puch hero cylinder...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

puch hero cylinder...

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag håller på och mäter upp en puch herocylinder och avgasen verkar ligga väldigt lågt !! om jag förstått saken rätt så är dom lite poppis i puchkretsar då dom har ganska rejäla överströmmare?! kansk!e nån som har några erfarenheter och tips på portning? jag läste på ett amerikanskt moppeforum och där kunde man se att dom fanns med 65cc ! därav dom större överspolningskanalerna! även blocket är mycket gynnsammare vid överspolningskanalerna!! har jämnfört den med en svensksåld z50 motor och det är rejäl skillnad! 65cc cylinder som säljs i usa idag är en eftermarknadcylinder och den kräver massor med jobb då gjutningarna är bedrövliga.men den beskrivs som "babymetra" och ska ge bra mos.. så min plan var ju att ta en vanlig 60cc puchkolv och borra cylingern till motsvarande måttoch justera lite grand.. som sagt ..erfarenheter? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: puch hero cylinder...

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kreidlertm skrev: dom har ganska rejäla överströmmare?!
Har du ingen bild å delge oss?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var väl på denna sida du kikade?
http://www.mopedarmy.com/mediawiki/images/8/83/Hero_puch_kit.jpg

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Valter i vår klubb kör med en sådan, fast han har monterar redventil på den. Bromsade närmare 12 hp i på bakhjulet. ja lite mera justerad :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall gå ner i källarn en sväng å ta några bilder.

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"ganska rejäla överströmmare " i det här fallet innebär ju att det är hyffsat stort jämnfört med den svensksålda z50 motorn som dessutom inte har material i blocket för att portas upp. ja det är samma cylinder som du visar upp men 65cc kittet var jäkla krassliga i sina gjutningar ..
12 hk...hmm det var ju ett par gentlemän som åkte mc50 på alabamas stubbrace för ett par år sedan och om jag inte minns fel så hade dom en sån här cylinder på den och dom tyckte den var toppen som utgångsläge..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kreidlertm skrev: men 65cc kittet var jäkla krassliga i sina gjutningar ..
Ja, usch.

Nu har jag iaf varit en sväng i källarn och här kommer en bild på 2st 38mm'are:
Bild

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja precis! men då kvarstår ju frågan om portningen... hade vi några erfarenheter ang den lilla detaljen när det gäller herocyllen!? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kreidlertm skrev:ja precis! men då kvarstår ju frågan om portningen... hade vi några erfarenheter ang den lilla detaljen när det gäller herocyllen!?
Inte än för min del iaf. Skall smäcka ihop en motor med sådan orörd cylinder först å se hur den går.

Blocket blir nog det här:
Bild

:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du ser.. jag kommer inte att gå den vägen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kreidlertm skrev:ja du ser.. jag kommer inte att gå den vägen..
Är din cylinder nersvarvad förresten, ser änna ut så nu när John Blunds sömnpulver gått bort ur ögona. mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej som jag kan se det är den orörd , men det är bara en tidsfråga innan den slutar vara det! skicket är inte toppen så det blir en liten renovering och en justering.. tanken är inte att det ska bli all in utan bara bättra på den lite... jag har en kamrat med den här lite ovanligare 2 växlade motorn och vi har en liten battle! dock så tror jag på den här cylindern då den i mina ögon har det lite bättre än den svensksålda.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kreidlertm skrev:nej som jag kan se det är den orörd , men det är bara en tidsfråga innan den slutar vara det! skicket är inte toppen så det blir en liten renovering och en justering.. tanken är inte att det ska bli all in utan bara bättra på den lite...
Oki, själv så vill jag gärna prova'n orörd först å kanske en tur på rullen hos West-bike.se å se vad man får ut på slangen innan slipstiftet gör sitt. :)

Först skall dock motorn av från min M50 76a å hamna på M50 75an för att få en 2,9ps M50 cylle på 39mm istället för den 38mm Metrakit som sitter på den motorn nu.

Sedan så blir det nog det fyrväxlade blocket med "Großen Überströmmer" med tillhörande cylinder på 75'an.

Å sedan skall 76'an få ny motor och så var det ju "vinterMontanan" som
skall få en "fulcylinder" på 46mm eller om man skulle offra NOS cyllen på 47mm : :shock:
Bild

(Är ju egentligen emot mer än 40mm i borr men "VinterMontanan"" är inte tänkt för officiella samanhang så) :)

En pipa vore ju förresten inte så dumt heller men det får jag överlåta åt racepipe.eu när ekonomiskt utrymme finns.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->uuuuh!!! den såg hård ut!!! själv ska jag ju köra 2 växlat... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det den som jag levererade till dig ?? (Som ni diskuterar om) :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar