Ny 3,5 cylinder samt 12 mm förgasare - motorn går dåligt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Djdrugs

Ställt fram tändningen!?

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Tompa!

Ställt fram tändningen? Hur gör man? Är grymmt angelägen att få igång den igen - man blir ju så besviken när den gick som en klocka orginal!

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lossar dom 3 skruvarna som håller tändplattan lite, vrider sedan tändplattan mot svänghjulriktningen (vet inte om du har höger eller vänstergående svänghjul), det räcker att vrida någon millimeter, och skruva fast och provkör <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Gjort det...

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen Tompa eller någon annan!

Har flyttat 1mm MOT svänghjulsrikningen nu, tänkte passa på att justera brytarna också - men vilken skruv skall jag lossa på för att justera brytarna? hittat en men då lossar hela infästningen!?

flåt alla dumma frågor men just nu är jag liten, rädd o luktar nog en skvätt kiss oxå ;P

tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittar ingen bra bild någonstans, tog ett foto på en lös tändplatta.
Det finns bara 1 skruv till brytarspetsarna loss den bara lite och justera upp till 0,4 det brukar vara lagom

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Bytte hela tändplattan igår

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bytte hela tändplattan igår och provade att sätta streck mot streck. men som du sagt tompa skall jag vrida den ca en millimeter mot svänghjulsriktningen eller!? Det hände inte mycket nu, den går stort sett likadant, dvs ryckigt som attans men varvar fullt utan luftburk. startar doch jättelätt och har fin gnista.

I min desperation har jag också skrivit på speedriders forum och de säger packboxen på vevhussidan eller nålen - vad tror ni om dessa teorier? Hur skall nålen justeras i så fall!? Jag kollade det ställbara munstycket och där hade hålen blivit ovala - skall prova att köpa nytt idag och vrida tändningen 1 mm.

packboxarna blir det i helgen - börjar bli knäpp snart och frugan blir vansinnig...

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom är rätt ute, det skulle kunna vara packningen eller nålen! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där kan du ha det :evil: ,
ovala hål i munstycket, gör att den får för lite soppa vid mellan och högfartsvarv :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Vad är första prio!?

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Tompa o Josefine!

Vad skall jag prova först!?

Vrida tändningen 1mm mot svänghjulsriktningen...

Flytta nålen - i så fall uppåt eller neråt?

packboxarna - har inte haft några problem förut...

Kör nu utan justerbart - skall jag köpa ett nytt o prova?

tompa
Kontakt:

Re: Vad är första prio!?

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Djdrugs skrev:Hej Tompa o Josefine!

Vad skall jag prova först!?

Vrida tändningen 1mm mot svänghjulsriktningen... JA

Flytta nålen - i så fall uppåt eller neråt? ska stå 2:a hacket uppifrån

packboxarna - har inte haft några problem förut... har motorn stått i några år så ja. men då skulle motorn vara svårstartad

Kör nu utan justerbart - skall jag köpa ett nytt o prova? nytt justerabart som du inte drar fast med största rörtången :D
Martin
Tompa <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla också så att nålen inte är allt för sliten eller ärgad. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Djdrugs

Tompa & Josefine

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa & Josefine!

Vilka hjältar!

Ändrade tändningen 1 mm mot svänghjulets rikning,ställde tändningen, flyttade nålen till näst översta läget samt fixade ett nytt ställbart munstycke. Idag går det till 95 % helt OK, det är endast när jag ger riktigt full gas som den inte svarar... den går bra nu men perfektionist som man är vill man ju ha 100 %. Något mer man kan göra? Gjorde jag "luckan" i kolven för liten?

Annars har jag bytt kedja, bakdäck samt satt dit de tre saknade ekrarna idag - är så glad...

Tack oerhört mycket hörni!

tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppna munstycket ytterst lite till, det är speciellt viktigt under inkörningen att den får lite för mycket bränsle/smörjning, och du kan inte räkna med 100 % under inkörningen <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar