ILO topp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JRA

ILO topp

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Har just köpt en sådan här: http://www.ebay.de/itm/ILO-Motor-Vergaser-Zylinder-Zylinderkopf-fur-Moped-aus-Garagenfund-Scheunenfund-/390528448916?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item5aed4f3994#ht_1338wt_1135

Är detta samma sorts topplock som på de svenska ILO´sarna? Eller skiljer det sig på ngt sätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: ILO topp

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:
Är detta samma sorts topplock som på de svenska ILO´sarna? Eller skiljer det sig på ngt sätt?
Bild
Hej !

Nej, inte till det bättre iaf.

Ser ut som ett vanligt surt lågkompstopplock som fanns på svensksålda.

Ett sådant här skall du ha istället:

Bild

Som du ser på högkompslocket så är det mer gods ute kanterna jämfört mot ditt:
Bild

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tacka för svar! Misstänker att dom oxå e svåra bitar att hitta....? Om man ska ta ner org.toppen: Hur mkt ska man plana? 1-1.5mm? Vill ha en körbar moppe å inget extremt dock!

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

JRA skrev:Tacka för svar! Misstänker att dom oxå e svåra bitar att hitta....? Om man ska ta ner org.toppen: Hur mkt ska man plana? 1-1.5mm? Vill ha en körbar moppe å inget extremt dock!

Mvh

Så lite så. :), gott med lite avbrott i symaskinsservicen. :)

Ja de brukar inte dyka upp så ofta, vette tusan om jag sett någon alls på Tradera?

Har dock lyckats att fått ihop en liten hög med sådana topplock men är nog dessvärre inget jag släpper på ett tag iaf.

Att plana en originaltopp för att höja kompet funkar ju men man får ju ändå inte squishytan som originalhögkompare har.

Skall se om jag hinner med att klämma några nogrannare bilder i em/kväll på låg vs högkomptopp.

Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en topp som är planad nästan hela vägen, det är lämnat en liten bit bara. Fungerar utmärkt för mig iaf, kör med en Finsk 1,5hk cylinder, så den är stark som attan, men går inte fortare än en vanlig svensk ändå (runt 35km/h med 11 kugg fram).
Den toppen fungerade bra även på en bontrimmad cylinder jag körde med, samt med den sk "3,5hk" cylindern (som är 1,7hk egentligen).

Så man kan plana en del utan större problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1,7 hk har vanlig topp. 2,0 hk har högkompstoppen.
Om de inte bytt förstås. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som prövat att svetsa i en orginaltopp , eller är det nå mystiska legeringar i ILO.
Går det bra är det ju bara att "bygga upp" lite material och sen svarva :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kanske kan låna dig en topp som du kan svetsa i och bearbeta åt mig. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Braxmatte skrev: Går det bra är det ju bara att "bygga upp" lite material och sen svarva :wink:
Har tänkt tanken ett flertal gånger men han där stannar det för jag har inte några lämpliga maskiner till det.

Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det finns en ILO avdelning i verkstaden undrar om det inte ligger en topp där
Jag tror "perra" i HM har nån högkomptopp att jämföra med.

Mitt problem är ju att jag åker ju FP50 och dom har ju "pys" men det kanske går utan <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perra köpte ju en hel motor med den toppen och fina cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
h.krusell

Inlägg av h.krusell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tig svetsat ilo kåpor med precis godkänt resultat. Så förbannat mycket magnesium i alut. Men om det gäller topparna vet jag dock ej. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Conrad Engström skrev: en hel motor med den toppen och fina cylindern.
Ja det är ju det fina det. :)
Bild

Får se när mekanikern fått på min fläktkylda 2,5ps på Monarscooten, han har fullt upp å göra snögubbar å åka i sin teflonsprayade pulka så här års.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Patrik skrev:
JRA skrev:Tacka för svar! Misstänker att dom oxå e svåra bitar att hitta....? Om man ska ta ner org.toppen: Hur mkt ska man plana? 1-1.5mm? Vill ha en körbar moppe å inget extremt dock!

Mvh

Så lite så. :), gott med lite avbrott i symaskinsservicen. :)

Ja de brukar inte dyka upp så ofta, vette tusan om jag sett någon alls på Tradera?

Har dock lyckats att fått ihop en liten hög med sådana topplock men är nog dessvärre inget jag släpper på ett tag iaf.

Att plana en originaltopp för att höja kompet funkar ju men man får ju ändå inte squishytan som originalhögkompare har.

Skall se om jag hinner med att klämma några nogrannare bilder i em/kväll på låg vs högkomptopp.

Mvh Patrik

jodå det har sålts några på tradera. dom blev dyyra.
minns dock inte hur dyra.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en högkomptopp på tradera för en femtilapp 8) . Är dock gjord för 41mm borr,annars ser den ut som ilo högkomp. Är troligvis till någon variant av Ilo TS motorn. Passar perfekt till min 40mm cylle <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar