Nicasil/kromat skillnad

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade denna infon från gurun VRM Roffe

Så här är det!

Vi börjar med cylinderrörtyper:
Det finns tre typer av ytor som förekommer:
Gjutjärn
Nicasil
Chrome

Förr i tiden så använde till exempel Zündapp med förkärlek ett Chromat cylinderrör.
Chromad beläggning har INGEN porositet, och därför så bär den typen av cylindervägg ingen oljefilm.

Gjutgjärnscylindrar finns i en uppsjö av kvaliteter i det avseendet att man gjuter med järn med olika egenskaper och tillsatser, för att tillgodose slitage och smörjegenskaper.
Om man synar en gjutjärnsvägg så ser man alla håligheter och det är där oljan finns som ska ge det skyddande lagret av oljefilm mellan kolv och rör.

Nicasil är en beläggning som som är en förening av bland annat Nickel Chrome silikater med en porositet som ett nät över det mjuka cylinderröret.
Den typen av förening finns i två olika appliceringsformer som varm och kallfussion.
Idag så är den varma typen mest förekommande.
I mikroskopet kan man tydligt se att slitytan ser ut som ett nätverk och kan därför bära oljefilmen i alla porer som finns

Om vi går tillbaka och tittar på till exempel den där Zündapp 70 cc kolven på en annan tråd så har den gjutjärnsringar.
Det var dom som bar oljefilmen i cylinderröret istället för väggen i dom andra fallen.
Kolvarna på den tiden hade även dom en annan struktur och porositet än dagen moderna kolvar som har andra egenskaper.

Nackdelen med den typen av ringar är att dom är bräckliga.

Gjutjärnsringar kan användas i ALLA typer av cylinderrör.

Chromeringar är en mera modern företeelse som är väldigt stryktåliga, flexibla och kan göras betydligt smalare utan att ställa till problem för ägaren.

Chromeringar används idag i Nicasilrör och Gjutjärnsrör.

Den har INGA absorberande och smörjande egenskaper vilket gör att den är TOTALT förbjuden att befinna sig i ett Chromat lopp.

Däremot så trivs den bra i ALLA andra kombinationer..
<!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provade detta med kromring i kromlopp ( ofrivilligt).
Tog ca 15-20 sek tomgångs körning innan man hörde
att något var fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för den upp lysningen Johan Lat....från gurun VRM Roffe. thankyou_blue

Klart som tusan, varför & vad som gäller.... :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, och man måste alltså ha ett mikroskop för att se vad mn har för lopp, om man inte vet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
simme42
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 jun 2009, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:ja, och man måste alltså ha ett mikroskop för att se vad mn har för lopp, om man inte vet.

erlan
Mikroskop ja då vart det ju solklart hur jag ska få veta.blir inte kromring iallafall som det var tänkt den hamnar i Athena cyllen.Tack för inlägg kunde gått riktigt illa OM jag har kromlopp. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar