<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min 50 S är dom större. 105 tror jag. Har inte mätt. Min sköld är trasig och jag hade ingen i lådorna, då jag renoverad. Senare har jag hittat en NOS. Med förstärkning som på bilden. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:På min 50 S är dom större. 105 tror jag. Har inte mätt. Min sköld är trasig och jag hade ingen i lådorna, då jag renoverad. Senare har jag hittat en NOS. Med förstärkning som på bilden.
Finns bägge storlekarna då? <!-- </EdIndex> --></div>
Bara större modell. Den står innanför 14 moppar så jag kommer inte till för att mäta. Dom är packade. Jag har för mig att piggarna i drevet är grövre också. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I MCB's reservdelskatalog från 70-talet finns Grimeca med bromsdiameter 105 mm respektive 118 mm. Tapparna på drev till 105-navet har diameter 12 mm och på 118-drevet har de en diameter på 15 mm. Centrumhålet skiljer sig också åt med diameter 40 respektive 46 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom små naven MCB:
Gamla plåtnav 90, grimeca 105 och Leleu 100
Kan väl lätt blandas ihop möjligtvis....
På en veteranmarknad hittade jag bromsbackar 85 mm och dom vet jag inte riktigt vad dom är till. Förmodligen 70- 80-tals MCB mindre mopeder kanske...? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns ett mindre leleunav också. kommer inte ihåg om det är 80 el 85mm.
men 100 mm grimeca har jag inte hört talas om. stålnaven brukar också kallas 105mm.