Originalrenovering av Maraton 34F

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kollade på ett av mina ställen nu. hade bara en lite nyare typ som e mer sluten vet ej vad den kommer från. diametern var rätt där man knackar i den i ramen men tyvärr fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Even!

Jag tror jag vet vad du söker och det är en övre styrlagerkona till Monark från 50- och 60-talet. Tidigare i kväll var jag var ute i garaget och rotade i en låda där jag har styrlagerdelar och hittade något halvdussin av den här sorten. Problemet är att konstruktionen i sig var undermålig med för liten diameter på lagerbanan där kulorna ligger emot och det blir för lite gods i ovankant så det hårda materialet brister och går sönder och därför var inte alla konorna i lådan bra.

Av det som fanns valde jag ut det bästa och jag kunde då konstatera att det finns minst två olika sorter och skillnaden är höjden på delen som ska pressas in i styrröret, men denna olikhet kanske inte har någon praktisk betydelse.

Den längre konan på det röda underlaget är i princip ny. Den *skrovliga* ytan man kan skönja på lagerytan är att den inte är insliten.

Den något kortare konan är begagnad men felfri.

Måtten på den "röda" konan är höjd 16.4, diam styrrör 30, diam fläns 37, största diam kona 31, dito minsta 28 samt håldiam 26.1

Måtten på den "svarta" konan är höjd 15, diam styrrör 30, diam fläns 37, största diam kona 31, dito minsta 27.8 samt håldiam 26

Det är två bilder på varje kona så du ser lagerbanan nästan runtom.
  • Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Er det noen som vet om den nedre lagerbanen til styrelageret kan demonteres og eventuelt hvordan?

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått gjort litt i helgen. Pusset og sandblåst (blästrat?) og grunnet noen deler. Venter på å få tilbake skjermer og felger fra sandblåsing. Desverre ingen bilder i dag. <!-- </EdIndex> --></div>
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag brukar *kila* loss konan med hammare och en flatmejsel men det måste vara en tunn mejsel som är slipad långspetsig. Eventuellt också får du kila med mejseln runt om ifall den sitter hårt. När konan väl lossnat kan du använda trubbigare mejsel och till sist bända upp ringen med ett par större skruvmejslar.

Konan på bilden är tyvärr skadad på toppen en del av omkretsen men bättre än den du visar upp. Jag har två till i en låda och dom var dugliga men inte 100%-iga. Det borde finnas en hel kona nånstans här så jag ska leta vidare i morgon måndag. Du får ett PM om resultatet.
  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt nytt eller brukt (begagnat?) nav til bakhjulet (90mm bremsetrommel), og eventuelt hvor?

Bremsetrommelen har store dype spor, så den burde nok byttes ut.
Bild

Bilde av hele bakhjulet. Jeg trenger bare nytt nav.
Dekkene har nok også gjort sitt. Det er gamle Värnamo VM-dekk med rød slange som sitter på. Får nok ikke samme kvalitet i dag.
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Even!

Det där med repor i bromstrumman brukar inte vara så farligt när man tittar närmare på det. Ta ett grovt sandpapper eller grov slipduk och gno ytan ren runtom och sedan en närbild här så kan du få besked om du behöver byta eller ej.

Jag har ett löst baknav men skruvarna till drevet är förstorade till NF 5/16, d.v.s. samma gänga som till styr- och sadelklämman på vissa gamla cyklar och mopeder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk. Nærbilde kommer. <!-- </EdIndex> --></div>
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Her er det bilder av bremsetrommelen. Ikke så lett å få tatt gode bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den bromstrumman duger bra tycker jag. Men som jag sa gnugga upp ytan med ett grovt slippapper så du får en friktionsyta. Sen bör du ha bra bromsbackar eller belägg men det finns att köpa nytillverkat idag. En sats kostar ett par hundra men dom ser bra ut i alla fall dom jag köpte hos cykelaffären Stig Nilssons i Kalmar nu i somras.... :)

Glöm inte att rengöra och smörja bromsexenterns axel och exenter med ett tunt lager fett. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk. Da prøver jeg å pusse litt, så får vi satse på at det blir bra nok. Felgene er til sandblåsing (blästring) og nye eiker ligge klare. <!-- </EdIndex> --></div>
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lakking er så smått i gang. Har grunnet noen av delene. Har et rom på jobben som egner seg litt bedre til lakking enn hjemme.
Venter på å få tilbake skjermer og felger fra sandblåsing (blästring).

Bild

Bild

Bild

1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du monterar ihop styrlagret igen se till att konor och lagerskålar verkligen pressas till botten och skrapa gärna av färgen på kanten där konan/skålen vilar. Om du ska skrapa bort färgen inuti ramröret beror på hur det blir med presspassningen men det känner du så det blir *lagom* :D

Fett, gärna lite trådigt, ska man ha i styrlagren och sen är det där med justeringen....

Det är en stunds pyssel, ofta får man göra det flera gånger innan det känns bra.

*Bra* är när toppmuttern är hårt åtdragen, lagringen har en liten "förspänning" man kan känna som små, små "hugg" (mycket små) när man vrider styrspindeln fram och tillbaka obelastad och det finns absolut inget glapp.

En början kan vara att skruva den övre lagerskålen dikt an med handen och sedan lossa ett kvarts varv och dra åt toppmuttern och sedan känna resultatet. Utifrån det kan man sedan vrida lagerskålen en liten bit fram eller tillbaka tills man hamnar rätt.

För mej brukar det bli ett par tre fyra gånger så där... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for tips om montering. Lakkingen er ikke ferdig ennå, så det blir nok en stund til før montering. Men nå er iallefall delene i hus. <!-- </EdIndex> --></div>
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Användarens profilbild
Mopedersen

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg kjøpte en ny frontlyslampe (framlampa), men den var ikke samme størrelse som originalen.
Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en som er lik originalen. Originallampen er Hella.

Ny og gammel lampe.
Bild
Bild

Gammel lampe
Bild
Bild

Ny lampe.
Bild
Bild

Gammel lampe med lampehus.
Bild
Bild
Bild

Den nye lampen ble kjøpt hos Ettans mopeder.
Bild
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Skriv svar