Maraton 50s

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo ser att du har en orange toning på lacken när jag tittar närmare på den.. :) men försök tvätta bort den oranga färgen jag har tvättat bort en del fula spraybättringar med hyfsat resultat.. går ju att kika om det går att rädda den röda lacken..har du lite flax är det spray och det brukar ju gå att få väck 8) är ju lite synd på en sådan fin komplett klenod om den ska lackas om kromdelarna är ju bara att putsa upp..nåja är ju lite slit med det oxå förstås.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det mesta av den oranga färgen sitter ju på tanken, och där finns ju redan en ganska stor buckla, så en finare utan bucklor skulle ju sitta fint.
Motorn har ju trots allt stått still i ca. 5 år så en genomgång där skulle vara bra, kanske?
Stötdämparna glänser inte precis! Någon som vet hur man polerar dessa blankt? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->rösebäcken har min gamla tank liggande som satt på min svarta 68:a. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men den är ju svart! Orkar inte att hålla på och lackera om. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->prova med autosol på fjädrarna :wink: och dom målade silverdetäljerna går ju i värsta fall att spraya har målat om egna stötdämpare med Fords moondustsilver ser fint ut tycker jag.. :) men finns säkert fler silverfärger som ser lika ut originalet... <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har ett tvärstag till framskärmen med bra krom? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra köp!!
Den oranga färgen sitter där förmodligen av den anledningen att originallacken släppt.

Stötdämparna gör du så här med:
Först gnider du med en Mirlon "duk" (typ en scotch-brite med slipfunktion).
Sedan tar du en omgång med Svinto och sist autosol. Nu har du en jäkla glans. Skydda poleringen genom att vaxa stördämparna.

Här kan du se vad Mirlon är: http://www.mirka.com/mirlon_metal?mid=D2CBF067-75F3-4FBB-A8CD-AD7D8B87B3AB& <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Bra köp!!
Den oranga färgen sitter där förmodligen av den anledningen att originallacken släppt.

Sedan tar du en omgång med Svinto och sist autosol. Nu har du en jäkla glans. Skydda poleringen genom att vaxa stördämparna.

Här kan du se vad Mirlon är: http://www.mirka.com/mirlon_metal?mid=D2CBF067-75F3-4FBB-A8CD-AD7D8B87B3AB&
Och var kan man köpa denna "duk"? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den finns på endel färgaffärer. Vi har den på Umeå Bilfärg. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Rolle

Nya wirar

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som vet var man kan få tag på nya gråa MCB wirar? Är det Rösebäcken jag skall vända mig till? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns hos mopedkraft.se <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Motorn svår att starta

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopeden, som nu står i ett kallgarage, är väldigt svår att få i gång. Prövade tidigare idag att starta den. Den gick igång nästan direkt, men lade av efter 10-15 sekunder. Nu för bara några minuter sedan, så försökte jag starta den, utan framgång. Har läst i instruktionsboken att man ska flöda motorn i 3-5 sekunder om den är riktigt kall. Jag gjorde detta utan att motorn startade. Vad göra? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På mopedfronten intet nytt.... på länge.

Har inte hänt jättmycket. Att motorn startade berodde på att det var för lite bensin :roll: :oops: och att det var stopp i bensinslangen.
Tanken, som har en buckla och orange färg på sig, skall snart bytas ut mot en finare utan (tror jag) bucklor med bara röd färg och krom. Ny ljuddämpare har beställts eftersom den gamla såg förfärlig ut.
Börjar att fundera på att thinnertvätta där det är orange på mopeden, skulle det bli bra? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->prova lite lätt å se om du har kvar den röda originallacken under det oranga :) helt klart värt ett försök tycker jag.. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:
Raketsport skrev:Bra köp!!

Här kan du se vad Mirlon är: http://www.mirka.com/mirlon_metal?mid=D2CBF067-75F3-4FBB-A8CD-AD7D8B87B3AB&
Och var kan man köpa denna "duk"?
Närmsta järnhandel borde kunna hjälpa dig... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar