
Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbroms!
Motorhalvorna är monterade!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har monterat ihop motorhalvorna och var tvungen att prova motorn i ramen. Precis som "Cobra5000" tidigare påpekade så blir inte dreven i linje. Blir till att tillverka en distansring till bakdrevet. Tyvärr inga bilder på detta men lägger ut två på den ihopmonterade motorn. Nu ska de yttre motorkåporna göras iordning innan motorn skruvas ihop.


<!-- </EdIndex> --></div>
Astanius skrev:Underbart med den snabba återkopplingen och förslag på lösningar. Jag återkommer med redovisning om hur jag går till väga.Cobra5000 skrev:Har ej utfört denna operation på någon Mamba, endast Mustanger med 5-bultade Grimeca-nav.Astanius skrev:Hej! Nej, det hade jag inte koll på.Cobra5000 skrev:Kedjan kommer inte att spåra med 4-växlad motor, bakdrevet måste "ut" 7mm.
Men det har du väl redan koll på.Blir att lägga det till "att göra listan". Du har möjligtvis inte förslag på lösning?
Har då använt bakdrev från någon Puch (troligtvis Monza) vars kupning var just 7mm och efter lite övertalning i svarv och pelarborr så passade det som hand i handske
Annars kan man tillverka en spacer till navet så att man flyttar ut hela drevet, men då kan det nog bli trång mellan drev och skruven till kedjeskydd/stötdämpare.
Edit: En annan variant är väl att modifiera befintligt drev, tillverka en distans och flytta själva kuggkransen 7mm utåt.![]()
![]()
Har monterat ihop motorhalvorna och var tvungen att prova motorn i ramen. Precis som "Cobra5000" tidigare påpekade så blir inte dreven i linje. Blir till att tillverka en distansring till bakdrevet. Tyvärr inga bilder på detta men lägger ut två på den ihopmonterade motorn. Nu ska de yttre motorkåporna göras iordning innan motorn skruvas ihop.



-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
Ytterligare kvällar i garaget räddade!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hämtade min senaste leverans från Trimbutiken idag.
Gör så att jag kommer vidare med motorrenoveringen.

Har väntat på den lilla hylsan och niten för att få ihop växelklockan.


Den gamla hylsan och niten får pensionera sig!

Växelklockan på plats i motorn!

Två nyrenoverade motorkåpor.


Nu närmar vi oss slut monteringen! <!-- </EdIndex> --></div>


Har väntat på den lilla hylsan och niten för att få ihop växelklockan.


Den gamla hylsan och niten får pensionera sig!


Växelklockan på plats i motorn!

Två nyrenoverade motorkåpor.




Nu närmar vi oss slut monteringen! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kör 3 moppar med den konstellationen - går utmärkt!
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har erfarenhet!Astanius skrev:Hmmm! Hur blir det? Kedjan kan ju då kana i sidled över drevet. Någon som har erfarenhet av detta?cobra karlsson skrev:Ta en 420 kedja så är det nära på rätt

Kör 3 moppar med den konstellationen - går utmärkt!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Utmärkt! Då ska jag ha med detta. Tänker dock göra en distansplatta men är inte säker på att jag kommer hela vägen med detta. Blir ett projekt när motorn sitter i ramen.fatchance skrev:Jag har erfarenhet!Astanius skrev:Hmmm! Hur blir det? Kedjan kan ju då kana i sidled över drevet. Någon som har erfarenhet av detta?cobra karlsson skrev:Ta en 420 kedja så är det nära på rätt
Kör 3 moppar med den konstellationen - går utmärkt!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hej! När jag slipade ner/tog bort den gamla färgen så slipade jag med sandpapper (våtslip) med en hård kloss för att få skarpa kanter på bokstäverna. Sedan så gick jag på med en fönsterskrapa innan färgen torkat helt och därefter på med fint sandpapper igen med en hård kloss som stöd. Blev helt ok enligt mig. Ska också vara ärlig och säga att jag provade på en kåpa som jag hade liggandes för att säkerställa att det blev bra. Den hårda kloss jag använde täckte precis bokstäverna och ramen när jag slipade längs med. Hoppas det kan vara till hjäp! <!-- </EdIndex> --></div>alf-johan skrev:Hur får du det så fint vid bokstäverna
-
- Inlägg: 442
- Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
det funkar perfekt... <!-- </EdIndex> --></div>fatchance skrev:Jag har erfarenhet!Astanius skrev:Hmmm! Hur blir det? Kedjan kan ju då kana i sidled över drevet. Någon som har erfarenhet av detta?cobra karlsson skrev:Ta en 420 kedja så är det nära på rätt
Kör 3 moppar med den konstellationen - går utmärkt!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen tid till mopeden på flera dagar.
Nuvarande status är att motorn är ihopskruvad men ligger på bänken. Ska monteras i ramen så fort tid finnes. Då jag ska montera ett Kokusan tändsystem på motorn undrar jag om någon har exempel på hur ni monterat det på en Mamba? Finns inte mycket platts att gömma tändspole och regulator. Har inte sökt på forumet ännu. Har ni lösningar så lägg gärna in bilder i tråden.
<!-- </EdIndex> --></div>


<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De senare modellerna av mamba hade utanpåliggande tänddpole med tillhörande fäste där kabelkåpan under ramen är. Där kan man sätta fast kokusans tändspole (troligtvis). Voltregulatorn fäster man på undersidan av kabelkåpan. Tror jag har några bilder någonstans, återkommer. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De senare modellerna av mamba hade utanpåliggande tänddpole med tillhörande fäste där kabelkåpan under ramen är. Där kan man sätta fast kokusans tändspole (troligtvis). Voltregulatorn fäster man på undersidan av kabelkåpan. Tror jag har några bilder någonstans, återkommer. <!-- </EdIndex> --></div>