Cylinder på Nyman motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Torkel

Cylinder på Nyman motor

Inlägg av Torkel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undrar om det finns någon Nyman-expert som kan hjälpa mig. Jag har äntligen fått igång tändningen på min Crescent 1118 med Nyman motor, men motorn startade inte ändå. Undersökte därför cylindern och upptäckte att när kolven är i lägsta läget så är insugshålet under kolvringarna. Det kan alltså inte komma in något bränsle. Kan det vara så att jag saknar någon del som ska sitta mellan motorblocket och cylindern? Vore tacksam för alla tips. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->måtte väl nästan va fel kolv eller :?
öppnar insuget nått då ?
o hur högt upp vänder kolven, så du får nått komp
om kompet ser vettigt ut så får du la göra kolvjack :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Torkel

Cylinder på Nyman motor

Inlägg av Torkel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I högsta läget kommer kolven precis till toppen av cylindern. I nedersta läget ser man inte öppningen till insuget. Är lite ny på det här :? men hela insuget ska väl synas ovanför kolven? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej nej
Insuget ska vara öppet när kolven är i övertsta läget.
Soppablandningen sugs då ner i vevhuset
sen trycks den upp i cylindern genom kanalerna när kolven går ner.

Det ska INTE vara öppet från insuget till cylindern när kolven är nere <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Torkel

Cylinder på Nyman motor

Inlägg av Torkel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt, jag är lite ny på det här :oops: Skönt att veta i alla fall att jag inte har fel grejer på moppen. :) Jag får bara inte igång den. När jag provar tändningen, får jag en jättefin blå gnista, efter att ha bytt tändspole, kondensator m.m. Har även provat med startgas och att ta ur tändstiftet för att lufta ur efter många startförsök. Motorn har inte varit igång på många år, men kolven glider ändå fint i cylindern. Använder akrylatbensin för tvåtaktare, men det ska väl inte påverka, eller? Är tacksam för alla idéer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

ÄR EJ TÄND ?

Inlägg av ollaolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte dom där som saknar krysskil till svänghjulet?
Kolla så att gnistan kommer vid kolvens översta läge.
E.v.e trasig krysskil? Testa med startgas.Funkar på stiga. :oops:

hade. Göran. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Sorry.

Inlägg av ollaolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg nu att du hade testat med startgas.Sorry. <!-- </EdIndex> --></div>
Torkel

Cylinder på Nyman motor

Inlägg av Torkel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns krysskil på vexaxeln, så svänghjulet bör vara i rätt läge. Funderar på om brytarspetsarna kan vara fel inställda. I så fall är det en grov felinställning eftersom motorn inte tänder alls. Eller räcker det med ett litet fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar