Kickaxel. Laga splines..
Kickaxel. Laga splines..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att sätta ihop min Skoterett just nu. Mitt problem är att den lilla"extra"kickaxeln´s splines är i princip obefintliga. Någon som har ett bra tips på hur att laga/fixa detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur då menar du? Sätta dit kicken och sen försöka borra ett hål genom både kick och axel? <!-- </EdIndex> --></div>volvomannen skrev:genomgående sprint
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan ha den axeln,ska kolla i kväll när jag kommer hem <!-- </EdIndex> --></div>
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att ha stift brukar inte fungera så bra, det är rätt så stor brytkraft där när man kickar, så det blir ju som en avbitare som klipper av stiftet (eller nöter ut det om man har en bult el liknande), fungerar bättre om man har en kick typ Sachs som kniper åt också när man drar åt skruven för kicken.
Men då det är en separat axel utanför motorn ska det ju inte va nåt problem att hitta en annan axel och svetsa dit. <!-- </EdIndex> --></div>
Men då det är en separat axel utanför motorn ska det ju inte va nåt problem att hitta en annan axel och svetsa dit. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borra inte sönder nånting...!!!! 
Idiotiska påhitt, sök efter en hel och riktig axel istället.
Problemet är att klämskruven på kicken inte dras fast ordentlig och då blir belastningen på splinesen för hög så dom brister.
En bra idé kan vara en M6 skruv med hög hållfasthet som går att spänna åt så det sitter ordentligt fast. Det är det viktigaste. <!-- </EdIndex> --></div>

Idiotiska påhitt, sök efter en hel och riktig axel istället.
Problemet är att klämskruven på kicken inte dras fast ordentlig och då blir belastningen på splinesen för hög så dom brister.
En bra idé kan vara en M6 skruv med hög hållfasthet som går att spänna åt så det sitter ordentligt fast. Det är det viktigaste. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en sån här axel kan det vara en sådan
<!-- </EdIndex> --></div>

VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65