är väldigt nära original.

Isuzu 721 Torch Red. Fabrikat PPG. Vita till Tanken valde jag Volvos Californiavit.

Bild
Jag tycker ekringen ser konstig ut men det kanske är en synvilla...? :roll:

Mycket fin renovering tycker jag fast cylindern passar inte in. Lackeringen är ju supersnygg... :shock:

Vid en snabb titt vill jag ha det till det är en 67:a för den är den nya ramen och den svarta sadeln, men var det fortfarande den röda plåtpakethållaren då??? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är uppekrat som originalet. Ja, sista året med den pakethållaren, den är inte riktigt lika som -66 och tidigare.
Och bakskärmen är lite längre på -67 också. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker att ekringen ser ut som 3-kors, och det var vanligt på dom lite
äldre modellerna innan dom fick fram ekrar utav lite bättre kvalitet som
höll för 2-kors. Och det är bakhjulet jag pratar om, fram duger det med
1-kors fast det ser lite lajbans ut om man har olika korsningar, så det
brukar vara samma fram & bak.

Så nu vet ni det! 8) :wink:

Ps Fin Dappe btw! :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
hakno

Inlägg av hakno »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ursprungliga glöden har svalnat lite, inte samma tempo som för två veckor sedan. Lämnat in sadeln för omklädning samt tanken för "avbuckling". Måste renovera motorn också då den har ett markant vevlagerglapp. Har lagersats med korta veven och funderar på om jag ska ge mig på vevlagerbyte i garaget.

Har ni bytt vevlager och hur gick ni tillväga?
Har en idé om V-backar och kolla ytterändar på axlar med indikatorklocka men det kanske finns enklare sätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

hakno skrev:Den ursprungliga glöden har svalnat lite, inte samma tempo som för två veckor sedan. Lämnat in sadeln för omklädning samt tanken för "avbuckling". Måste renovera motorn också då den har ett markant vevlagerglapp. Har lagersats med korta veven och funderar på om jag ska ge mig på vevlagerbyte i garaget.

Har ni bytt vevlager och hur gick ni tillväga?
Har en idé om V-backar och kolla ytterändar på axlar med indikatorklocka men det kanske finns enklare sätt?
jo jag såg att du lämmnat in tanken på jobbet... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->V-bockar ja och den bockar man till av plåt. Sedan som du skrev. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar