<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:.... tjaa, verkar vara ett drömställe för den som vill bo riktigt billigt och ändå ha 25+ i både hus och garage, utan att behöva elda upp en hel skog varje vinter.
"Okänd effekt" bådar inte så gott, kanske inte något vidare vattenflöde,........
Kanske här som och ropa i öknen men då jag är intresserad har jag kollat lite vidare....
Och det finns utmärkta möjligheter för sådant idag tack vare rikstäckande terrängkartor på nätet, satellitbilder m.m.
Stället ifråga ligger i mitten av en åsträcka mellan två inte så pyttesmå sjöar Gröcken och Grängen. Själva vattendraget heter Gröckesälven och är c:a 2.5 km lång. Det som förvånar mig är den stora höjdskillnaden mellan sjöarna. Gröcken är 217 meter över havet och Grängen är 140 möh. Det är alltså en höjdskillnad på 77 meter på en sträcka av 2,5 km.
Höjdskillnaden är alltså 3 meter per 100 meter åsträcka!!!
Men vad jag kan se finns bara två dammar, en vid Gröckens utlopp och så den här vid Solberg, den gamla bilverkstaden.
Utan uppgifter om nederbördområde och med bara en bild är det svårt bilda sig en uppfattning om flöde men en kubik i sekunden kan det säkert rinna förbi där. Lite lättare är det att få en uppfattning om fallhöjd och med hjälp av bilden skulle jag tro det handlar om 3-4 meter så tjugo kilowatt kontinuerligt bör det handla om
minst.
Läget mellan två sjöar är idealiskt då sjöar samtidigt är magasin och har en utjämnande effekt så vattenfallet i fråga mest hela tiden får ett jämnt flöde vilket är det absolut bästa. Naturen är dock nyckfull så vid extrem nedbörd måste sjöar tappas och då kan det bli likaså extrema flöden i vattendraget. Ett villkor är då att samarbetet fungerar längs hela sträckan och här ställs då krav på dammägaren.
<!-- </EdIndex> --></div>