Hjälp med tändningsinställning....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan vara kondingen som är paj.
Då orkar den ge kalas gnista med stiftet ur, men med stiftet iskruvat, så orkar den inte ge gnista när kompressions trycket kommer.
Kan även vara en packbox som har glidit ur och läcker komp.

Startgas ska man vara sparsam med på 2 taktare, den tar effektivt bort oljefilmen i cylindern.
Men den är effektiv att leta läckage med, motorn tvärdör direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man mäta komp med en vanlig kompressionsprovare precis som man gör på en bil ???

Kondingen skulle det kunna vara kanske ja.....såg att den var bytt tidigare....lödningen såg lite hafsig ut. Det kanske är felet....? <!-- </EdIndex> --></div>
matzza
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 aug 2008, 23:00
Ort: Norrköping

Inlägg av matzza »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det låter som dåliga packboxar.
Jag har haft det felet på många gamla motorer..
Lättast att se är om det är blött bakom tändplattan ,
är det blött byt packboxen på den sidan. Det går att göra utan att klyva motorn..

MVH Matzza.. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så kan det kanske vara ja....ska kolla och se om jag kan se någon väta
bakom tändplattan ikväll. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet löst !!!

Detta är så pinsamt, men jag måste ändå berätta.
Hittade lite misstänkt fukt på blocket, mellan cylinder och förgasare,
så jag tog loss cylindern och det visar sig att cylinderfotspackningen är helt skrot....
Skar ut en ny packning, monterade, drog mopeden en vända på trottoaren utanför, och minsann så small den igång!!!

Skönt att slippa utgifter och jobb med att klyva motorer osv.

Ska fintrimma lite mer någon annan dag, men nu startar den ju fint i alla fall.

Tack ska ni har för hjälpen alla vänliga själar här som kommit med tips och råd. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Visst blir man glad när problemet visar sig vara enklare än man trott! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, nu kör jag upp och ner på gatan utanför, utan koppling, utan växelreglage, och utan fotpinnar....*S*

Den till och med låter som en riktig Sachs nu.....slamrar och lever....jag är så glad så glad....

Imorgon ska vi meka vidare..... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar