Nu e de Hjul igen!! compact 1252!! uppdatering 091116 21:50

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg

Nu e de Hjul igen!! compact 1252!! uppdatering 091116 21:50

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu e den hemma hos mig i min verkstad i källaren. se bilder. notera original baklykta. även verktygslåda kvar men locket saknas. sen finns ju mkt andra delar. men motorn e en annan historia. en gammal 3 växlad trampmotor, saknar växelmekanismen utanpå motorn. ska riva den tror ja för den kan ja ju inte använda. årsmodell på den vet ja inte o inte modellbeteckning heller. den har låsfäste under sadeln. för låset till svingen. gnuggade bort lite gammal färg på typ skylten under sadeln med lite svinto nu o det är en 1252:a. men årsmodell vet ja inte.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

snyggade till bakfälgen lite idag o ska montera nytt lager i navet imorgon, o även få de lite riktat o spännt med några nya ekrar.
Bild

Bild

nu har ja skaffat en motor att fixa till te min compact så snart kan man åka på den. de ska bli skoj. bilder kommer . har även lämnat bakhjulet på riktning. o skaffat en bromssköld till det. ska inte dröja innan man kan köra den har ngn ett bra växelhandtag så e ja spekulant om det är rätt pris på grejerna. ska va till 2 vxl. motornja skaffade idag hade toppen vev o toppen fina ramlager. ska bli skoj imorgon p se hur lagret e till kopplingskorgen. de kanske e lika friskt de me om man har tur, eller så e de skrot. men de tror ja inte.
Bild

nu har den kommit på hjulen igen. den vart riktigt glad. har renoverat bakhjulet med nya lager o lite nya ekrar. tvättade av lite skit o monterade tillbaka kedjeskydd o även de andra skyddet på höger sidan. slänger in några bilder på objektet, säg gärna vad ni tror om den.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

har monterat dit motorn idag. hade även lyckan att finna fotpinnar till 2 vxl som va raka men utan bromspedal så den flyttade ja över bara o satte dit dem på moppen de passa kanon. lyckades även köpa et vxl handtag komplett för 100 kronor. o en skaplig kåpa te vänstersidan av motorn. köpte även en fin kick. fick ge 250 för alla delar ihop. inte så farligt tycker jag.
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir bra :shock:
Om Pilotmotorn följde med och du vill sälja den pm mig, tack <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se där ja då skall det skruvas compact under vintern.
Grattis och lyckatill. staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Bert

Inlägg av Bert »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oregonian_congratulations.gif :drunken: :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gratulerar till nytillskottet i samlingen Niklas.. oregonian_congratulations.gif vintern är räddad :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jajjemen nu har man att fixa med. vad tror du om den?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blir nog en bra moppe av den, bara du ger den en smula kärlek :wink:
finns mycke delar till compakt så det blir nog inga problem att få ihop den till en väl fungerande moppe, blir det custom eller original? :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ljuger bilden eller är det så stort baknav? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa årsmodeller av Compact hade 80mm framnav och 100mm baknav.

Från hemsidan:

Navmodell 1252 tillverkade 1976 och framåt.
Framnav Leleu 80mm i diameter Monterades fr.o.m tillv.nr: 207165
Framnav Leleu 100mm i diameter Monterades fr.o.m tillv.nr: 749236 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska kolla om ja ser yillverkningsnummer på den snart ska ner o pyssla lite med den i källaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så mkt custom blir de nog inte snarare bruksmoppe med originalstuk. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vissa årsmodeller av Compact hade 80mm framnav och 100mm baknav.

Från hemsidan:

Navmodell 1252 tillverkade 1976 och framåt.
Framnav Leleu 80mm i diameter Monterades fr.o.m tillv.nr: 207165
Framnav Leleu 100mm i diameter Monterades fr.o.m tillv.nr: 749236
Jag vet jag börjar bli gammal och glasögonen är skitiga.
men navet verkar vara Lelu och bromskölden som lgger på golvet till Grimeka <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på skylten under sadeln står det 219758. kan man få reda på årsmodell av det?? är det ram numret eller?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramnumret sitter på höger stänkskärm/pakethållar plåt mellan stötdämparfästet och skruvhålet till skärmen.

Men du kan inte få ut nåt tillverkningsdata ur de numret, det är väl gömt i grimeldis köp av MCB fabriken <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok ok strunta samma då de e ju en compact iaf som ej e skrot än. den e iaf en 1252:a. de vet jag. hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar