Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
50-talare eller sent 60-tal, början av 70-talet???
Har inget minne av nåt sånt på dom senare med Sachs 125:an...
Annars var det kul skrivet, lite som av en journalist...
<!-- </EdIndex> --></div>
Vad var det för Monark 125 cc med dubbla avgasrör?Conrad Engström skrev:Vi var med klubben i kväll till Sura MC museum. Där fans en lös Flinta motor med utanpåliggande spole. Spolen var liknande som dapparna har fast mindre. Det såg ut som orginal. Sladden som gick ner till tändplattan, gick rakt genom gummit.
Där fans också en av fyra Monark 125 mc med dobbla avgasrör.
50-talare eller sent 60-tal, början av 70-talet???
Har inget minne av nåt sånt på dom senare med Sachs 125:an...
Annars var det kul skrivet, lite som av en journalist...

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter en koll så fans den både med 6 och 5 växlade motorer. MCB 125 Sach 18 Din hk och 5 växlar. 125 T Sach 15 Din 6 Växlar. 125 T Morinimotor 15 din, 5 växlar. 125 ISDT: Sach 18 eller 20 Din hk och 6 växlar. Fanns många fler modeller så fabriken måste mer eller mindre handbyggt varje cykel med tanke på förhållandet mellan antal sålda och antal varianter. Undrar om de själva hade koll på alla varianter. Synd att det inte blev mer av satsningen men inte ens Zyndapp som var mer kända och hade större hemmamarknad och vann massor i 125cc klasserna överlevde. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej japanerna tog onekligen över. Fast just Jamahas 125 tyckte jag inte om, den fodrade nogrann tändningsintällning regelbundet annats skar den. Och Zundapps 125 körde ifrån den, Zundappen blev dock för dyr...Har föresten kvar en 125 luftkyld Dappe som behöver renovering efter många år i förrådet så den står på tur efter ett par tre av mopdrarna. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, men det var snygga hojjar som lockade.. Både AS3:an och RD125:an... Det var förresten under den tiden jag var femton-sexton och tog körkort för lätt MC men jag hade Zundapp KS100, två stycken till och med... en -69 och en 66:a. En gång rejsade jag med en AS3:a vid ett stoppljus. Jag var snabbast i starten och vi låg jämsides en bra bit men vid 80 km/tim drog han ifrån och jag fick se bakhjulet...HSE skrev:Nej japanerna tog onekligen över. Fast just Jamahas 125 tyckte jag inte om, den fodrade nogrann tändningsintällning regelbundet annats skar den. Och Zundapps 125 körde ifrån den, Zundappen blev dock för dyr...Har föresten kvar en 125 luftkyld Dappe som behöver renovering efter många år i förrådet så den står på tur efter ett par tre av mopdrarna. Mvh HSE.

(Jag hade en -71:a Zundapp 125 själv en gång.) <!-- </EdIndex> --></div>
Du skulle inte ha släppt gasen...56:an skrev:Ja, men det var snygga hojjar som lockade.. Både AS3:an och RD125:an... Det var förresten under den tiden jag var femton-sexton och tog körkort för lätt MC men jag hade Zundapp KS100, två stycken till och med... en -69 och en 66:a. En gång rejsade jag med en AS3:a vid ett stoppljus. Jag var snabbast i starten och vi låg jämsides en bra bit men vid 80 km/tim drog han ifrån och jag fick se bakhjulet...HSE skrev:Nej japanerna tog onekligen över. Fast just Jamahas 125 tyckte jag inte om, den fodrade nogrann tändningsintällning regelbundet annats skar den. Och Zundapps 125 körde ifrån den, Zundappen blev dock för dyr...Har föresten kvar en 125 luftkyld Dappe som behöver renovering efter många år i förrådet så den står på tur efter ett par tre av mopdrarna. Mvh HSE.

(Jag hade en -71:a Zundapp 125 själv en gång.) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt senaste köp: Dakota 77:a 
Tack till Bengt i Alingsås.

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Gör det till en vana! 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade också en KS100, gick verkligen fint men det var dåligt med orken om man plockade upp en tjej (i motorn, inte i mig). Har ju som sagt kvar en 125a och en 1957 års Vespa 125 cc men har inte haft någon brådska med dessa då det inte är sama drag i intresset för dessa som med mopedrar, jag syftar på mopedrally och så vidare. På MC sidan är det större cyklar som gäller och de har jag inte kvar. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Lägg på 2 skinn till och den blir riktigt läckerAlabama67 skrev:Mitt senaste köp: Dakota 77:a
Uploaded with ImageShack.us

Då kommer ju moppen att se ut som en soffa på två hjul. Hehe!igasen skrev:Lägg på 2 skinn till och den blir riktigt läckerAlabama67 skrev:Mitt senaste köp: Dakota 77:a
Uploaded with ImageShack.us

Gör det till en vana!