ILO g50 plugg

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

ILO g50 plugg

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! har en ilo cylinder som jag vill ta bort pluggen på MEN hur gör jag det på bästa möjliga sätt!??
Hur mycket ska jag borra för att få bort pluggen??
Det är en aluminium cylinder 8)

Tacksam för svar! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang 56a med zundapp 255 motor


Bild
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara att slipa bort pluggen med lämpligt slipstift. Ett jäkla göra men det går. Enda sättet,annars skaffar du en gjutjärnscylinder för den har ingen härdad plugg. När du slipat bort pluggen är väl insuget ca15 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:Det är bara att slipa bort pluggen med lämpligt slipstift. Ett jäkla göra men det går.
Eller så sitter man vid datorn å surfar fram en lämplig cylinder på Tradera.
Går för överkomliga priser där ibland iaf.

:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stämmer det att gjutjärnscylindern inte har någon plugg??? en del säger att den har det men vissa säger inte?? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang 56a med zundapp 255 motor


Bild
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjutjärnscylindern har ingen plugg, har haft dom varianter som fanns i sverige, och ingen av dom har haft det. Lättfilat :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Norge har vi jo ikke dette problemet. Maks motoreffekt er 2,5Hk.
Min "norske" Ilo-motor med aluminiumssylinder har 14mm åpning.
Disse motorene er det ikke mange av i Norge, men i Tyskland burde det vel være mulig å finne.

Bilder av min motor.

Innsug.
Bild

På forgasseren står det: P14/10
Bild

Motorskilt.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Skriv svar