Golden Champ EKF

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Flu1
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2010, 23:00

Golden Champ EKF

Inlägg av Flu1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er. Jag har en Golden Champ med en EKF motor på 80 cc Atena
Förgasare är en Mikuni 24 mm. Fram drev har jag 14 och bak har jag 34.
Har en
Bild

Nu kommer frågan.
Den varva ut på 1 an 2 an men 3-4 vill den inte varva ut. Vad kan det vara för fel ???
Ska jag dreva ner den eller ??

MVH ULF. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört med precis samma setup och kört 124 blås så något är galet.
135-140 i huvudmunstycke är lagom, och ungefär 1,5mm förtändning.
Vad har du för luftfilter ?
Det ska vara skumfilter och inte nån jävla KN kopia med stålnät!
Dom hör hemma i soptunnan.

Orkar det flöda soppa så det räcker till din förbrukning? <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Flu1
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2010, 23:00

Inlägg av Flu1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har 150 i munstycke har skum filter (biltema)
Hur mycket ska luft skruven vara uppen. ?
Och det med bensinen så tror jag att det räcker. Den dör ju inte utan den varva upp till
Ett varvtal sedan vill han inte längre.
Den varva ju som fn på 2 an ju. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tändsytem som inte orkar högre?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ryckte bort mitt biltema filter , sen tror jag också på lågt soppaflöde <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm nåt är knas iaf....om det inte e bensinen, kolla tändpunkten... :shock: ..
Har du brytare så borde dessa klara att varv upp mot 10.000 Rpm...

Jag brukar ställa tändningen enligt detta... 8)
Minst 2,5mm F.Ö.D eller mer....som sagt de e jag... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Flu1
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2010, 23:00

Inlägg av Flu1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska kolla tändningen har Kokusan brytarlöst på den.

Den luft skruven på förgasarn vad ska den vara inställd på ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Flu1 skrev:Jag ska kolla tändningen har Kokusan brytarlöst på den.

Den luft skruven på förgasarn vad ska den vara inställd på ???
Luftskruven påverkar bara lågfarten,har du en Mikuni kopia kan du skruva hur som hellst utan att det händer något.Normalt annars 1,5 varv ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet du vad den varvar då? 10-15-20.000 rpm? <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Flu1
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2010, 23:00

Inlägg av Flu1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Vet du vad den varvar då? 10-15-20.000 rpm?
Menar du när jag varva ut den på 2 an eller ? . <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja typ, & hur mycket skiljer det då 3-4:an? <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade samma problem med min ekf det var luft filtret så jag tillverkade ett eget sen var det fult drag på 3-4an varavar så där 12000 det är lagom de :D <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Flu1
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2010, 23:00

Inlägg av Flu1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Ja typ, & hur mycket skiljer det då 3-4:an?
Har ingen vavräknare på den. Men den varva nog dubbelt så mycket på 2 an än 3.4 an.
Den varva satan så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu vet jag inte om du har en original Mikuni eller ej. Men om det är en
pirat släng den så långt du bara kan o skaffa en riktig förgasare, gäller
även munstycken o nålar osv (gäller alla fabrikat en pirat förgasare är inte
värd 50kr ens). Livet blir så mycket enklare vid förgasar inställning när man har riktiga grejer. Det är även lättare att hitta rätt om man drevar så den
orkar på högsta vxl, när det börjar funka så drevar man upp igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Flu1
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2010, 23:00

Inlägg av Flu1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en äkta förgasare.

Ska se om jag kommer ut i garaget idag. Då ska jag kolla tändningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar